نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
1
وزارة الداخلية ، مصر .
2
قسم القانون الدولي العام ، کلية الحقوق، جامعة المنوفية .
المستخلص
الإرهاب بين القانون الدولي والشريعة الإسلامية
عماد حسن محمد إبراهيم .
وزارة الداخلية ، مصر .
قسم القانون الدولي العام ، کلية الحقوق، جامعة المنوفية .
البريد الالکتروني : Emad Hassan @ gmail .com
ملخص البحث :
إدراکا من المجموعة الدولية في إطار الأمم المتحدة حيث بدأ المجتمع الدولي يولى هذه الظاهرة اهتمام للأحداث الإرهابية والتي تنوعت بين الاغتيالات، والتفجيرات ، وأخذ الرهائن؛ لذلک أصدرت العديد من القرارات وتم إعداد العديد من الاتفاقيات, لکن لم يتم الاتفاق على تعريف لهذه الظاهرة, نظرًا لتغليب الدوافع السياسية علي المصلحة الدولية متمثلة في مجلس الأمن وحق الفيتو للدول الکبرى.
وقد سبقت الشريعة الإسلامية القوانين الوضعية في تحريم الاعتداء على النفس البشرية، فاعتبرت النفوس کلها واحدة، ومن اعتدى على إحداها فکأنما اعتدى على الإنسانية جمعاء، ومن قدم خدمة، أو خيرًا لإحداها، فکأنما قدمه للإنسانية جمعاء, إذ إن الإسلام يحارب الإرهاب بشتى صوره وأنواعه لأن الإسلام دين السلام, فالسلام هو أصل من أصول عقيدته وعنصر من عناصر تربيته.
إن رؤية فقهاء القانون الدولي وما تضمنته الاتفاقيات الدولية متفقة مع الشريعة الإسلامية في منع وتجريم کل أعمال الاعتداء والعنف والسطو بکل أشکالها وصورها التي تؤدي إلى الإضرار بالمجتمع الدولي، وتهدد مصالحهم سواء کانت فردية أو على مستوى الدولة، فغاية کل من الشريعة الإسلامية والقانون الدولي حماية مصالح الأفراد والدول وتأمين الطرق البرية والبحرية, ومن هذا المنطلق فقد وضعت الشريعة الإسلامية المبادئ والأسس التي تقضي على الإرهاب (الحرابة).
الکلمات المفتاحية : الإرهاب ، الحرابة ، الشريعة الإسلامية ، القانون الدولي .
Terrorism between international law and Islamic law
Emad Hassan Mohamed Ibrahim.
Ministry of Interior, Egypt.
Department of Public International Law , Faculty of Law , Menoufia University.
E-mail : Emad Hassan @ gmail .com
Abstract :
In recognition of the international community within the framework of the United Nations, where the international community began to pay attention to terrorist events, which varied between assassinations, bombings, hijackings, and hostage-taking. Therefore, many decisions were issued and many agreements were prepared, but a definition of this phenomenon was not agreed upon. Given the priority of political motives over the international interest, represented in the Security Council and the veto power of the major powers.
Islamic law preceded man-made laws in prohibiting the assault on the human soul, so it considered all souls as one, and whoever attacked one of them, it is as if he attacked it, and whoever provided a service or good to one of them, it is as if he provided it to all humanity, since Islam fights terrorism in all its forms and types because Islam is The religion of peace, peace is one of the origins of his faith and an element of his upbringing.
The vision of international law jurists and what is included in international agreements is consistent with Islamic law in preventing and criminalizing all acts of aggression, violence and robbery in all their forms and manifestations that harm the international community and threaten their interests, whether they are individual or at the state level. Individuals, states, and securing land and sea routes. From this standpoint, Islamic Sharia has laid down principles and foundations that eliminate terrorism (warring).
Key words: Terrorism , Warfare , Islamic law , International law.