الأمن الفکري في التصور الإسلامي بالتطبيق الفقهي على معاملة غير المسلمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة والقانون، جامعة الأزهر ، القاهرة، مصر .

المستخلص

الأمن الفکري في التصور الإسلامي بالتطبيق الفقهي على معاملة غير المسلمين
محمد فؤاد رشاد اللبان .
قسم الفقه ، کلية الشريعة والقانون، جامعة الأزهر ،  القاهرة، مصر .
البريد الإلکتروني: mrallban@kku.edu.sa
ملخص البحث :
إن الإنسان لاتتصور حياته إذا فقد الطعام والشراب ،فإنه يکون معرضاً للهلاک ،فکذا الأمن إذا فقده الفرد أو المجتمع ،فيصبحان عرضة للهلاک والضياع ،فلايمکن تصور حياة مطمئنة هانئة بدون أمن ؛ولهذا يمکننا القول بأن الأمن عصب الحياة المستقرة،لاسيما الأمن الفکري ،وهو ممکن البحث الذي بينت فيه أهمية الأمن الفکري للفرد والمجتمع ،وقد وصلت أهميتة إلى درجة اعتباره ضرورة من الضرورات التي اعتبرها الشرع مستدلاً على ذلک بالأدلة الشرعية من الکتاب والسنة ،وأقوال أئمة المسلمين المعتبرين المتقدمين منهم والمتأخرين،کما أنني بينت أن هناک أصول شرعية للتعامل مع النصوص لفهمها فهماً صحيحاً مجرداً عن الأهواء الشخصية ،أو أي خلفيات أيدلوجية ،أو تعصب وجهل ،وقد ذکرت هذه القواعد التي وضعها فقهاء المسلمين ولاقت القبول من علماء الأمة ،وقد تناولت إشکالية مهمة تسببت في کثير من المشاکل الفکرية ،بل احدثت خللاً وشقاء في بعض المجتمعات ،وهي کيفية التعامل مع القضايا الإسلامية ،وخاصة قضايا الأقليات بدون تعصب أو تطرف فکري ،يفتح على المجتمع أبواباَ من التخريب المفضي لضياع الأنفس والأموال ؛نتيجة للأفکار والفتاوى الشاذة والمضللة الصادرة من غير المتخصصين المغرضين ،الذين يستغلون في الشباب حماستهم وغيرتهم على الدين وأهله؛ولهذا حرصت في هذا البحث على أن لا يکون الکلام مجرداً عن واقع السماحة والوسطية الإسلامية التي هي جوهر الشريعة ،فعمدت إلى ذکر أنموذجاً عن الوسطية الإسلامية ،المتمثل في معاملة غير المسلمين ،وکيف أن الإسلام أعطى لمن عاهد المسلمين من أهل الذمة أو المستأمنين حقوقاَ تحفظ له إنسانيته وکرامته ،وهذه الحقوق قررها القرآن الکريم والسنة النبوية المشرفة ،وقد أظهرت من خلالهما وسطية وسماحة الدين الإسلامي قولاً وتطبيقاً،مما جعل الأمة الإسلامية على مر قرون أمة جاذبة لجميع الناس دون تفرقة بينهم ؛ولهذا نجدهم قد انصهروا داخل المجتمعات الإسلامية ،وساهموا في خدمة ورقي المجتمع ،فکان منهم الوزراء ،والکتاب ،والأطباء ،وأهل الفلک والحساب ،والتجار ،عاشوا جميعاًفي أمن وأمان ،تحت مظلة الشريعة الإسلامية ،وساهموا في حضارتها ،وبتدقيق النظر نجد أن سر هذا التقدم والازدهار هو الأمن الفکري ،الذي ساهم في ترسيخه في ضمير الأمة  جمع من علماء المسلمين العالمين بالنصوص ومدرکاتها،فکانوا الجدار الحصين  المانع من تسرب أي فکر متطرف وضال.
الکلمات المفتاحية: الأمن ، الفکري ، التصور الإسلامي ، الوسطية ، واجب الحماية.
 
intellective security in the Islamic perception
With the application of jurisprudence on the
treatment of non-Muslims
mohamed fouad Rashad ellban
Department of Fiqh, Faculty of Sharia and Law , Al-Azhar University, Cairo , Egypt .
E-mail: mrallban@kku.edu.sa
Abstract:
A person cannot imagine his life if he loses food and drink, then he is exposed to destruction, so is security if the individual or society loses it, then they become vulnerable to destruction and loss. search In which I explained the importance of intellectual security for the individual and society, and its importance has reached the point of considering it as one of the necessities that the Sharia considers as evidenced by the legal evidence from the Qur’an and Sunnah, and the sayings of the respected Muslim imams, the advanced and the late, and I also showed that there are legal principles for dealing with texts to understand them. True, free of personal whimsOr any ideological backgrounds, or fanaticism and ignorance, and these rules were mentioned by Muslim jurists and accepted by the scholars of the nation, and they dealt with an important problem that caused many intellectual problems, and even caused imbalance and misery in some societies, which is how to deal with Islamic issues, especially Minority issues                                                   .
Without fanaticism or intellectual extremism, it opens doors to society of sabotage that leads to the loss of souls and money, as a result of abnormal and misleading ideas and fatwas issued by non-specialists and malicious, who exploit in youth their enthusiasm and zeal for religion and its people.
For this reason, I was keen in this research to not be abstract from the reality of tolerance and Islamic moderation, which is the essence of Sharia, so I proceeded to mention a model of Islamic moderation, represented in the treatment of non-Muslims, and how Islam gave those who covenant with Muslims among the people of dhamma or trustees rights that preserve his humanity and his dignity.
These rights were established by the Noble Qur’an and the honorable Sunnah of the Prophet, and through them it showed the moderation and tolerance of the Islamic religion in word and application, which made the Islamic nation, over the centuries, a nation attractive to all people without discrimination, and for this we find that they have fused within Islamic societies.
And they contributed to the service and advancement of society. Among them were ministers, writers, doctors, astronomers, arithmeticians, and merchants. They all lived in safety and security, under the umbrella of Islamic law, and contributed to its civilization. With careful consideration, we find that the secret of this progress and prosperity is intellectual security, which contributed to its consolidation. In the conscience of the nation, a group of Muslim scholars who know the texts and their perceptions, they were the fortified wall that prevented the infiltration of any extremist and deviant thought.
keywords:Security , Intellective,  Islamic Perception, Moderation,  Duty to Protect .