نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلفون
1
کلية التربية الأساسية ، الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب ، الکويت .
2
کلية الدعوة وأصول الدين، جامعة العلوم الإسلامية العالمية، الأردن .
المستخلص
الإنسان في الرخاء والشدة کما يصوره القرآن الکريم "دراسة موضوعية"
مشاعل أنور اللهو1*، سامية عاهد حرب2 .
1- قسم الدراسات الإسلامية ، کلية التربية الأساسية ، الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب ، الکويت .
2- قسم القراءات والدراسات القرآنية، کلية الدعوة وأصول الدين، جامعة العلوم الإسلامية العالمية، الأردن .
*البريد الإلکتروني للباحث الرئيسي : mm.mostafa@paaet.edu.kw
ملخص :
يسعى هذا البحث إلى الکشف عن مفهوم الرخاء والشدة في اللغة، وبيان طرائق التعبير القرآني عن أحوال الرخاء والشدة، ومواقف الإنسان في مواجهتها،وما يتضمنه ذلک من دلالات وإشارات، وما يعکسه من جوانب نفسية وسلوکية، بالإضافة إلى استنباط قواعد التربية القرآنية التي تهيئ الإنسان لمواجهة هذه الأحوال بما يحقق له الرضا والطمأنينة في حياته الدنيا، والفوز والفلاح في الآخرة، وذلک من خلال استقراء الآيات القرآنية ذات الصلة بالموضوع، ودراسة دلالاتها، واستقراء وتحليل ما کتبه العلماء والمفسرون حولها، للکشف عن بلاغة التعبير فيها واستنباط ما يستفاد منها من فوائد وقواعد وهدايات.
بعض النتائج:
- عناية القرآن الکريم بهذه القضية وعرضها في آيات عدة يدل على أهمية هذا الموضوع فهو يمس کل إنسان أياً کان جنسه أو دينه أو وصفه.
- ترکيز القرآن الکريم الحديث عن هذه القضية في السور المکية فيه دلالة على ارتباطها بالبناء العقدي الإيماني عند الإنسان، وتشکيل التصورات الصحيحة حول الحياة والخالق عز وجل، وفي ذلک إرشاد للمربين والدعاة إلى الاهتمام بهذه القضية وغرس المفاهيم الصحيحة حولها في نفوس الأطفال والناشئة وحديثي الإسلام؛ لأنها أساس مهم ينطلق منه الإنسان في علاقته مع الله عز وجل، وسلوکه في مواجهة الأقدار التي يقدرها.
- تنوع طرائق التعبير القرآني عن حال الرخاء وحال الشدة وتبدلهما بألفاظ متعددة يعکس جوانب مختلفة، وأبعاد متنوعة لهذه الأحوال، مع تناسبها مع السياق الذي وردت فيه، وهذا يبرز وجهاً من وجوه الإعجاز القرآني.
- إن قواعد التربية القرآنية للإنسان في مواجهته لأحوال الرخاء والشدة تخلق جواً من الاستقرار النفسي لدى الإنسان، وتکسبه التوازن في التعامل معها.
التوصية:
أوصي الباحثين بالتوجه في أبحاثهم إلى التربية العقدية الإيمانية، مستلهمين الآيات الدالة عليها، مستصحبين دلالات السياق القرآني، والمعاني التي تنطق بها الألفاظ والتراکيب.
الکلمات المفتاحية: الإنسان ، الرخاء ، الشدة ، التربية القرآنية، الرضا والطمأنينة .
Man in prosperity and adversity, as depicted in the Holy Qur’an
objective study
Mashael Anwar Al-Lahu 1*, Samia Ahed Harb 2.
1- Department of Islamic Studies, College of Basic Education, Public Authority for Applied Education and Training, Kuwait.
2- Department of Quranic readings and studies, College of Da`wah Islamic Call And Fundamentals of Religion , The World Islamic Science & Education University, Jordan.
*Corresponding aouther Email: mm.mostafa@paaet.edu.kw
Abstract:
This research seeks to reveal the concept of prosperity and distress in the language, and to clarify the methods of Qur’anic expression of the conditions of prosperity and distress, and the attitudes of man in confronting them, and the indications and signs that this contains, and what it reflects from psychological and behavioral aspects, in addition to devising the rules of Qur’anic education that prepares the person to confront These conditions are in a way that achieves contentment and tranquility in his life in this world, and victory and prosperity in the Hereafter, through extrapolating the Qur’anic verses related to the subject, studying their implications, and extrapolating and analyzing what scholars and commentators have written about them, to reveal the eloquence of expression in them and elicit the benefits, rules and gifts that can be learned from them.
Some results:
The Holy Qur’an’s attention to this issue and its presentation in several verses indicates the importance of this topic, as it affects every human being, regardless of his gender, religion or description.
- The focus of the Holy Qur’an talking about this issue in the Meccan surahs in it is an indication of its connection with the belief structure of man, and the formation of correct perceptions about life and the Creator Almighty, and in this is a guide for educators and callers to pay attention to this issue and instill correct concepts around it in the hearts of children, young people, and newcomers of Islam; Because it is an important basis from which man proceeds in his relationship with God Almighty, and his behavior in the face of the predestination that he values.
- The diversity of the Qur’anic expressions of the state of prosperity and the state of distress, and their exchange with multiple words, reflects different aspects and various dimensions of these conditions, with their relevance to the context in which they were mentioned, and this highlights an aspect of the Qur’anic miracle.
- The rules of Qur’anic education for man in facing conditions of prosperity and distress create an atmosphere of psychological stability for man, and gain him balance in dealing with them.
recommendation:
I recommend the researchers to turn in their research to the doctrine of faith education, drawing inspiration from the verses indicating them, accompanied by the implications of the Qur’anic context, and the meanings uttered by words and structures.
Keywords: Man , Prosperity , Distress , Quranic Education , Contentment And Tranquility.