" النزاعات الثأرية بين الشرع والعرف والقانون دراسة فقهية معاصرة "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية البنات الإسلامية بأسيوط ، جامعة الأزهر ، مصر

المستخلص

" النزاعات الثأرية بين الشرع والعرف والقانون دراسة فقهية معاصرة "
ممدوح عبد الرحمن عبد الرحيم .
قسم الفقه ، کلية البنات الإسلامية بأسيوط ، جامعة الأزهر ، مصر .
البريد الإلکتروني : dr.Mamdouh.a@gmai.com
الملخص:
بينت تعريف الثأر في نظر الشرع والقانون، ثم بينت مدى تأثير العادات والأعراف في مشکلة الثأر، ودور لجان الصلح في هذه المشکلة، وذکرت أن استيفاء القصاص من حق ولي الأمر وحده. وأنه يجوز للقاضي أن يعطي لأهل المقتول الحق في استيفاء القصاص بأنفسهم بشرط أن يکون من يستوفي القصاص ذا خبرة وقدرة على الاستيفاء؛ لأن في استيفائه القصاص بنفسه امتصاص لغضبه، وإرضاء لأولياء المقتول، فإن کان وولي الدم غير قادر على الاستيفاء بنفسه فلا يسمح له بذلک. وبينت أنه لا يجوز أخذ الثأر من غير القاتل؛ لما في ذلک من الظلم وقتل نفس بغير حق، وهذا لا تقره الشريعة الإسلامية. ثم ذکرت واجب أولياء القاتل والمجتمع في مواجهة مشکلة الثأر. وذکرت الأثار الاجتماعية والاقتصادية المترتبة على مشکلة الثأر على الفرد والمجتمع .
الکلمات المفتاحية : الثأر، القصاص ، العرف ، المقتول ، ولي الدم .
 
“Vendetta Feuds in Shari’ah, Customs, and Law: A Contemporary Fiqhi Study”
Mamdouh Abdul-Rahman Abdul-Rahim.
Jurisprudence Department, Faculty of Islamic Girls, Assiut , Al-Azhar University , Egypt.
Email:dr.mamdouh.a@gmail.com
Abstract:
The present paper details the definition of vendetta in Shari’ah and law, then the impact of customs and norms in the vendetta problem, and the role of the reconciliation committees. It also states that Qisaas is conducted by the Ruler solely and that the judge may grant the family of the victim the right to fulfill Qisaas by themselves, provided that the person who fulfills it is experienced and capable, given the fact that fulfilling Qisaas by oneself reliefs one's anger and satisfies the family members of the murdered individual. In case the blood heir is not capable to fulfill it himself/herself, then it is not permitted. Further, the present paper explains that vendetta must be limited to the murderer, as it would be unjust to kill someone without a right, to which Shari’ah does not approve. Furthermore, the present paper addresses the duty of the murderer’s family members and society in facing the problem of vendetta, as well as the social and economic implications of the problem of vendetta on individuals and society.
Key Words : Vendetta , Qisaas , Customs , Murdered , Blood Heir.