الوسطية وعلاقتها بالاجتهاد الفقهي دراسة تأصيلية تطبيقية مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف-دقهلية ، جامعة الأزهر ، مصر .

المستخلص

الوسطية وعلاقتها بالاجتهاد الفقهي
دراسة تأصيلية تطبيقية مقارنة
أحمد فريد إبراهيم محمد العراقي
قسم الفقه المقارن ، کلية الشريعة والقانون بتفهنا الأشراف-دقهلية ، جامعة الأزهر ، مصر .
البريد الإلکتروني:Ahamedaleraky.31@azhar.edu.eg
ملخص البحث :
إن تحقيق الوسطية في الاجتهاد الفقهي أصبح مطلوبا لجميع المسلمين، فقد ضاق المسلمون ذرعا من تشديد المتشددين ومن تساهل المتساهلين، الأمر الذي جعل المسلم يأمل في بيان الطرق التي تحقق الوسطية في الاجتهاد الفقهي، بعد بيان حقيقة الاجتهاد وشروطه.
 إن الاجتهاد الفقهي ليس متاحا لکل أحد، وإنما لمن توفرت فيه شروطه، وهذه الشروط ليست توقيفية وإنما هي اجتهادية فقد يضاف إليها بعض الشروط مراعاة لظروف کل عصر ومصر، ويمکن جمع شروط الاجتهاد في معرفة المجتهد کيفية الاستنباط ويحصل له ذلک بمعرفة قواعد أصول الفقه، متماشيا في ذلک کله مع فقه الواقع والمقاصد .
من أهم الطرق لتحقيق الوسطية في الاجتهاد الفقهي: قصر حق الإفتاء على طائفة من المجتهدين، وتتبع الفتاوى التي قد جانبها الصواب بالتصحيح والإنکار عليها، علما بأن هناک فرق بين الإنکار على المخالف وبين تعنيفه، فالإنکار: إعلام المخالف وغيره بأن الرأي محل الإنکار قد جانب الصواب مع بيان أسباب الإنکار، أما التعنيف فهو: اللوم والتعيير والتوبيخ، فالأول مطلوب والثاني مرفوض.
إن مسائل الفقه الإسلامي منها ما هو متفق عليه ومنها ما هو مختلف فيه، ولکل نوع من هذه النوعين طرقا لتحقيق الوسطية في الاجتهاد فيه.
إن القرآن الکريم قد حوى أصول الشريعة وقواعدها العامة، دون إحصاء لجميع النوازل إلى قيام الساعة؛ لاستحالة ذلک.
إن الإسلام ليس ديناً روحياً فقط وإنما هو دين ودولة في آن واحد، عقيدة وعبادة، معاملة وسياسة، فکما نظّم علاقة الإنسان بربه نظّم علاقته بنفسه وبغيره، وکما حدد العلاقات بين الناس في کل النواحي حدد العلاقات بين الدول.
الکلمات الافتتاحية للبحث: الوسطية،  الاجتهاد،  تأصيل،  تطبيق ، الفقه .
 
Moderation and its relationship to jurisprudence
An applied comparative study
Ahmad Farid Ibrahim Mohammed Al-Iraqi
Department of Comparative Jurisprudence, Faculty of Sharia and Law , Tafahna Al-Ashraf - Dakahlia, Al-Azhar University, Egypt.
E-mail: Ahamedaleraky.31@azhar.edu.eg
Abstract:
Achieving moderation in jurisprudential ijtihad has become a requirement for all Muslims, as Muslims are fed up with the tightening of the hardliners and the leniency of the lenient, which made the Muslim hope to clarify the ways that achieve moderation in jurisprudential ijtihad, after explaining the reality of ijtihad and its conditions.
 The jurisprudential ijtihad is not available to everyone, but to those who fulfill its conditions, and these conditions are not tawqif, rather they are ijtihad, so some conditions may be added to them taking into account the circumstances of each era. In all of this with the jurisprudence of reality and purposes.
One of the most important ways to achieve moderation in jurisprudence is: limiting the right of fatwa to a group of mujtahids, and following the fatwas that may be correct by correcting and denying them, knowing that there is a difference between denial of the violator and his reprimand. With an explanation of the reasons for denial, as for violence, it is: blame, reproach and reprimand, the first is required and the second is rejected.
There are issues of Islamic jurisprudence, some of which are agreed upon and some of which are different, and each of these two types has ways to achieve moderation in ijtihad.
The Holy Qur’an has contained the principles and general rules of Sharia, without enumerating all the calamities until the Hour of Judgment; to the impossibility of it.
Islam is not only a spiritual religion, but it is a religion and a state at the same time, creed and worship, treatment and politics. Just as it regulates the relationship of man to his Lord, he regulates his relationship with himself and with others.
Keywords: Moderation, Diligence, Rooting, Application, Jurisprudence.