بطلان العقد في الفقه الاسلامى والقانون السعودي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المحکمة العامة بجدة

المستخلص

بطلان العقد في الفقه الاسلامى والقانون السعودي
محمد إبراهيم القاسم
القاضي بالمحکمة العامة بجدة، المملکة العربية السعودية .
mohqasem11@gmail.com البريد الإلکتروني :
ملخص :
  إن البطلان هو جزاء ينصب على العقد والمقصود منه تعطيل فاعلية العقد على إنتاج أي اثر قانوني فالبطلان هو رقابة القانون على استکمال العقد للمسائل الجوهرية التي يفرضها القانون لوجوده ولما کان البطلان يعدم اثر العقد فان المنطق يقضي بأن يکون البطلان درجة واحدة لا تقبل التدرج فلا تفاوت في العدم ولکن من خلال نظرة تاريخية نجد انه قد تم تجاوز هذا المنطق فالفقه المدني يذکر نوعين من أنواع البطلان وفقا للنظريات التي طرحت في هذا الميدان ، لذا هدف البحث إلى التعرف على بطلان العقد في الفقه الاسلامى والقانون السعودي، واستخدم البحث المنهج التأصيل المقارن بالقوانين المدعم بالجوانب التطبيقية لهذا البحث  تأصيل البحث فيها بالأدلة الشرعية نقلية کانت أم عقلية مما تقوم به الحجة. وتوصل البحث إلى ومنها : يقع العقد باطلًا إذا تخلف رکن من أرکانه، أو اختل اختلالًا يؤدي إلى عدم الاعتداد به أصلًا، وأرکان العقد في القانون هي: الرضا، والمحل والسبب، أن العقد القابل للإبطال هو الذي تکون قابليته للإبطال جزاء لتخلف رکن الرضاء فيه، لعدم صحته، وإعمالًا لمقتضى غياب هذا الرکن الأصيل من أرکان العقد؛ حيث إن وجوده شرط لقيام العقد ذاته، بما يعني أن تخلفه يتساوى في القول مع عدم قيامه أصلًا، وهو ما يعبر عنه بوقوع العقد باطلًا ، اتفق الفقهاء على بطلان تصرفات الصبي غير المميز من بيع وشراء غير ذلک, لأن عبارته ملغاة لا اعتداد بها شرعًا, فلا تصح بها عبادة, ولا تجب بها عقوبة, ولا ينعقد معها بيع أو شراء, ويستمر هکذا حتى يبلغ السابعة وهو سن التمييز ، القابلية للإبطال تکون - کقاعدة عامة- نتيجة عدم صحة الرضا، فالرضا هو الرکن الأصيل في العقد، فوجوده شرط لقيام العقد، فإن تخلف هذا الرکن فالعقد لا يقوم أصلًا، ويضحى العقد باطلًا، أما إذا وجد الرضا وکان مشوبًا بعيب أثر فيه، فإن ذلک لا يمنع قيامه، إلا أن قيامه يکون ضعيفًا لاشتماله على عيبٍ يهدد وجوده، فالبطلان يترتب على انعدام الرضا بالکلية، والقابلية للإبطال تترتب على عدم صحـة الرضـا بعد وجوده.
الکلمات المفتاحية: بطلان العقد، الفقه الاسلامى ، القانون السعودي، العقد الباطل، أرکان العقد.


 
The invalidity of the contract in Islamic jurisprudence and Saudi law
Muhammad Ibrahim al-Qasim
Judge at the General Court in Jeddah , Kingdom of Saudi Arabia.
E-mail : mohqasem11@gmail.com
Abstract:

   
Invalidity is a penalty that focuses on the contract and is intended to disrupt the effectiveness of the contract on the production of any legal effect. Void is the control of the law to complete the contract for the fundamental issues imposed by the law for its existence. Nothing, but through a historical view, we find that this logic has been overlooked,Civil jurisprudence mentions two types of invalidity according to the theories that have been proposed in this field, so the aim of the research was to identify the invalidity of the contract in Islamic jurisprudence and Saudi law, and the research used the methodology rooting comparative laws supported by aspects Applied to this research, the research is rooted in the evidence, whether transferable or mental, of the argument.
The research reached to and from: The contract is void if one of its pillars fails, or an imbalance leads to a lack of consideration in the first place, and the pillars of the contract are in the law: satisfaction, place and reason. that a voidable contract is the one whose voidability is a penalty for defaulting in it, because it is not valid, and pursuant to the absence of this inherent element of the contract; As his presence is a condition for the establishment of the contract itself, which means that its failure is equal in saying that it did not exist in the first place, which is expressed in the fact that the contract
 
 is invalid. The fuqaha 'agreed to invalidate the actions of the boy who is not distinguished from buying and selling otherwise, because his term is canceled and is not legally recognized, so it is not valid for it to worship, and it is not obligatory for it, and no sale or purchase is concluded with it, and it continues like this until he reaches the age of seven, which is the age of discrimination. Ability to annul is - as a general rule - the result of the lack of validity of consent. Satisfaction is the inherent pillar of the contract, so its existence is a condition for the establishment of the contract. He does not prevent his resurrection, except that his resurrection is weak, because it contains a defect that threatens his existence, as nullity results from the absence of consent in the college, and the ability to annulment results from the lack of validity of satisfaction after its existence.
Key words : Invalidity of contract, Islamic jurisprudence, Saudi law, Null contract, The pillars of the contract.