عقد البيع الوارد على المنتجات المستعملة دراسة تحليلية في ضوء أحکام القانون المدني وتشريعات حماية المستهلک في القانونين المصرى والفرنسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية العلوم والدراسات الإنسانية بالغاط

المستخلص

عقد البيع الوارد على المنتجات المستعملة
دراسة تحليلية
في ضوء أحکام القانون المدني وتشريعات
حماية المستهلک في القانونين المصرى والفرنسي
علي السيد حسين علي أبو دياب
قسم القانون المدني، کلية العلوم والدراسات الإنسانية بالغاط ، السعودية.
Ali El-Sayed@yahoo.com:  البريد الإلکتروني
الملخص :
     بعد أن صار استعمال الأشياء المستعملة ظاهرة مهيمنة على الصعيد الاجتماعي، وأصبح يحتل موقعاً حاسماً في حقل النشاط الاقتصادي، فقد کان من المتعين الاهتمام بتحليل هذه الظاهرة من الجانب القانوني، وفي سبيل إجراء هذا التحليل قام الباحث بإبراز الطبيعة الخاصة للعقد الذي يکون موضوعه بيع أشياء مستعملة. وبالوصول إلى الطبيعة الخاصة للعقد أمکن للباحث الانتقال خطوة فکرية إلى الأمام کي يقوم بتحليل عناصر العلاقة القانونية بين أطراف العقد الذي يجمع بين البائع والمشتري والمورد والوسيط. وبعد أن قام الباحث بتحليل الإطار النظري على هذا النحو ابتداءًا من إبراز خصوصية العقد وصولاً إلى التعرف إلى أحکام العلاقات التعاقدية بين أطراف العقد، انتقل خطوة تطبيقية ذات شقين: الشق الأول والذي انشغل من خلاله بتحليل النظرية العامة لحق المستهلک في عقد بيع الأشياء المستعملة. أما الشق الثاني فقد کان انشغاله منصباً على التعرف إلى حق المستهلک في ضوء أحکام القانون المدني وقانون حماية المستهلک رقم 181 لسنة 2018م.
الکلمات المفتاحية : عقد البيع , المنتجات المستعملة , حماية المستهلک , القانون المدني .
 
Sale contract for used products
An analytical study
In light of the provisions of the civil law and legislation
Consumer protection in the Egyptian and French laws
 
Ali El-Sayed Hussein Ali Abu Diab
Civil law teacher , the College of Science and Humanities in Al-Ghat,Saudi.
Email: Ali El-Sayed@yahoo.com
Abstract:
It is evident that used items handling has become a social trend that plays a key role in economy nowadays. Thus, it is of great significance to highlight this phenomenon, namely its legal aspect. To this end, the researcher conducts a research that sheds light on the special case of a contract that entails selling of used items as its subject matter. Subsequently, achieving this goal, the researcher was able to go the extra mile with the analysis of items in a legal relationship between parties of a contract that governs the relationship between buyer/seller and broker/supplier. The researcher has reviewed the related literature as well as set the theoretical framework, outlining the special nature of the contract in question and identifying the terms governing contract relations between contract parties. The analysis is divided between two sections: one concerned with theoretical analysis of consumer’s right in selling used items, while the other focuses mainly on identification of consumer’s right in the light of Civil Law’s terms and Consumer Protection Law no.181/2018.
Keywords: Sale Contract, Used Products ,Consumer Protection, Civil Law.