المقاصد الأخلاقية في فقه الجنايات والعقوبات دراسة أصولية تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية العلوم والآداب ، جامعة الملک خالد ،محايل ، المملکة العربية السعودية .

المستخلص

المقاصد الأخلاقية في فقه الجنايات والعقوبات
دراسة أصولية تطبيقية
أمين صالح ذياب غماز .
قسم الدراسات الإسلامية ، کلية العلوم والآداب ، جامعة الملک خالد ،محايل  ، المملکة العربية السعودية .
البريد الإلکتروني: Dr. Amin Saleh@yahoo.com
الملخص :
تهدف هذه الدراسة إلى الترکيز على المقاصد الأخلاقية في فقه الجنايات والعقوبات، حيث بينت الدراسة المقصود بالمقاصد الأخلاقية، ومکانتها في الشريعة الإسلامية، وأهمية دراستها.
کما تضمنت الدراسة الحديث عن مراعاة الشريعة الإسلامية للجانب الأخلاقي بشکل عام، وبيان المقاصد الأخلاقية في فقه الجنايات والعقوبات بشکل خاص، مثل مقصد العدالة والمساواة، ومقصد الرحمة في العقوبة، ومقصد مراعاة الکرامة الإنسانية، وتحقيق مقصد الردع والزجر لبقية أفراد المجتمع، ومقصد مراعاة شعور المجني عليهم، ومقصد التدرج في تطبيق العقوبة وغيرها، کلُ ذلکَ في منظومةٍ أخلاقيةٍ فريدة تفوقت بها الشريعة على جميع الأنظمة الوضعية، التي کثيراً ما تهمل الجانب الأخلاقي، وترکز على إيقاع العقوبة وتنفيذها فقط.
إننّا في هذا العصر بحاجة إلى مثل هذا الدراسات التي تظهر الجانب الأخلاقي للشريعة الإسلامية في أحکامها ومعاملاتها، فهي الشريعة التي ارتضاها الله تعالى لتحقيق مصالح العباد في المعاش والمعاد.
توصلتهذهالدراسةإلىعدةنتائجمنها:

المقاصد الأخلاقية هي مجموعة المعاني والغايات التي تريد الشريعة تحقيقها في تشريع الأحکام للوصول إلى أعلى درجات الکمال.
المقاصد الأخلاقية غير محصورة في رتبة التحسينيات بل هي حاضرة في رتبة الضروريات والحاجيات.
من الأبواب الفقهية التي تظهر فيها المقاصد الأخلاقية بوضوح وجلاء باب فقه الجنايات والعقوبات.

المقترحات والتوصيات منها :
1-  تدريس مقرر(المقاصد الأخلاقية) ضمن المقررات الإجبارية في الکليات والمعاهد الشرعية، أو تضمينه ضمن (مقرر مقاصد الشريعة الإسلامية) الذي يدرس في الکثير من الجامعات والکليات.
الکلمات المفتاحية: المقاصد ، الأخلاقية ، فقه،  الجنايات ، العقوبات .


Moral Purposes in Criminology and Punishments Jurisprudence ' Theoretical Applied Study'
Amin Saleh Theyab Ghammaz
Department of Islamic Studies, College of Science and Arts, King Khalid University, Mahayel, Saudi Arabia.
E-mail: Dr. Amin Saleh@yahoo.com
ABSTRACT:
This paper aims at focusing on the moral purposes in criminology and punishments jurisprudence as it unveiled the concept of moral purposes, its status and value in Islam.
This study comprises how Islam handled moral aspects in general and the moral purposes in criminology and punishments jurisprudence in particular as the purpose of maintaining integrity and equality, equity, mercy in punishment, human dignity, prevention to other members in the society, considering the feelings of victims, integration in applying punishment…etc. All of these came in a moral set peculiar to Islam and outperformed humans’ laws which neglected the moral façade and only focus on the application of the punishment.
The status quo demands such studies which puts forward the moral side in Islamic judgments and affairs revealed from Allah for the good sake of people in their lives and hereafter.
 This study reached several results, including:
1. Ethical objectives are the set of meanings and goals that Shariah wants to achieve in the legislation of rulings in order to reach the highest levels of perfection.
2. Ethical purposes are not confined to the rank of improvements, but are present in the rank of necessities and needs.
3. One of the jurisprudence chapters in which moral purposes appear clearly and explicitly is the jurisprudence of felonies and penalties.
Recipes and recommendations including:
1- Teaching the course (the objectives of morality) within the compulsory courses in colleges and institutes of Sharia, or including it within (the course of the purposes of Islamic Sharia), which is taught in many universities and colleges.
Keywords: Purposes, Moral, Jurisprudence ,  Criminology, punishments.