دور أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية في ممارسة الأساليب والوسائل الوقائية لحماية الشباب من الانحراف الفكري ودورها في تعزيز الأمن الوطني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التعليم إدارة التربيه والتعليم بمحافظة جدة، جدة، المملكة العربية السعودية.

المستخلص

دور أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية في ممارسة الأساليب والوسائل الوقائية لحماية الشباب من الانحراف الفكري ودورها في تعزيز الأمن الوطني
عبدالعزيز سعيد عوض الحارثي
قسم الدعوة والثقافة الإسلامية، وزارة التعليم إدارة التربيه والتعليم بمحافظة جدة، جدة، المملكة العربية السعودية.
البريد الإلكتروني: abdaiaziz1438@gmail.com
ملخص البحث:
هدف البحث إلى الوقوف على الأسباب المؤدية إلى الانحراف الفكري لدى الطلاب في المرحلة الجامعية، والتعرف على الأساليب المختلفة عند أعضاء هيئة التدريس في وقاية طلابهم من الانحراف الفكري، والتعرف على دور الوقاية من الانحراف الفكري في تعزيز الأمن الوطني من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية. ولغايات تحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي، وتكونت عينة البحث من (28) عضواً من أعضاء هيئة التدريس في كلية الشريعة والأنظمة بجامعة الطائف للعام 1441هـ/1442هـ، وتم الاعتماد على الاستبانة كأداة لجمع البيانات والمعلومات المتعلقة بالبحث، وتكونت في صورتها النهائية من (32) فقرة، وتم التأكد من صدقها وثباتها.
وكانت أبرز النتائج أن تحصين الشباب والطلاب في هذه المرحلة الجامعية من الأفكار المنحرفة والمتطرفة يمثل تحصينًا كاملا؛ إذ هم سيكونون يوماً قادة الأمة. وأن الوقاية من ظاهرة الانحراف والتطرف الفكري يتطلب منظومة متكاملة يسهم فيها الأفراد والدولة على حد سواء. ويعد طلب العلم ومجالسة العلماء والصالحين من أعظم سبل الوقاية من الانحراف الفكري. أن الأسباب المؤدية إلى الانحراف الفكري من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية كانت بدرجة كبيرة جداً. وأن الأساليب والوسائل التي يمكن استخدامها لوقاية الطلاب من الانحراف الفكري من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية كانت بدرجة كبيرة. وأن دور الوقاية من الانحراف الفكري في تعزيز الأمن الوطني من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية كان بدرجة كبيرة جداً.
وأوصى الباحث بضرورة إنشاء لجنة علمية متخصصة في وحدة التوعية الفكرية تعنى برصد كل ما يتعلق بالانحراف الفكري ووضع الحلول لعلاجه. وإضافة موضوعات في مقررات الثقافة الإسلامية في بيان سمات وشبهات ووسائل وأساليب المنحرفين فكرياً وسلوكياً، وبيان المنهج الشرعي في علاجها. ووضع الخطط الاستراتيجية للأنشطة الطلابية تستوعب مشكلات الطلاب، وتنمي مهاراتهم وترتقي بشخصيتهم لوقايتهم من الانحراف الفكري.
الكلمات المفتاحية : أعضاء هيئة التدريس، الجامعات السعودية، الأساليب والوسائل،  الشباب،  الانحراف الفكري، تعزيز، الأمن الوطني .
The role of faculty members in Saudi universities in practicing preventive methods and means to protect young people from intellectual deviation and their role in enhancing national security
Abdulaziz Saeed Awad Al Harthy
Department of Da'wah and Islamic Culture, Ministry of Education, Department of Education, Jeddah Governorate, Jeddah, Saudi Arabia.
E-mail: abdaiaziz1438@gmail.com
ABSTRACT:
The aim of the research is to identify the causes leading to intellectual deviation among students at the undergraduate level, to identify the different methods of faculty members in protecting their students from intellectual deviation, and to identify the role of prevention of intellectual deviation in enhancing national security from the viewpoint of faculty members in Saudi universities. . For the purposes of achieving the objectives of the research, the descriptive approach was used, and the research sample consisted of (28) members of the teaching staff at the College of Sharia and Regulations at Taif University for the year 1441 AH / 1442 AH, and the questionnaire was relied on as a tool for collecting data and information related to the research. Paragraph, and its validity and reliability were verified.
The most prominent results were that immunizing young people and students at this university stage from deviant and extremist ideas represents complete immunization. They will one day be the leaders of the nation. And that preventing the phenomenon of deviation and intellectual extremism requires an integrated system in which both individuals and the state contribute. Seeking knowledge and sitting with scholars and righteous people is one of the greatest ways to prevent intellectual deviation. The reasons leading to intellectual deviation from the point of view of faculty members in Saudi universities were very large. And the methods and means that can be used to prevent students from intellectual deviation from the point of view of faculty members in Saudi universities were to a large extent. And that the role of preventing intellectual deviation in enhancing national security from the point of view of faculty members in Saudi universities was very large.
The researcher recommended the necessity of establishing a specialized scientific committee in the Intellectual Awareness Unit to monitor everything related to intellectual deviation and develop solutions to treat it. Adding topics in Islamic culture courses in explaining the characteristics, suspicions, means and methods of intellectually and behaviorally deviant people, and explaining the legitimate approach to treating them. Developing strategic plans for student activities to accommodate students’ problems, develop their skills and elevate their personality to prevent them from intellectual deviation.
Keywords: Faculty Members, Saudi Universities, Methods and Means, Youth, Intellectual Deviation, Promotion, National Security.