نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
کلية الشريعة والقانون بالقاهرة ، جامعة الأزهر، مصر .
المستخلص
( التدابير الوقائية والشرعية للحد من انتشار فيروس کورونا المعاصر
في الشريعة الإسلامية )
مــظهــــر أحمــــد عمـــر حســــن الـراغــــب
قسم الفقه العام، کلية الشريعة والقانون بالقاهرة ، جامعة الأزهر، مصر .
البريد الإلکتروني : mazher1435@hotmail.com
ملخص :
في الحقيقة ومع انتشار فيروس کورونا المعاصر، والتوجسات التي تداهم العالم بأثره، فبماذا واجه الإسلام مثل هذه الأوبئة الفتاکة؟ وهل ثمة إرشادات حث عليها الإسلام للسيطرة عليه؟ وهل هناک نصوص مباشرة تتحدث عن مثل هذه الأوبئة, أقول الإسلام دين شامل ينظم کل مناحي الحياة، وجاء بمقاصد کلية في مقدمتها (حفظ النفس), ومن شموليته أنه وضع منهجاً للتعامل مع مثل هذه الجوائح والأوبئة ؛ حفظاً للنفس البشرية من الهلاک, والله -تعالى- ما شرع لعباده شيئاً إلا لأنه يحقق مصالحهم وينفعهم في دينهم ودنياهم، وما حرم عليهم شيئاً إلا لکون ضررهم فيه, وترتب على انتشار فيروس کرونا المعاصر العديد من المخاطر التي أصابت المجتمع العالمي بکافة فئاته واتجاهاته, بدءاً من المؤسسات الصحية والجهات الأمنية، ومروراً بالعلاقات الدولية ووصولاً إلى رجال الدين والتربية والتعليم، الأمر الذي تطلب ضرورة الاهتمام بکيفية الوقاية منه من أجل احتواءه والحدّ من مخاطره , وما صاحب هذه المخاطر من أضرار صحية واجتماعية واقتصادية وسياسية.وتناولت هذا البحث في فصلين يسبقهما فصل تمهيدي تحدثت فيه عن التعريف بفيروس کورونا المعاصر, ونشأته, وأسباب انتشاره , وأنواعه , والفرق بينه وبين ما يشبهه من وباء, ومقصد حفظ النفس البشرية.الفصل الأول: تناولت فيه التدابير الوقائية والشرعية للحد من انتشار فيروس کورونا المعاصر بداية بالنظافة العامة, والحجر الصحي, وعدم مخالطة المرضي للأصحاء, وعدم الدخول أو الخروج من البلدة الموبوءة, وتعطيل صلاة الجمعة والجماعة والحج والعمرة حفظاً للنفس.الفصل الثاني: تحدثت فيه عن القواعد الفقهية التي تضبط التعامل مع مصابي فيروس کورونا حال حياتهم وبعد مماتهم, من تغسيلهم وتکفينهم والصلاة عليهم ودفنهم , وحرمة حرقهم, واحتسابهم شهداء عند الله في الآخرة .الخاتمة , أهم النتائج.
الکلمات المفتاحية : التدابير الوقائية ، الشرعية ، انتشار، فيروس کورونا ، المعاصر.
Preventive and legal measures to limit the spread of contemporary Coronavirus In Islamic law
Mazhar Ahmed Omar Hassan Ragheb
Department of General Jurisprudence, Faculty of Sharia and Law in Cairo, Al-Azhar University, Egypt.
Email: mazher1435@hotmail.com
Abstract:
In fact, with the spread of the contemporary Coronavirus, and the apprehensions that have affected the world, what has Islam faced with such deadly epidemics? Are there any guidelines that Islam has urged to control? Is there direct texts that speak of such epidemics, I say Islam is a comprehensive religion that regulates all walks of life, and it comes with total purposes in the first place (self-preservation), and it is comprehensive that he developed a method to deal with such pandemics and epidemics, in order to save the human soul from destruction, and God- Almighty - what started for his servants is nothing but because it achieves their interests and benefits them in their religion and world, and what is forbidden to them anything except because they are harmed in it. The spread of the contemporary Crona virus has resulted in many risks that have afflicted the world community in all its categories and trends, from health institutions and security agencies, to international relations to clerics, education and education, which required attention to how to prevent it in order to contain it and reduce its risks, and the accompanying health, social, social and political damage ,This research was discussed in two chapters preceded by an introductory chapter in which she talked about the definition of the contemporary coronavirus, its origin, the causes of its spread, its types, the difference between it and the similar epidemic, and the purpose of preserving the human psyche ,Chapter 1: Dealt with preventive and legal measures to reduce the spread of the contemporary coronavirus starting with hygiene, quarantine, non-contact with healthy patients, not entering or leaving the infested town, and disrupting Friday prayers, congregation, hajj and umrah in order to save the soul ,Chapter 2: I talked about the jurisprudential rules that control the handling of the cases of the mers-CoV in the event of their life and after their deaths, from washing them and burying them and praying for them and burying them, and the sanctity of burning them, and counting them as martyrs with Allah in the hereafter,The conclusion, the most important results.
Keywords: Preventive measures, legal, spread, Coronavirus, contemporary.