مدى مشروعية القضاء على الغائب في الشريعة الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الشريعة والدراسات الإسلامية ، جامعة الملک عبدالعزيز، الممکلبة العربية السعودية.

المستخلص

مدى مشروعية القضاء على الغائب في الشريعة الإسلامية
هشام بن محمد بن جمعان الغامدي .
قسم الشريعة والدراسات الإسلامية ، جامعة الملک عبدالعزيز، الممکلبة العربية السعودية.
البريد اإلکتروني:hesham-707@hotmail.com
ملخص اللبحث:
يهدف هذا البحث للتعرف على مدى مشروعية القضاء على الغائب في الشريعة الإسلامية، ذلک لأن الأصل حضور المدعى والمدعي عليه أمام القاضي، بحيث يقدم کل طرف من الأطراف الأدلة والبراهين التي تأکد صحة موقفه ودعواه والتي من خلالها يصدر القاضي حکمه في النزاع.
إلا أن في کثير من الأحيان يکون المدعي عليه غائب عن بلد الحکم (المحکمة) أو ممتنع عن الحضور إلى القاضي، وعليه فقد اختلف الفقهاء حول إمکانية محاکمة الغائب في تلک الحالة على قولين.
وقد تناولنا ذلک من خلال مبحثين، في المبحث الأول وضحنا ماهية الغائب عن القضاء حيث عرفنا المقصود بالغائب و حررنا محل النزاع في المسألة، وسبب الخلاف وثمرته، أما في المبحث الثاني فقد تناولنا بيان أقوال الفقهاء في المسألة مع بيان أدلة ومناقشتها، وبيان القول الراجح.
الکلمات الافتتاحية:مشروعية القضاء ، الغائب، الشريعة الإسلامية ،  مجلس القضاء، عدم حضور المدعي .


The extent of the legality of eliminating the absentee in Islamic law
Hisham bin Mohammed bin Jamaan Al-Ghamdi
Department of Sharia and Islamic Studies, King Abdulaziz University, Kingdom of Saudi Arabia.
Email: hesham-707@hotmail.com
Abstract :
  This research aims to find out the extent of the legality of eliminating the absentee in Islamic law, because the principle is the presence of the defendant and the defendant before the judge, so that each of the parties provides evidence and evidence that confirms the correctness of his position and his case, through which the judge issues his judgment in the dispute.
However, in many cases, the defendant is absent from the country of judgment (the court) or abstains from attending the judge, and accordingly, the jurists differed about the possibility of trying the absentee in that case, based on two opinions.
We have dealt with this through two studies. In the first one we clarified what is absent from the judiciary, where we knew what is meant by the absent and we liberated the place of dispute in the issue, the reason for the disagreement and its fruit, and in the second topic we dealt with the statement of the sayings of the jurists in the matter with a statement of evidence and discussion, and a statement of the most correct opinion.
Key words: Legality Of The Judiciary, Absentee , Islamic Law, Judicial Council, non-attendance Of The Plaintiff.