علاقَةُ المُسْلِمِ بأهلِ الکتاب في ميزانِ القرآن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة / جامعة اليرموک الأردن

المستخلص

مُلَخَّص البحث
 
     يهدِفُ هذا البحثُ إلى استجلاءِ طبيعةِ علاقةِ المسلم بأهلِ الکتاب في ميزانِ القرآن الکريم، وتفصيلِ الأحوالِ المختلفةِ الناظمةِ لهذه العلاقة، وبيانِ الأدلَّةِ الشرعيَّة على تلکَ الأحوال، وردِّ الشُّبُهاتِ المعاصرة التي أُثيرَتْ حولَها. وقد توصَّلَ هذا البحثُ إلى عدَّةِ نتائج، منها: أنَّ موقفَ المسلم من أهل الکتاب في ميزان القرآن ليس موقفًا واحدًا، وإنما هو موقفٌ ذو ثلاثِ شُعَب؛ هي: (الموقفُ العقديُّ)، و(الموقفُ التعايُشِيُّ)، و(الموقفُ الجِهاديُّ)، وهذه المواقفُ الثلاثةُ لا تعارُضَ بينَها ولا تناقُض. ومنها: أنَّ موقفَ المسلم العَقَديَّ من أهل الکتاب قائمٌ على دعوتِهم إلى الإسلام، والإيمانِ بالنبيِّ الخاتَم (محمد صلى الله عليه وسلم)، وبالکتاب الخاتَم (القرآن الکريم). ومنها: أنَّ الموقِفَ التعايُشِيَّ من أهل الکتاب يُؤَکِّدُ أنَّ أصلَ العلاقةِ بينَ المسلمينَ وغيرهم السِّلْمُ لا الحربُ؛ لأنَّ أصلَ العلاقةِ بينَ بَنِي الإنسان هو التعارُفُ والتعاون. ومنها: أنَّ الموقفَ الجِهاديَّ من أهل الکتاب تنتَظِمُه محاورُ ثلاثة، وهي دعوتُهم إلى اتِّباع الإسلام، وحوارُهم وجدالُهم بالتي هي أحسَن، وقتالُهم إذا اعتَدَوْا على المسلمين أو صَدُّوا عن الإسلام.
الکلمات الدالة: موقف، القرآن، أهل الکتاب.


Abstract
 
The aim of the study was to identify the nature of the relationship between Muslims, Christians and Jews in the Holy Quran, to detail the different situations organizing this relationship, provide some Shari evidences about these situations, and to refute the accusations and arguments surrounding the nature of the relationship between Muslims, Christians and Jews. The study concluded with several results, including that the position of Muslims towards Christians and Jews in the Holy Quran is not the same, but takes three main forms: The Aqeeda situation, The coexistence situation and The Jihadi situation. These three situations do not include any paradox or contradiction. This is evident when knowing that the Aqeeda position clarified in the Holy Quran for Muslims towards Christians and Jews is very clear, and does not include any obscurity as the Holy Quran has declared that Christians and Jews are basically non- believers, that they did not believe in the Prophet Mohammad, the final prophet on Earth, nor did they believe in the Holy Quran, the last Holy Book sent to man and thus, their religion will not be accepted by them. The second position is coexistence, which includes the fact that the essence of the relationship between Muslims, Christians and Jews is peaceful in nature, not war as humans are to interact, to know each other and to collaborate. The Jihadi position of the Holy Quran is organized by three basic principles, the first is to call Christians and Jews to embrace Islam; the second is to discuss and argue them peacefully, while the third is to fight them if they attack Muslims or they did not embrace Islam.