أثرُ الحَيْضِ والنِّفاسِ علَى مَناسِکِ الحَجِّ والعُمْرَة دراسة فقهية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين ، قنا ، مصر

المستخلص

أثرُ الحَيْضِ والنِّفاسِ علَى مَناسِکِ الحَجِّ والعُمْرَة
دراسة فقهية
محمد البيومي الراوي بهنسي .
قسم الفقه العام، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين ، قنا، جامعة الأزهر، مصر .
البريد الإلکتروني:rawi1966@yahoo.com 
ملخص البحث :
يُلخّصُ هذا البحثُ في أنّ الأصلَ عند خروج المرأة لأداء الحَجّ والعُمْرَة أن يکون معها مَحْرَمٌ لها، وأنّ عند عدمه يُکتفى بالرفقة المأمونة أو النسوة الثقات، وأن تکون خالية من العدّة.
         وأنّ الحيض والنفاس وإن کانا يمنعان من دخول المسجد والمکث فيه، کما يمنعان من الطواف عند جمهور العلماء حيث قالوا بالاحتباس حتى الطُهر، إلا أنّ المصلحة وإزالة الضرر يقتضيان ترجيح القول بأن تغتسل الحائض أوالنفساء وتَسْتَثْفِر وتطوف وتسعى؛ وتکونُ هذه حالة ضرورة مقتضية لدخول المسجد مع الحيض والطواف معه؛ لا سيّما إذا کانت من دولة أخرى خارج المملکة العربية السعودية وقد طرأ عليها الحيضُ أو النفاسُ قبل الطواف وهي مرتبطةٌ بسفر ورفقة وتأشيرة وغير ذلک، والاحتباس يُلحق بها الضرر، والضررُ مرفوعٌ في شريعة الإسلام؛ ولأنّ هذا الرأي يتمشَّى مع ما بُنيت عليه هذه الشريعة من دَفْعِ العَنَت، ورَفْعِ الحَرَج، کما أنّ الحيض والنّفاسَ لا يمنعان من الوقوف بعرفة والمبيت بمنى ورمي الجمار وطواف الوداع في الحَجّ.
       ولا مانع من تناول المرأة الأدوية التي تمنع الحيض أو تؤخّره عند أمن الضرر؛ لتتمکّن من أداء مناسک الحَجّ والعُمْرَة.
الکلمات المفتاحية: الحيض ، النفاس ، المناسک ، الحج ، العمرة .
 
The effect of menstruation and
postpartum on the rituals of Hajj and Umrah
"Doctrinal study"
Mohamed Elbayoumy Elrawy Bahnasy.
Department of General Jurisprudence, College of Islamic and Arabic Studies for Boys, Qena, Al-Azhar University, Egypt.
Email: rawi1966@yahoo.com
Abstract:
This research summarizes that the basic principle when a woman goes out to perform Hajj and Umrah is that she has a mahram with her, and that when he is not with her, And that the woman should not be in the waiting period. Even if menstruation and postpartum bleeding prevent one from entering the mosque and staying there, They are also prevented from circumambulating according to the majority of scholars, as they said that they should be kept in detention until purity, However, the interest and the removal of harm requires the preponderance of saying that the menstruating woman or the postpartum woman should wash herself, take a piece of cloth circumambulate the Kaaba and seek, This is a necessity for entering the mosque with menstruation and performing tawaf with it, Especially if she is from another country outside the Kingdom of Saudi Arabia and she has had her menstruation or postpartum bleeding before the circumambulation and it is related to travel companionship visa and other things, Preventing a woman from performing the tawaf will harm her, and the harm is forbidden by Sharia, And because this opinion is in line with what this Shari’a is based on in terms of defusing hardship and relieving embarrassment, Also, menstruation and postpartum bleeding do not preclude standing at Arafat, spending the night at Mina, stoning the Jamarat, and performing the farewell circumambulation during Hajj, There is no objection to women taking medicines that prevent or delay menstruation when the harm is safe, To enable women to perform Hajj and Umrah.
Keywords: Menstruation, Postpartum, Rites, Hajj, Umrah .