القواعد القرآنية في التعامل مع المذنبين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب والعلوم الإنسانية جامعة الملک عبد العزيز

المستخلص

المستخلص
إنّ الذنب من طبيعة البشر، ودعوة المذنبين إلى التوبة واجب شرعي، وقد تباينت طرق الناس في التعامل مع المذنبين، ما بين متعسف ومتساهل؛ لذا لزم بيان قواعد القرآن في التعامل معهم، فلا أعلم بما يُصلح العباد، إلا ربّ العباد، فکان کلامه سبحانه هو المنهل، وجاء هذا البحث بعنوان: (القواعد القرآنية في التعامل مع المُذنبين). اتبعتُ فيه المنهج الاستنباطي، وذلک باستنباط القواعد من نصوص القرآن، والمنهج التحليلي في الإيضاح والبيان. وقسمته إلى مقدمة وستة مباحث، أما المبحث الأول فجاء لبيان القاعدة الأولى التي ينبغي أن ينطلق منها کل مُصلح وهي الرحمة، وأنّ نصحه للمذنبين إنما باعثه رحمته بهم من الوقوع في عذاب الله، أما المبحث الثاني فکان عن القاعدة الثانية وهي التحلي بالأخلاق الحسنة وأنّها سبب رئيس في قبول النصيحة، أما المبحث الثالث وهي قاعدة مهمة جدًا ألا وهي التبين والتثبت، وعدم قبول قول الفاسق في اتهام أحد بذنب ما، والقاعدة التي تليها جاءت في المبحث الرابع وهي حسن الظن وترک التجسس، فالأصل في المسلم السلامة، أما المبحث الخامس فهو العدل عند المؤاخذة، فلا يحل ظلمه أو تجاوز الحد المشروع عند معاقبته وذلک بزيادة عدد الجلدات أو نحوه، وأخيرا المبحث السادس الإنصاف بعد التوبة، وذلک بحفظ مکانة المذنب بعد توبته وعدم تعييره بما سلف منه. ثم ختمت البحث بأبرز النتائج والتوصيات.
 
 
 
 
 
 


Abstract
The sin of the nature of human beings, and calling the sinners to repentance is a legitimate duty, and the ways of people in dealing with the guilty have varied, between the arbitrary and lenient; so it is necessary to explain the rules of the Koran in dealing with them, I do not know what works slaves, but the Lord of slaves, Al-Manhal, and this research came under the title: (Koranic rules in dealing with offenders). Followed by the deductive approach, by devising rules from the texts of the Koran, and the analytical method in the clarification and the statement. And divided him into an introduction and six questions, and the first section came to the statement of the first rule, which should be launched from each reformer is mercy, and to advise the guilty but inspired his mercy from falling into the torment of God, the second section was the second rule is to demonstrate good ethics and it caused In the third section is a very important rule, namely, identification and verification, and not accept the words of the wrongdoer in accusing one of the guilt, and the next rule came in the fourth section is good thinking and leave espionage, the origin in the Muslim safety, the fifth section is justice When it is done, it can not be wronged or exceeded the legitimate limit when punished by increasing the number of flashes or the like. Finally, the sixth topic is fairness after repentance, by keeping the position of the culprit after repentance and not reproving it with what preceded it. The research concluded with the main findings and recommendations.