مبدأ التفريق بين المقاتلين وغير المقاتلين في الفقه الإسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية دلتا العلوم والتكنولوجيا، السودان.

المستخلص

مبدأ التفريق بين المقاتلين وغير المقاتلين في الفقه الإسلامي
ربيع أحمد بابكر عسيلي.
قسم الشريعة والقانون، كلية دلتا العلوم والتكنولوجيا، السودان.
البريد الالكتروني: rby74856@gmail.com
المستخلص:
الحمد الله الذي خلق الخلق فقدر والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم ، تناول هذا البحث الموسوم بعنوان: مبدأ التفريق بين المتقاتلين وغير المتقاتلين في الفقه الإسلامي، قضية مهمة جدا ويقع فيها كثير من المتحاربين إما بالخطأ أو الجهل بالأحكام، وتم توضيح الأهداف والغايات لأجل القتال، وضع أيضا الضوابط والأسس والقيود التي تحد من سفك الدماء.واحترام القيم والكرامة الإنسانية أثناء الحرب وإجازة الأمان في ميدان القتال، منعاً لاستمرار القتال كلياً أو جزئياً. وخلصت إلى أن الأصل في علاقة المسلمين بغيرهم هو السلم والتعاون وعدم محاولة فرض الدِّين بالقوة والقتال. لكم دينكم ولي دين. إن الأصل في علاقة المسلمين بغيرهم هو السلم والتعاون وأن الحرب تقدر بقدرها وشُرع القتال في الإسلام لضرورة دفع العدوان وتأمين المستضعفين والحفاظ على بيضة الإسلام. عدم جواز مقاتلة من ليسوا أهلا للقتال كالنساء والأطفال. ويجوز قتال المشاركين في الحرب ضد المسلمين. كما لا يجوز مجاراة العدو المحارب في جنوحه للقتل الجماعي، وللتخريب، والتعذيب، والتنكيل.
الكلمات المفتاحية: التفريق بين المقاتلين، الفقه الإسلامي، الحرب، دفع العدوان، الفقه الإسلامي.
 
The Principle of Distinction between Combatants and Non-Combatants in Islamic Jurisprudence
Rabie Ahmed Babikir Asili
Department of Sharia and Law, Faculty of Delta Sciences and Technology, Sudan.
E-mail: rby74856@gmail.com
ABSTRACT:
This research focused on an essential issue, one that often involves those engaged in warfare, either unintentionally or due to ignorance of the rules. The study aimed to clarify the objectives of combat, establish controls, principles, and limitations that minimize bloodshed, emphasizing the respect for values and human dignity during wartime. Ensuring the provision of safety in the battlefield to prevent ongoing warfare, either in full or part. The research concluded that the inherent relationship between Muslims and others is primarily based on peace, cooperation, and refraining from attempting to impose religion through force and combat. The principle of combat in Islam is only sanctioned to repel aggression, protect the vulnerable, and safeguard the sanctity of Islam. It is not permissible to engage in combat with those who are non-combatants, such as women and children. Combatting those fighting against Muslims is permissible, provided there is no parallel combat in which the adversary engages in mass killing, destruction, torture, or maltreatment.
Keywords: Distinction Between Combatants, Islamic Jurisprudence, Warfare, Repelling Aggression, Islamic jurisprudence.