الاتجاهات المعاصرة في النظر إلى مفهوم السياسة الشرعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة الملک سعود، المملکة العربية السعودية .

المستخلص

الاتجاهات المعاصرة
 في النظر إلى مفهوم السياسة الشرعية
فهد بن صالح العجلان
أستاذ مشارک ، مسار الفقه وأصوله ، بقسم الدراسات الإسلامية، کلية التربية - جامعة الملک سعود، المملکة العربية السعودية .
البريد الإلکتروني: Fajlan@ksu.edu.sa
ملخص :
يتناول البحث اتجاهات المعاصرين في مفهوم السياسة الشرعية، من جهة التعريف، ومن جهة النظر إليه، وذلک أن مفهوم السياسة لم يکن محرراً عند الفقهاء السابقين، ولهذا استقرئ البحث تردد کلمة السياسة عند الفقهاء السابقين فوجدها تختلف إلى معانٍ کثيرة، تصل إلى ستة معانٍ.
غير أن هذا الأمر اختلف في العصر الحاضر، فاختلف الفقهاء في تعريف السياسة الشرعية فذهب جمهورهم إلى انها خاصة بتصرف الحاکم او من ينوبه، وذهب قلة إلى انها تعم تصرفات السلطان وغيره کالعلماء وغيرهم، ثم اختلف جمهور المعاصرين في حدود ما يدخل في السياسة الشرعية فذهب بعضهم إلى أنه يشمل الاحکام المنصوصة وغير المنصوصة، وذهب آخرون إلى أنه خاص بغير المنصوصة.
ثم تناول البحث اختلاف المعاصرين إلى کيفية النظر لهذه السياسة الشرعية بين من يراها الية نظر، أو من يراها علماً مستقلاً، أو من يراها متعلقة بالنظام السياسي، أو من يراها من قبيل الاستصلاح.
ويميل البحث إلى أن الأولى في النظر الى السياسة الشرعية هو اعتبارها من قبيل الاجتهاد وآلية النظر، لأن هذا هو الوصف المؤثر، وهو ما يعطي للسياسة الشرعية أثرها.
ثم ذکر البحث أن السياسة الشرعية تعتمد على وصفين مؤثرين هما الالزام، والتعامل مع المتغيرات، واذا فقه هذين المؤثرين امکن التعامل مع ما يختلف في دخوله في السياسة الشرعية کالفتاوى والولايات الصغرى کالولاية على الصغير والمجنون.
 
کلمات مفتتاحية: سياسة شرعية، الولاية العامة، التصرفات السياسية، الاحکام غير المنصوصة.
 
 
Current approaches to study the concept
of Al-Shara'ia policies
Fahd Bin Salah Al-Aglan.
specialist in Fikh and Osolo, department of Islamic studies
Faculty of Education, King Saud University, Kingdom of Saudi Arabia.
Email: Fajlan@ksu.edu.sa
Abstract:
The research deals with contemporary trends in the concept of Shara'ia politics, from the definition side, and from the point of view of it, and that is that the concept of politics was not edited by previous Fokaha'a, and for this the research extrapolated the frequency of the word politics among previous Fokaha'a, and found it differs into many meanings, up to six meanings.
However, this matter differed in the present era, so the Fokaha'a differed in the definition of Sharia policy, so their majority went that it is specific to the behavior of the ruler or his representative, and a few went that it pervades the behavior of the Sultan and others such as scholars and others, then the majority of contemporaries differed in the limits of what is included in the Shara'ia policy, so some went That it includes both stipulated and non-stipulated provisions, and others have argued that it is specific to something other than the stipulated one.
Then the research deals with the contemporaries' disagreement as to how this Shara'ia policy is viewed between those who see it as an opinion, or those who see it as an independent science, or those who see it related to the political system, or those who see it as a form of reform.
The research tends to indicate that the first in looking at the Shara'ia policy is to consider it as a form of ijtihad and the mechanism of consideration, because this is the effective description, which gives the Shara'ia policy its effect.
Then the research mentioned that Shara'ia policy depends on two influential descriptions, namely compulsion and dealing with variables, and if these two influences are understood, it is possible to deal with what differs in its entry into Shara'ia policy such as fatwas and minor states such as guardianship over the young and the insane.
 
Key words: Shara'ia policy, general mandate, political actions, non-stipulated provisions.