عضل الولي في عقد الزواج بعد تعيين مرتبته في قانون الأحوال الشخصية الإماراتي ( دراسة فقهية قانونية قضائية )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية القانون ، جامعة الإمارات العربية المتحدة، الأمارات .

المستخلص

عضل الولي في عقد الزواج بعد تعيين مرتبته
في قانون الأحوال الشخصية الإماراتي
( دراسة فقهية قانونية قضائية )
محمد أحمد الحامد الهاشمي
کلية القانون ، جامعة الإمارات العربية المتحدة، الأمارات .
البريد الإلکتروني :yahoo.com @ Muhammad
ملخص البحث :
يجب على مؤسسات المجتمع الدعوية والتعليمية والإعلامية والقضائية التصدي لهذه الظاهرة والعمل على الحد منها.
أن يضع القانون مادة يحدد فيها معايير الکفاءة بطريقة لا تؤدي إلى الاختلاف، وأن ضبط الکفاءة بمعيار العرف، (المادة 22: العبرة في الکفاءة بصلاح الزوج دينًا، ويعتبر العرف في تحديد الکفاءة في غير الدين) لا يمکن ضبطه، سيما ما نشهده من تحول على المستوى الثقافي في المجتمع الإماراتي، وهذا الذي الذي يفسر اختلاف المحاکم العليا في دولة الإمارات في ما تصدره من أحکام قضائية.
إن الأب يقدم في ولاية النکاح على الابن فقهاً وقانوناً ، إن الابن على الجد قانوناً.
إن الأخ يقدم على الجد قانوناً، إن الأخ الشقيق يقدم في ولاية النکاح على الأخ لأب ، إن الأولياء اذا کانوا في مرتبة واحدة فيستحب تقديم الأکبر والأعلم والأورع في ولاية النکاح، إن عضل الولي في نکاح المرأة يؤدي الى آثار سلبية على المرأة والمجتمع، أن العضل هو امتناع الولي من تزويج موليته إذا وجدت الکفء وطلبت الإنکاح منه.أنه لا يجوز للولي أن يعضل موليته بمنعها من الزواج إذا تقدم إليها من يريد الزواج بها، إذا کان کفئا لها، إلا إذا کان الامتناع لسبب مشروع، کأن يکون الخاطب غير کفء، والمهر أقل من مهر المثل، وامتنع الولي فلا يکون عاضلاً.أن عضل الولي يؤدي في کثير من الأحيان إلى عواقب وخيمة في البلاد غير الإسلامية: کهروب المرأة من بيت وليها، أو الزواج بمن تريد وإن رفض الولي ذلک، خصوصا وأن القوانين الغربية تحمي المرأة فيما تريد وترغب، تحت ما يسمى بحرية المرأة.أن عضل الولي بدون سبب مشروع يؤدي إلى إسقاط ولايته، وتنتقل الولاية إلى الولي الذي يليه في المرتبة.
الکلمات المفتاحية : عضل ، الولي ، عقد الزواج ، معني العضل ، حکم العضل .
 
The guardian in the marriage contract after appointing his rank In the UAE Personal Status Law
(Jurisprudential Judicial Study)
Muhammad Ahmad Al-Hamid Al-Hashimi
College of Law, United Arab Emirates University, United Arab Emirates.
E-mail : Muhammad798@yahoo.com.
Abstract:
Advocacy, educational, media and judicial institutions of the society must confront this phenomenon and work to reduce it.
That the law establishes an article in which it defines the competency standards in a way that does not lead to difference, and that the competency control is based on the standard of custom. The cultural level in the Emirati society, which explains the difference in the higher courts in the UAE regarding the judicial decisions they issue.The father in the guardianship of the marriage precedes the son of jurisprudence and law.The son is legally serious.A brother is seriously brought into law.The brother is presented in the mandate of marriage to the brother of the father.
If the saints are in the same rank, then it is desirable to present the oldest, the most informed and the most respected in the state of marriage.The muscle of the guardian in the marriage of a woman leads to negative effects on women and society.That adultery is the guardian’s refusal to marry his maid, if she finds the competitor and asks for marriage from him.It is not permissible for the guardian to humiliate his female guardian by preventing her from marrying if someone who wants to marry her comes to her, if he is sufficient for her, unless the abstinence is for a legitimate reason, such as if the suitor is incompetent, and the dowry is less than the dowry of the same, and the guardian refuses so he is not supportive.The guardian’s muscle leads often to dire consequences in non-Muslim countries: the woman fleeing the home of her guardian, or marrying someone she wants even if the guardian refuses to do so, especially since Western laws protect women as they want and desire, under what is called women's freedom.
Key words: muscle, guardian, marriage contract, meaning muscle, rule of muscle.