التدريب الإداري ودورهُ برفع کفاءة أداء موظفي القطاع الحکومي .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الأعمال ، رابغ ، جامعة الملک عبدالعزيز ، جده ، المملکة العربية السعودية

المستخلص

التدريب الإداري ودورهُ برفع کفاءة أداء موظفي القطاع الحکومي .
عثمان زعل فارس المعايطة
قسم القانون، کلية الأعمال ، رابغ  ، جامعة الملک عبدالعزيز ، جده ، المملکة العربية السعودية
البريد الإلکتروني : oalmaaitah@kau.edu.sa
الملخص :
  يعـد التدريب الإداري في عالم المجتمعات والمؤسسات والدول المعاصرة هــوَ أداة التنمية ووسيلتها، کما أنهُ الأداة التي إذا أحسِنَ استثمارها وتوظيفها تمکنت من تحقيق الکفاءة والکفاية في الأداء والإنتاج.
  وقد أظهرت نتائج العديـد من الأبحاث أنَ للتدريب الإداري دوراً أساسياً في نمو الثقافة والحضارة عامه ، وتبرز أهمية ذلک باعتبارهِ أساس کـل تعلم وتطويــر وتنميــة للعنصـر البشري، ومن ثمَ تَقدُم المجتمع وبنائهِ، وعن طريق التدريب الإداري للموظفين في القطاع الحکومي يستمر الإعـداد للمهنة طالما أنَ متطلباتها متغيره بتأثر عوامل عــدة کالانفجار المعرفي المتمثل في التقدم في جميع مجالات الحياة، وکذلک سهولة تدفق المعلومات من مجتمع إلى آخر ومن حضارة إلى أخرى وأنَ التدريب يحقق تنمية العاملين بصفه مستمرة بشکل يضمن القيام بمهامهم ومسؤولياتهم وواجباتهم بالشکل الذي يتناسب مع مستجدات أعمالهم التي لم تکن موجودة، حيثُ الإعداد قبل الخدمة.
  فالتدريب الإداري يقدم معرفة جديدة ويضيف معلومات متنوعة، ويعطي مهارات وقدرات ويؤثــر على الاتجاهات ويعدل الافکار، ويغير السلوک ويطور العادات والأساليب من أجل الوصول إلى الأهــداف المنشودة برفع کفاءة وأداء موظفي القطاع الحکومي.
الکلمات المفتاحية : التدريب، الموارد البشرية، المنظمة، الوظيفة الإدارية ،الإدارة .
 
Administrative training and its role in raising the performance efficiency of government sector employees.
Othman Zaal Faris Maaytah                                        
Law Department, College of Business, Rabigh, King Abdulaziz University, Jeddah, Kingdom of Saudi Arabia
Email: oalmaaitah@kau.edu.sa
Abstract:
Management training in the world of contemporary societies, institutions and states is the tool and means of development and it is the tool that, if properly invested and employed, will be able to achieve efficiency and sufficiency in performance and production.                                                             
The results of many studies have shown that administrative training has a fundamental role in the growth of culture and civilization in general, and the importance of this is evident as the basis for all learning, development and development of the human element, and then the progress and building of society, and through administrative training for employees in the government sector, the preparation for the profession continues as long as its requirements are variable. Affected by several factors, such as the knowledge explosion represented by progress in all areas of life, as well as the ease of the flow of information from one community to another and from one civilization to another, and that training achieves the development of workers in a continuous manner in a way that ensures carrying out their tasks, responsibilities and duties in a manner that is commensurate with the developments of their work that did not exist, where Pre-service preparation.                                                                    
Administrative training provides new knowledge, adds diverse information, gives skills and abilities, affects trends, modifies ideas, changes behavior, and develops habits and methods in order to reach the desired goals by raising the efficiency and performance of government sector employees.
Key words: training, human resources, organization, administrative function, administration.