الطلاق الثـلاث بلفظ واحد فـي ميــزان الفقه الإســــلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة والقانون جامعة جازان

المستخلص

ملخص البحث
لقد شرع الشرع طرقًا ودية لحل ما ينشأ من نزاع بين الزوجين، من وعظ وإرشاد، وهجر في المضجع، وإعراض، وضرب، وإرسال حکمين من قبل القاضي إذا عجز الزوجان عن الإصلاح، وإزالة الشقاق الذي بينها، فإذا ما استحالت العشرة بين الزوجين فيشرع الطلاق.
فهو ضرورة لحل مشکلات الأسرة، ومشروع للحاجة، ويکره عند عدم الحاجة، فعَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَy قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ r: (أَبْغَضُالْحَلَالِ إِلَى اللَّهِ الطَّلَاقُ)، وهو رَفْعُ الْقَيْدِ الثَّابِتِ بِالنِّکَاحِ.
ولکن قد يحدث أن الزوج يوقع الطلاق الثلاث بلفظ واحد، فهل يقع ثلاثًا، ويکون الطلاق بائنًا بينونة کبرى، أم يقع طلقة واحدة رجعية إذا کان غير مکمل للثلاث؟
وجمع الرجل الطلقات الثلاث بکلمة واحدة لا يحرم، ولا يکره، وإنما يکون تارکًا للاختيار، والفضيلة؛ لقوة أدلته، وتنوعها، ولأن الزوج استخدم حقه الممنوح له شرعًا دفعة واحدة، ولکنه يکون قد ترک الأفضلية.
ذهب ابن تيمية، وابن القيم ومن وافقهم إلى القول: بأن الطـلاق المجموع في لفظ واحد يقع به واحدة، ولا تأثير للفظ فيه، وذهبت معظم القوانين العربية إلى أن طلاق الثلاث بلفظ واحد أو بألفاظ ثلاثة في مجلس واحد، لا يقع إلا طلقة واحدة.


Research Summary:
Shari'a has begun a friendly way to resolve the disputes that arise between the married couples, from preaching and guidance, to abandonment in the madhhab, and to offer, if necessary, two rulings by the judge if the couple are unable to reform and to remove the schism between them.
It is a necessity to solve the problems of the family, and the draft of the need, and hates when not needed, on the authority of Abdullah bin Omar said: The Messenger of God : (the most hateful to God divorce), which is the permanent restriction of marriage.
But it may happen that the husband signs the three divorces with one word. Is it three times, and the divorce is a major complaint, or is there one retrograde divorce if it is not complete for the third?
The man collected the three divorces with a single word that is not haraam, and he does not hate it. Rather, he is leaving for choice and virtue; because of the strength of his evidence and variety, and because the husband used his right granted to him at once, but he left preference.
Ibn Taymiyyah, Ibn al-Qayyim and those who agreed with them said that divorce is the sum of one word, and there is no effect on it. Most of the Arabic laws went until the divorce of three by one word or three words in one situation.