التعزير بأخذ المال في المجالس العرفية، والمجموعات التحفيزية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة بالإحساء، جامعة الإمام محمد بن سعود، المملکة العربية السعودية .

المستخلص

التعزير بأخذ المال في المجالس العرفية، والمجموعات التحفيزية.
أسماء بنت محمد العمري .
قسم الشريعة ،کلية الشريعة بالإحساء، جامعة الإمام محمد بن سعود، المملکة العربية السعودية .
البريد الإلکتروني: amalamri@imamu.edu.sa
ملخص البحث :
إن الأصل عصمة مال المسلم ، وحرمة الأخذ منه بغير رضاه، ومن ثم اختلف العلماء في حکم التعزير بالمال على قولين ، القول الأول : استصحب هذا الأصل وقال بالمنع، وهو قول الجمهور من الحنفية والشافعية والمالکية والحنابلة، والقول الثاني نظر في الأدلة الصحيحة التي جاء فيها العقاب بأخذ المال، وقال بالجواز، وقد روي عن أبي يوسف وعن الشافعي في القديم وقال به بعض المالکية ورواية عن الإمام أحمد اختارها ابن تيمية وابن القيم. والراجح هو جواز التعزير بالمال. لکن لابد من مراعاة ضوابط التعزير بالمال. والتعزير بالمال في المجالس العرفية لا يجوز مالم يکن للمعزر سلطة من ولي الأمر، کما أن التعزير بالمال في المجموعات التحفيزية لا يوصف باللزوم، وهو من الوعد غير الملزم، ولا يجبر المخالف على بذل العقوبة المالية .
الکلمات المفتاحية : التعزير، المال ، المجالس العرفية، المجموعات التحفيزية.


Punishment by taking money in customary councils, and motivational groups.
Asmaa bint Mohammed Al-Omari.
Sharia Department, College of Sharia, Al-Ahsa, Imam Muhammad bin Saud University, Saudi Arabia.
E-mail: amalamri@imamu.edu.sa
Abstract:
The origin is the inviolability of the money of a Muslim, and the prohibition of taking from it without his consent, and then the scholars differed in the ruling on punitive money into two opinions.  Punishment is to take the money, and he said permissibility, and it was narrated from Abu Yusuf, and from Al-Shafi’i in the old, and some Malikis said it and a narration from Imam Ahmad chosen by Ibn Taymiyyah and Ibn AlQayyim.  The most correct is the permissibility of punitive money.  But it is necessary to observe the controls of punishment with money.
Punishment with money in customary councils is not permissible unless the one who is punished has the authority of the guardian, and the punishment with money in incentive groups is not described as necessary, and it is a non-binding promise, and the violator is not forced to make a financial penalty.
Keywords: Permissiveness, Money, Customary Councils, Motivational Groups.