الديات التي يتحملها بيت مال المسلمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب والعلوم الإنسانية ، جامعة الملک عبدالعزيز بجدة ، المملکة العربية السعودية

المستخلص

الديات
التي يتحملها بيت مال المسلمين
ماجد بن صلاح بن صالح عجلان
قسم المواد العامة ، کلية الآداب والعلوم الإنسانية ،جامعة الملک عبدالعزيز بجدة ، المملکة العربية السعودية .
البريد الإلکتروني :      MSSA_33@HOTMAIL.COM
الملخص :
إن الله سبحانه وتعالى قد حفظ للناس أمر دينهم ودنياهم ، وشرع لهم من الأحکام والتشريعات ما يحفظ بهم أرواحهم ونفوسهم وأبدانهم ، فإن للنفس في الشريعة الإسلامية حقوقاً عظيمة حال حياتها وبعد مماتها .
وبينت في بحثي أن الأصل في العقوبة أن تکون على الجاني بقدر جنايته ، ولا يتحملها عنه غيره إلا في بعض الصور ، وخاصة فيما يتعلق بباب الديات فإن النصوص الشرعية دلت على اختلاف تحمل الدية باختلاف الجاني وصور جنايته ، فهناک من الديات ما يتحملها الجاني وحده ، ومنها ما يتحملها عصبة الجاني وهم عاقلته ، ومنها ما يتحمله بيت مال المسلمين ، وقمت بجمع ما تيسر لي من أحکام الديات التي يتحملها بيت مال المسلمين ، ومن مهام البحث وأغراضه المعروفة جمع ما تفرق وضم النظير إلى نظيره وبيان ما أُشکل ، وهو ما حاولت فعله في بحثي هذا ، فقد حاولتُ جاهداً أن أجمع کل ما نص الفقهاء رحمهم الله عليه في کتاب الديات على تحمل بيت مال المسلمين له ، وإن کانت المسائل فيه قليلة فهي التي وجدتها ولم آلُ جهداً مع الصعوبة في ذلک .
فتوصلت إلى أن بيت مال المسلمين يتحمل من الديات ما يعجز عنه المکلف أو يکون الأمر مرتبطاً بجهالة القاتل وغير ذلک مما يکون حفظاً لحق المقتول وأوليائه من بعده کما بينته في ثنايا البحث .
الکلمات المفتاحية : الديات ،  التشريعات ،  الديات في بيت المال ، تحمل الجاني للدية ،  الدية والعقوبة .
 
 
Diat
Borne by the Muslim house of money
Majid bin Salah bin Saleh Ajlan
College of Arts and Humanities, Department of General Subjects, King Abdulaziz University in Jeddah, Saudi Arabia.
Email: MSSA_33@HOTMAIL.COM
Abstract:
God Almighty has preserved for people the matter of their religion and their world, and prescribed for them from the rulings and legislation that preserves their souls, souls and bodies. In Islamic law, the soul has great rights in its life and after its death.
And I showed in my research that the principle of punishment is that it is imposed on the perpetrator as far as his offense, and that no one else bears it except in some cases, especially with regard to the chapter on blood money. What the perpetrator’s gang endures while they are sane, including what the Muslim’s money house bears.
Among the tasks of the research and its well-known purposes is to collect what was divided and join the peer to its counterpart, and to clarify what was formed, which is what I tried to do in this research. They are few that I found and I did not struggle with the difficulty.
So I concluded that the house of Muslim wealth bears from the blood money that the responsible person is unable to do, or the matter is related to the ignorance of the killer and other things that are to preserve the rights of the murdered and his relatives after him, as I showed in the folds of the research.
So I concluded that the house of Muslim wealth bears from the blood money that the responsible person is unable to do, or the matter is related to the ignorance of the killer and other things that are to preserve the rights of the murdered and his relatives after him, as I showed in the folds of the research.
Key words: blood money, legislation, blood money in the treasury, the perpetrator's bearing of blood money, blood money and punishment.