(تصويب وتخطئة المجتهدين بين الحقيقة والمجاز)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج جمهورية مصر العربية./جامعة القصيم، المملكة العربية السعودية.

المستخلص

(تصويب وتخطئة المجتهدين بين الحقيقة والمجاز)
صفاء سيد عبد الجواد محمود
قسم أصول الفقه كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج جمهورية مصر العربية.
 قسم أصول الفقه، جامعة القصيم، المملكة العربية السعودية.
الإيميل الجامعي جامعة الأزهر: SafaaAbdel-Gawad.79@azhar.edu.eg
الإيميل الجامعي جامعة القصيم sa.mahmoud@qu.edu.sa:
الإيميل الشخصي: dsafsydb@gmail.com
ملخص البحث:
هذه المسألة من أهم مسائل باب الاجتهاد لذا أولاها الأصوليون اهتماماً كبيراً لما لها من تأثير في تعامل المجتهدين مع بعضهم البعض، فمن منهم المخطئ ومن المحق وما حكم من أخطأ باجتهاده هل عليه وزر؟  وهل الحق واحد وهو ما وافق حكم الله في المسألة؟ أم أن الحق متعدد وكل مجتهد مصيب؟ ويعظم خطر المسألة إذا كان سوء الفهم يؤدي إلى النزاع والشقاق والقطيعة ورفع السلاح وإسالة الدماء، أو أقله إلى التلاسن والكراهية وفساد ذات البين بين المسلمين، بل هي مسألة تتعدى أصول الفقه وعلم الفقه إلى مختلف العلوم الإسلامية كالذي يحدث بين المذاهب الفكرية، كيف نفهمها ونحكم عليها، بل هي الركن الركين لنشر ثقافة الاختلاف وقبول الرأي الآخر. مشكلة البحث: بيان الخلاف في المسألة وتحرير محل النزاع في فهم قول الرسول صلى الله عليه وسلم (إذا حكم الحاكم فاجتهد ثم أصاب فله أجران وإذا حكم فاجتهد ثم أخطأ فله أجر) لأن هذا الحديث هو الأساس في اختلاف الأصوليين في هذه المسألة فالجميع متفق على أن المراد بالمجتهد من بلغ رتبة الاجتهاد وليس العامي ولا الجاهل وعلى أن من بلغ رتبة الاجتهاد وجب عليه عدم مخالفة إجماع علماء المسلمين فيما اتفقوا عليه وأن الإجماع دليل وحجة يجب العمل به وعلى أن من اجتهد فأصاب فله أجران ومن اجتهد فأخطأ فلا إثم عليه وله أجر على اجتهاده لأن الخطأ حدث منه عن غير قصد لأن نيته سليمة وهي الوصول للحق. سبب الخلاف: إذن الخلاف فقط في فهم العلماء للمراد بقوله ـ صلى الله عليه وسلم (ثم أخطأ فله أجر) هل المراد بأجر المخطيء في اجتهاده حقيقته فيكون كل مجتهد مصيب لأنه مأجور ويترتب عليه أن الحق متعدد؟ أو هو مجاز عن وضع الإثم، وهو مخطيء ولا يعتد بقوله لأن الرسول صلى الله عليه وسلم سماه مخطيء ويترتب عليه أن الحق واحد؟ وما الذي يترتب على هذا الخطأ وكيف وقع منه الخطأ وهل هو قاصر على مسائل الفروع الفقهية أم يشمل العقائد وأصول الدين جميعاً؟
الكلمات المفتاحية: التصويب، التخطئة، المجتهدين، الحقيقة والمجاز.
 
 
Rectifying and debunking the Mujtahids between truth and metaphor
 
Safaa Sayed Abdul Jawad Mahmoud
Department of Fundamentals of Jurisprudence, Faculty of Islamic and Arabic Studies for Girls in Sohag, Al-Azhar University, Egypt.
Department of Fundamentals of Jurisprudence, Qassim University, Saudi Arabia.
Al-Azhar University: Email: SafaaAbdel-Gawad.79@azhar.edu.eg
Qassim University: Email: sa.mahmoud@qu.edu.sa
Personal email: dsafsydb@gmail.com
 
Abstract:
This issue is one of the most important issues of the topic of ijtihad, so the fundamentalists paid great attention to it because of its impact on the dealings of the mujtahids with each other, so who among them is wrong and who is right, and what is the ruling of those who make a mistake with his diligence, is he guilty? Is the truth the same, which is in accordance with Allah's judgment in the matter? Or is the truth multiple, and every mujtahid is right? The danger of the issue is greater if misunderstanding leads to conflict, discord, estrangement, taking up arms and shedding blood, or at least to hatred and corruption between Muslims, but it is an issue that goes beyond the principles of jurisprudence and jurisprudence to various Islamic sciences such as what happens between intellectual sects, how to understand and judge them, but it is the cornerstone for spreading the culture of difference and acceptance of the other opinion.
The problem of research: the statement of disagreement in the issue and the editing of the disputed point in understanding the saying of the Prophet
 (Peace and blessings of Allah be upon him) If the ruler ruled and worked hard and then he was right, he has two rewards, and if he ruled and worked hard and then he made a mistake, he has a reward); Because this Hadith is the basis for the disagreement of fundamentalists in this issue, everyone agrees that what is meant by the mujtahid is that who have reached the rank of ijtihad, not the commons and ignorant, and that whoever has reached the rank of ijtihad must not violate the consensus of Muslim scholars in what they agreed upon, and that consensus is evidence and argument that must be acted upon, and that whoever works hard and he is right, has two rewards, and whoever works hard and makes a mistake, then sin is on him and he has a reward for his diligence because the mistake happened from him unintentionally because his intention is good and It is to reach the truth.
The reason for the dispute: So the disagreement is only in the scholars' understanding of what is meant by the saying of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) (and then he made a mistake, so he has a reward) Is what is meant by the reward of the culprit in his ijtihad is its truth, so every mujtahid is right because he is rewarded and it follows that the truth is multiple? Or is it a metaphor for the status of sin, he is culprit and his words are not reliable because the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) called it culprit and it follows that the truth is one? What is the consequence of this mistake, how did the mistake occur, and is it limited to matters of the branches of jurisprudence or it includes all beliefs and fundamentals of religion?
Keywords: Rectifying, Debunking, Mujtahids, Truth, Metaphor.