تحنيط جثة الآدمي وعرضها للمشاهدة ومشاهدتها من المنظور الشرعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة وأصول الدين، جامعة الملک خالد، المملکة العربية السعودية.&کلية الآداب – جامعة کفر الشيخ .

المستخلص

تحنيط جثة الآدمي وعرضها للمشاهدة ومشاهدتها من المنظور الشرعي
أحمد جمعة محمد
کلية الشريعة وأصول الدين،  جامعة الملک خالد، المملکة العربية السعودية.
کلية الآداب – جامعة کفر الشيخ .
البريد الإلکتروني : drahmed7171@gmail.com
ملخص :
تناول هذا البحث حکم بعض الممارسات التي تتعلق بالآدمي الميت ، هذه الممارسات هي : التحنيط ، وعرض الجثث المحنطة في المتاحف ونحوها ليراها الزائرون ، وحکم مشاهدة هذه الجثث المحنطة ، وعلاقة ذلک کله بالکرامة الإنسانية من المنظور الإسلامي. وقد انتهى البحث إلي مجموعة من النتائج ، من أهمها : أن التحنيط ممارسة قديمة تعود إلى آلاف السنين ولا زال يمارس على نحو ضيق مع اختلاف طرقه ودواعيه ، ويعني حفظ الجثة، أو جزء منها من التعفن، والتفسخ، والتحلل، مدة من الزمن، قد تطول أو تقصر، بطرق مختلفة ، لغايات متعددة . وأن تحنيط الميت بوضع الحنوط من الطيب والمسک والعنبر والکافور وکل ما الغرض منه ريحه دون لونه في جسد الميت وکفنه ، مشروع في الإسلام ، أما التحنيط الذي يهدف إلى إبقاء الجثة دون دفن ، وقائم على نزع أعضاء من الجثة ، أو تجميدها الشهور والسنوات ، أو وضعها في مغطس به محاليل مختلفة ، وحقنها بالمواد الکيماوية وغيرها بصفة دورية ؛ فمحرم في الشريعة الإسلامية تحريما قاطعا ، وکذلک عرض الجثث المحنطة في المتاحف والمزارات ليشاهدها الزائرون ، وأيضًا مشاهدة هذه الجثث ؛ محرم ؛ لمخالفتهما لأحکام الشريعة الإسلامية . کما انتهى البحث إلى أنه للشريعة الإسلامية قصب السبق في احترام کرامة الإنسان ، وتنطق کافة أحکامها بمدى سبقها لکافة التشريعات والمواثيق قديمها وحديثها في مجال احترام کرامة الإنسان حيًّا وميتًا ، وحمايتها من کافة أوجه الإهانة والامتهان تلک التي وصلت في عصرنا الحاضر إلى درجة قيام شرکات مرخص لها رسميا بتحويل جثامين الموتى إلى سماد عضوي في بلاد تزعم حرصها على احترام کرامة الإنسان حيا وميتا !!!.
الکلمات المفتاحية : تحنيط ، جثة ، آدمي، متاحف ، مومياء، عرض ، مشاهدة.
 
 
The human being embalmed and presented to view and view from a forensic perspective
Ahmed Gomaa Mohamed
College of Sharia, and Fundamentals of Religion, King Khalid University, Kingdom of Saudi Arabia.
 Faculty of Arts, Kafr El-Sheikh University, Egypt.
E-mail : drahmed7171@gmail.com
Abstract:
This research dealt with the ruling of some practices related to the dead human, these practices are: mummification, display of mummified bodies in museums and the like for visitors to see, the ruling on viewing these mummified bodies, and its relationship to human dignity from an Islamic perspective. The research ended with a set of results, the most important of which are: mummification is an ancient practice dating back thousands of years and is still practiced narrowly with different methods and causes, and it means keeping the body, or part of it, from rotting, decomposing, and decomposing, for a period of time, which may be lengthy Or fall short, in various ways, for multiple purposes. The embalming of the dead by placing the spices of perfume, musk, amber, camphor and all that is intended for his wind without its color in the body and shroud of the dead is legitimate in Islam. In a bath with various solutions, and injecting them with chemical and other substances on a regular basis is strictly forbidden in Islamic law. Also, mummified bodies are displayed in museums and shrines for visitors to view, as well as for viewing these bodies. Muharram; In violation of the provisions of Islamic Sharia. The research also concluded that Islamic law is the first to respect human dignity, And all its provisions speak of the extent to which they are preceded by all old and modern legislation and covenants in the field of respecting the dignity of people, alive and dead, and their protection from all aspects of humiliation and insult that have reached in the present day to the extent that companies officially authorized to convert the bodies of the dead into an organic fertilizer in countries claiming their concern to respect human dignity Dead and alive !!!
Key words: Mummification , corpse , human hair , museums , mummy , show , view.