تَضْعيفُ الرّاوي بما يُشْبِهُ تَوْثِيقَهُ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة اليرموک/کلية الشريعة والدراسات الإسلامية/الأردن.

المستخلص

الملخص
 
عنوان الدراسة: تَضعيفُ الرّاوي بِما يُشْبِهُ تَوْثيقَهُ.
 
فَحْوى هذه الدِّراسة: الوُقوفُ على جُمْلة العبارات النقدية التي أَطْلَقها النُّقّاد المُحدِّثون وصفا لبعض رُواة السُّنّة، ومروياتهم، وقد خرجوا بها عن مقتضى ظاهر ألفاظِها؛إذ استعملوا العبارات التي يُفهِم ظاهرها توثيق الراوي في نفسه، أو قَبول رواياته مع أن حقيقة أمرها خلاف ذلک.
وعنيت  الدِّراسة باسْتِنطاق دَلالةِ تلک العبارات مِن النّاحية الوَضْعيّة المُعجَميّة، وسياقاتِها العُرفيّة التَّداوُليّة، وتَحوُّلها - مِن بَعْد - على أَلْسُن النُّقّاد المحدّثين إلى حقول دلالية نقدية أفادوا منها في تحرير أَحکامِهم.
کما أبرزت الدِّراسة العلاقة بين الدلالتين: الوضعية والنَّقدية بما يُسَوِّغُ استعمال النُّقّاد إياها في دَرْج أحکامهم النقدية على الرواة ومروياتهم؛ ذلک ليبقى طالب علم الحديث على معرفة من طرائق النُّقّاد المُحدِّثين في التعبير عن مرادهم في وصف راوي الحديث، وما يحمله من مفردات السُّنّة، ولا يغترّ بظاهر العبارات الناقدة ومنطوقها؛ فيَزلّ في فهمها، ويغلط في تحرير أحکام النُّقّاد الحديثية.
وتُعدُّ هذه الدراسة ثاني دراستين للباحث اهتمت بخروج کلام النقّاد المُحدِّثين عن مقتضى ظاهر معناه؛ فقد کانت الدراسة السابقة بعنوان: "توثيق الراوي بما يشبه تضعيفه" تناولت دراسة أسلوب النُّقّاد في الخروج عن مقتضى ظاهر الکلام؛ ذلک باستعمال الألفاظ والعبارات الناقدة التي يکون ظاهرها الذم والتجريح ومقصودهم التوثيق والثناء بالخير على الموصوف بها؛ لتکتمل معالم أسلوب التعبير من خلال ما قرره البلاغيون في مبحث البديع والموسوم: "بالمدح بما يشبه الذم" أو "الذم بما يشبه المدح".
 
Summary.
 The title of the study: The narrator weakens in a similar manner. The essence of this study is to identify the phrases of modern critics who describe some of the narrators of the Sunnah and their narrations. They used the phrases that are understood to be the narrator's documentation of himself, or to accept his narrations, although the truth of the matter is otherwise. The study examined the significance of these terms in terms of the lexical situation, their customary and deliberative contexts, and their transformation - from a distance - on the tongues of modern critics to the fields of monetary criticism they reported in editing their judgments. The study also highlighted the relationship between the two signs: positivism and cash, which justified the use of critics in the drawer of their monetary judgments on the narrators and their narrators. This is so that the student of modern knowledge will be familiar with the methods of modern critics in expressing their intention to describe the narrator of the hadeeth, In the form of critical phrases and the nature of them; Vizl in understanding, and mislead in liberalizing the judgments of modern critics. This study is the second study of the researcher interested in the emergence of the words of modern critics of the apparent meaning of the term; the previous study was entitled: "Documenting the narrator with a similar weakening" dealt with the method of critics to get out of the apparent phenomenon of speech; using the words and phrases critical, They are meant to document and praise the good described in it; to complete the features of the method of expression through the decisions of the Balagion in the study of Albdaih and tagged: "Praise to the like" or "reprehensible in a kind of praise."