الأحکام الفقهية المتعلقة بالمصاب بفيروس کورونا في الصلاة والصيام والحج نموذجاً

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفقه العام، کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات القاهرة، جامعة الأزهر، مصر. L جامعة المجمعة، المملکة العربية السعودية.

المستخلص

الأحکام الفقهية المتعلقة بالمصاب بفيروس کورونا
في الصلاة والصيام والحج نموذجاً
أسماء محمود محمدي
قسم الفقه العام، کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات القاهرة، جامعة الأزهر، مصر.
جامعة المجمعة، المملکة العربية السعودية.
البريد الإلکتروني: asmaamahmoud8020@yahoo.com
     ملخص البحث:
يهدف البحث إلى التعريف بفيروس کورونا المستجد –19وأهم أعراضه وطرق الوقاية منه وبيان أهم المسائل الفقهية المتعلقة بالمصاب بفيروس کورونا في الصلاة والصيام والحج.
وقد خلصت هذه الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها: منع المصاب بفيروس کورونا حضور المسجد والجمعة والجماعات، لأجل المحافظة على النفوس، ويرخص له الجمع بين الصلوات إذا کان يلحقه بتأديتها في وقتها حرج ومشقة، ولبسه الکمامة في صلاته خوفاً من انتشار الفيروس أو انتقال العدوى للغير لا يؤثر على صحة صلاته؛ لأن الکراهة تندفع بالحاجة.
المريض المصاب بفيروس کورونا يتوقف صيامه على ما يقرره الطبيب المعالج. واستعماله أجهزة التنفس الصناعي لا يؤثر على صحة صيامه بشرط أن لا يصاحب الأکسجين دواء سائل يدخل إلى الجوف، وأخذه لقاح (التطعيم) في نهار رمضان لا يؤثر على صحة صيامه؛ لأنه للتداوي وليس للتغذية. ونقل الدم أو أحد مکوناته -بلازما الدم- له في نهار رمضان يفسد صيامه؛ لأن الدم خلاصة الطعام والشراب وبه يتقوى المريض.
للمريض المصاب بفيروس کورونا استنابة من يحج عنه -خاصة أنه لا يوجد له علاج إلى الآن- وتبرأ ذمته من حج الفريضة بشرط دوام المرض إلى الموت، والمحرم بالحج إذا أصيب بفيروس کورونا يعتبر محصرًا وله التحلل من مکانه، رفعاً للحرج والمشقة عنه، وسدًا لذريعة انتقال الفيروس بين جموع المسلمين في الحج.
الکلمات المفتاحية: فيروس کورونا کوفيد-19، الأحکام الفقهية- المريض المصاب بفيروس کورونا، الصلاة، الصيام، الحج.


The Jurisprudential Rulings Related to the Person Infected with the Coronavirus
 in Prayer, Fasting and Hajj as a Model
Asmaa Mahmoud Mohamady
Department of Fiqh at the Faculty of Islamic and Arabic Studies for Girls in Cairo, Al-azhar university, Egypt.
Email:asmaamahmoud8020@yahoo.com
Abstract:
The research aims to introduce the emerging Coronavirus-19, its most important symptoms, methods of prevention, and the most important jurisprudential issues related to those infected with Coronavirus in prayer, fasting and Hajj.
This study concluded a number of results, the most important of which are: Preventing the person infected with the Coronavirus from attending the mosque, Friday’s prayer, and group prayers, in order to preserve souls, Thus, he is authorized to combine prayers if performing them on time causes him embarrassment and  difficulty in addition, Wearing a face mask while praying for fear of spreading the virus or transmitting infection to others is not an objectionable matter as  hatred is driven by need.
Fasting for the patient infected with Coronavirus depends on what the treating doctor decides. And his use of ventilators does not affect the validity of his fasting, in condition that the oxygen is not accompanied by liquid medicine that enters the stomach. Also, taking vaccination during the day in Ramadan does not affect the validity of his fasting as it is for medication, not for nutrition. The blood transfusion or one of its components - blood plasma - for a person infected with Coronavirus during the day in Ramadan affects the validity of his fasting since blood is the essence of food and drink, and with it the patient is strengthened.
A patient with Coronavirus may delegate someone to perform Hajj on his behalf - especially since there is no treatment for him yet - and he is discharged from the obligatory Hajj on the condition that the disease continues until death. The pilgrim, if infected with the Coronavirus, is considered confined and has the right to dissolve in his place, to lift the embarrassment and hardship for it, and to block the pretext of transmitting the virus among the masses of Muslims during Hajj.
Key words: Corona Covid-19 virus, jurisprudential rulings , patient with corona virus ,  prayer , fasting, Hajj.