آراء أبي اليسر محمد البزدوي الاعتقادية في الشفاعة والجنة والنار

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک عبد العزيز بجدة کلية الآداب والعلوم الإنسانية

المستخلص

ملخص:
هدفت الدراسة الکشف عن آراء أبي اليسر محمد البزدوي الاعتقادية في الشفاعة والجنة والنار، واتبعت الدراسة منهج البحث الاستقرائي: والمتمثل في قراءة کتاب "أصول الدين" لأکثر من مرة من أجل تتبع کلامه في المسائل العقدية "مادة البحث"، ومنهج البحث التحليلي: وذلک بعرض أقوال البزدوي في المسائل العقدية، وبيان أدلته عليها مع تحليل نصوصها، ومنهج البحث النقدي: والمتمثل في نقد آراء البزدوي ببيان المواطن التي وافق فيها الحق، والمواضع التي خالفه فيها، مع التدليل على بطلان شبهاته من خلال عرضها على نصوص الکتاب والسنة وفق فهم سلف الأمة وأئمتها، وکان من أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي: منهج الماتريدية ومنهم البزدوي في الاستدلال على اليوم الآخر وما يتعلق به من الإيمان بالغيبيات: ما يتعلق بمسائل اليوم الآخر من البعث والحشر والحساب والشفاعة والجنة والنار وغير ذلک تسمى عند الماتريدية بالسمعيات؛ لأنّ مصدرها عندهم السمع فقط - ويقصد به ما جاءت به النصوص الشرعية -، وأما ما يتعلق بمسائل التوحيد والغيبيات والإيمان، فهم يرون تقديم العقل على النقل، ويطلقون على ذلک " العقليات والإلهيات " أو " الإلهيات والنبوات ". وقولهم هذا مخالف للحق والصواب، إذ لا تعارض بين السمع الصحيح والعقل الصريح، موافقة البزدوي رحمه الله لأهل السنة والجماعة في إثبات شفاعة النبي لأهل الکبائر بما دلت عليه الأدلة الکتاب والسنة والإجماع، أن البزدوي قد وافق أهل السنة والجماعة في القول: بأن الجنة والنار مخلوقتان، وفي الأدلة التي ذکرها على إثبات هذه المسألة بما نطق به الکتاب العزيز من الحديث عن الجنة والنار بلفظ الماضي، وما جاء فيه من قصة آدم وحواء عليهما السلام، وإسکانهما الجنة وإخراجهما منها مما يدل بوضوحٍ وصراحةٍ على خلق الجنة والنار، أن أبا اليسر البزدوي قد وافق أهل السنة والجماعة في أن الجنة والنار خالدتان باقيتان لا تفنيان ولا يخرج أهل الجنة من الجنة کما لا يخرج الکفار من النار.


 
 
The Views of Abul-Yosr Mohammad Al-Bizdawi in the Intercession, Paradise and Hell
By: Maryam bint Mousa Aqily
ABSTRACT
The current study aimed at investigating the views of Abul-Yosr Mohammad Al-Bizdawi in relation to the Intercession, Paradise and Hell. The study adopted the inductive method represented in reading the book of "The Origins of Religion" many times to figure out Al-Bizdawi’s views concerning the issues of doctrine (the research material). The study adopted the analytical research method for presenting Al-Bizdawi’s views in the issues related to the doctrine and introduced his evidences and analyzed his texts. The study also adopted the critical method represented in reading the views of Al-Bizdawi showing the situation in which he was with the right side and those which he was not with the right side. Furthermore, evidences were presented verifying the falsehood of his views via evaluating them from the viewpoints of the Holy Quran and As-Sunnah and the views of the Prophets’ companions and his followers. The results of the study revealed that the Maatreedis and Al-Bizdawi’s views in relation to the Last Day and all the Unknown issues as Resurrection, Judgment, Intercession, Paradise and Hell and all the other issues which are called the Listened Issues as they were listened only from the prophet Mohammad (peace be upon him). In relation to the issues of Monotheism (Unknown and Faith), they preferred mind than other sources and called such issues as “Mind and God’s issues” or “God and Prophets’ issues”. Such conclusions are not acceptable by logic as there are no contradictions between direct listening and direct mind. Al-Bizdawi views were compatible with that of Ahl As-Sunnah and Al-Jama’ah indicating that the Prophet (peace be upon him) will intercede for those who committed great sins in the light of what was mentioned in Holy Quran and As-Sunnah and what was confirmed by the Muslims’ scholars. Al-Bizdawi views were also compatible with that of Ahl As-Sunnah and Al-Jama’ah indicating that The Paradise and Hell are Allah’s (GBTH) creatures. Furthermore, Al-Bizdawi views were compatible with that of Ahl As-Sunnah and Al-Jama’ah indicating that the Paradise and Hell are Eternal and those who will be in paradise will not leave it and those who will be in the Hell will not leave it.