الإشکالات القانونية المتعلقة بشرکة الشخص الواحد في نظام الشرکات السعودي (دراسة مقارنة) Legal Complexities Related to One Person Company in Saudi Companies Law (A Comparative Study)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم القانون ، کلية العلوم والدراسات الإنسانية بالغاط ، جامعة المجمعة ، الرياض ، المملکة العربية السعودية .

المستخلص

الإشکالات القانونية المتعلقة بشرکة الشخص الواحد في نظام الشرکات السعودي
(دراسة مقارنة)
سعود بن عبد المحسن المقحم
قسم القانون ، کلية العلوم والدراسات الإنسانية بالغاط ، جامعة المجمعة ، الرياض ، المملکة العربية السعودية .
البريد الإلکتروني: s-moqhim@hotmail.com
 
ملخص البحث:
يناقش البحث الإشکالات القانونية المتعلقة بشرکة الشخص الواحد في نظام الشرکات السعودي، وتعد شرکة الشخص الواحد استثناءً على مفهوم الشرکة التي تقوم على فکرة التعاون والاشتراک في مشروع تجاري بين شريکين أو أکثر بتقديم حصة من مال أو عمل، ويجوز أن يقوم الشريک الوحيد بإرادته المنفردة بتأسيس شرکة محدودة المسؤولية أو أن تؤول جميع حصص (أسهم) الشرکة إلى شخص واحد، وقد يکون الشريک الوحيد شخص طبيعي أو اعتباري إذا اتخذت شرکة الشخص الواحد شکل الشرکة ذات المسؤولية المحدودة إلا أنه إذا اتخذت شکل شرکة المساهمة المغلقة يجب أن يکون الشريک الوحيد شخصاً اعتبارياً.
غير أن ذلک التنظيم يواجه الکثير من الإشکالات، ويستدعي المراجعة خاصة وأن المنظم لم يقم بتنظيم الکثير من المسائل المتعلقة به، وخاصة تنظيم شرکة المساهمة ذات الشخص الواحد، وفي الخاتمة وردت مجموعة من النتائج والتوصيات التي توصل إليها البحث.
الکلمات المفتاحية :شرکة ،  الشخص الواحد ، الفکرة العقدية ، الذمة المالية ، إدارة الشرکة.


 
Legal Complexities Related to One Person Company
 in Saudi Companies Law
(A Comparative Study)
Saud bin Abdul Mohsen Al-Muqhem.
Law Department , College of Science and Humanities at alghat, Majmaah University, Riyadh, Saudi Arabia.
Email  : s-moqhim@hotmail.com
Abstract:
The current research discusses the legal issues related to the one-person company in the Saudi corporate system. The one-person company is an exception to the concept of the company based on the idea of ​​cooperation and participation in a commercial project between two or more partners by providing a share of money or work. The sole proprietor is the exclusive owner who establishes a limited-liability company or all of the company  shares can be accredited to one person.If the one-person company takes the form of a limited-liability company, the sole partner may be a natural or a legal person, whereas if it takes the form of a closed joint-stock company s/he must be a legal person. Nevertheless, that organization faces many problems and requires revision, especially the one-person joint-stock company, because the organizer has not tackled many issues related to it. Toward the end, the research recommendations were provided.
 
Keywords:Company, One Person , Contractual Custom, Financial Disclosure, Company Management.