تأصيل القواعد الفقهية المقررة للحجر الصحي احترازاً وحفظاً للأنفس : "تطبيقات الحجر الصحي في المملکة العربية السعودية في زمن جائحة کورونا (کوفيد 19) نموذجاً"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

، کلية القرآن والدراسات الإسلامية ، جامعة جدة ، جدة ، المملکة العربية السعودية .

المستخلص

تأصيل القواعد الفقهية المقررة للحجر الصحي احترازاً وحفظاً للأنفس: "تطبيقات الحجر الصحي في المملکة العربية السعودية في زمن جائحة کورونا (کوفيد 19) نموذجاً"
سناء بنت محمد بن عبدالرحمن عبده
قسم الشريعة والدراسات الإسلامية ،  کلية القرآن والدراسات الإسلامية ،  جامعة جدة ،  جدة ،  المملکة العربية السعودية .
البريد الإلکتروني : smabduh@uj.edu.as
الملخص :
 إن المحافظة على النفس الإنسانية المعصومة من أهم المقاصد التي لا بد منها لقيام مصالح الناس الدينية والدنيوية، فحثت الشريعة على المحافظة عليها، وعدم إيذائها وإلقائها إلى التهلکة، وفي ظل هذه الظروف الاستثنائية المتمثلة في جائحة کورونا (کوفيد19) اتخذت المملکة العربية السعودية جملة من الإجراءات الوقائية؛ لاستئصال هذا الوباء، والحد من انتشاره وتفشيه، والمتوافقة في تطبيقاتها مع القواعد الفقهية . ومن أهم الإجراءات الاحترازية والتدابير الوقائية المشروعة، التي يتحقق بها مقصد المحافظة على النفس عند انتشار وباء معدٍ في بلدةٍ ما، الحجر الصحي الذي قررته الشريعة، وفق نصوص شرعية، وقواعد فقهية شرعية، ينبغي تأصيلها؛ لأنها تضبط وتحقق الوقاية من آثار هذا الوباء الفتاک، وما ينبغي فعله والتقيد به في کل وقت وحين وفق منهجية متوازنة. وجاء البحث بعنوان: تأصيل القواعد الفقهية المقررة للحجر الصحي احترازاً وحفظاً للأنفس (تطبيقات الحجر الصحي في المملکة العربية السعودية في زمن جائحة کورونا کوفيد 19 نموذجاً) ويهدف إلى إبراز أهم القواعد الفقهية التي يعتمد عليها، في التخريج، والتفريع، في المجال التطبيقي للحجر الصحي في المملکة العربية السعودية في زمن جائحة کورونا، اشتمل البحث على: مقدمة، وتمهيد، وسبعة مباحث، وخاتمة. ولقد انتهت إلى العديد من النتائج منها : أن للقواعد الفقهية دوراً مهماً في تقرير القواعد المنظمة للحجر الصحي، من خلال الوقوف على الغاية من إجراءات الحجر الصحي، والمتمثلة في حفظ النفس وحمايتها من الإصابة بالمرض قبل وقوعها، ومعالجتها بعد وقوعها .
الکلمات المفتاحية : القواعد الفقهية ، الحجر الصحي ، جائحة کورونا ، الأوبئة ، التدابير الوقائية .
 
Rooting the jurisprudence rules established for the quarantine as a precaution and self-preservation:
 "Quarantine applications in Saudi Arabia In the time of the Corona pandemic (Covid 19) as an example."
Sanaa bint Muhammad bin Abdulrahman Abdo
Department Sharia and Islamic Studies , College of Quran and Islamic Studies , University of Jeddah , Jeddah ,Kingdom of Saudi Arabia.
E-mail: smabduh@uj.edu.as
Abstract :
 Keeping the infallible human life is a crucial purpose and is needed to sustain people’s religious and secular interests. Therefore, Islam urges to preserve human life without harm and cast into destruction. In times of crisis and uncertainty presented by the global pandemic Coronavirus (Covid-19), Saudi Arabia has taken a number of preventative measures to eradicate and limit the spread of the pandemic. These measures and their applications are compatible with the Islamic laws (Alfiqh). One of the most important preventative measures and precautions in the time of such pandemic in any city, is quarantine. Quarantine is ordained in Islam by Sharia in accordance with Islamic texts and juristic norms. These laws should be rooted because they ensure prevention and control of this pandemic and its serious consequences. Research Title:‘Theoretical underpinnings of Islamic jurisprudence rules that ordain quarantine in times of pandemic as a precaution and a mean of preserving lives: Saudi Arabia as a model of the implementation of quarantine procedures at the time of Covid-19 pandemic.’.  This Research aims to highlight the essential underlying Islamic jurisprudence rules which are used in implementing quarantine in Saudi Arabia at times of Covid-19 crisis. The research consists of an introduction, a preface, seven sections and a conclusion. Finally It has resulted in many results : Islamic jurisprudence rules have a significant role in establishing quarantine procedures and that by fulfilling certain goals/purposes posed to keep and protect human life from any disease or pandemic before its occurrence.
keywords : Jurisprudence  Rules , Quarantine , Corona Pandemic, Epidemics , Preventive Measures.