مفهوم التاريخية (دراسة تحليلية نقدية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المملکة العربية السعودية وزارة التعليم العالي جامعة أم القرى

المستخلص

ملخص
1-    شمول الشريعة وصلاحيتها لکل زمان ومکان فإن الحلول والکمال من صفاتها.
2-    استحالة التقريب بين الأديان فالعلمانية مضادة للأديان عموماً وللإسلام خصوصاً.
3-    رفع شعارات العصرانية، وتجديد الخطاب الديني ما هي إلا خدعة وإخفاء أهداف حقيقة لهدم هذا الدين.
4-    أن دعوى التاريخية ستؤول إلى انتهاک قدسية النص الشرعي ليتحول من حاکم إلى محکوم.
5-    هذه الدعوى عبثية في التعامل مع النص لأن الربط بين النص المطلق  وظروفه التاريخية، يعني تنوع الحکم الواحد في الزمن الواحد لاختلاف الظروف الاجتماعية، فيغيب النص ليحکم الواقع وهذا ما يتوافق من الرؤية المارکسية.
6-    ليس وعي الإنسان يحکم وجوده، بل وجوده الاجتماعي  يحدد وعيه.
7-    أن الغاية من هذا المنهج هو تحويل الوحي من علوم حضارية إلى أيدلوجيا، لأنه لا ---- في الوحي مراد المرسل ومقاصده، ولا ----- البعد الرأسي في النص، بل البعد الأفقي.
8-    المنهج المقترح للتصدي لمثل هذه الضلالات في النصوص القرآنية وتفسرها:
1-    اليقظة التامة في فحص أفکارهم ومناقشتها، ويکون ذلک بتجزئتها وعدم قبولها جملة واحدة، والحذر من الاغترار بوجود أقوال توحي صحتها.
2-    عدم قبول أحکامهم وتقريراتهم على أنها مسلمات وحقائق تحت اسم التجديد، وعلم اللسانيات الحديث وغيره.
هذا والله أعلم،،، (سبحان ربک رب العزة عما يصفون وسلام على المرسلين والحمد لله رب العالمين..


Abstract
1 - The inclusion of Sharia and its validity for all times and places, solutions and perfection of their qualities.
2 - The impossibility of rapprochement between religions. Secularism is anti-religious in general and Islam in particular.
3 - raising the slogans of modernity, and renewal of religious discourse is only a trick and hide the real goals of the destruction of this religion.
4 - that the historical claim will lead to the violation of the sanctity of the legal text to become a ruler to a convicted.
5 - This claim is absurd in dealing with the text because the link between the absolute text and historical circumstances, means the diversity of one government in one time for different social circumstances, the text is absent to govern reality and this corresponds to the Marxist vision.
6. It is not human consciousness that governs its existence, but its social existence determines consciousness.
7 - The purpose of this approach is to transform the revelation from the science of civilization to ideology, because it is not in the revelation of the sender and its purposes, nor the vertical dimension of the text, but rather the horizontal dimension.
8. The proposed approach to addressing these meanings in the Qur'anic texts and interpreting them:
1 - full vigilance in the examination of their ideas and discuss, and this fragmentation and non - acceptance of one sentence, and beware of arrogance in the presence of statements suggest their validity.
2 - not to accept their judgments and reports as Muslims and facts under the name of renewal, and the science of modern linguistics and others.
This is God knows best ,,, (Glory your Lord, the Lord of Glory what they describe and peace to the messengers and thank God the Lord of the Worlds ..