أحکام الکلاب البوليسية في الفقه الاسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشيخ نوح للشريعة والقانون ، جامعة العلوم الإسلامية العالمية ، عمان ، الأردن .

المستخلص

أحکام الکلاب البوليسية في الفقه الاسلامي
وجدان حمدان فلاح العبداللات
قسم الفقه وأصوله ، کلية الشيخ نوح للشريعة والقانون ، جامعة العلوم الإسلامية العالمية ، عمان ، الأردن .
البريد الإلکتروني: Hmdawjdan68@gamil.com
ملخص :
النظام الفقهي الاسلامي قائم على معالجة کل ما يستجد على الحياة العامة والخاصة والمنظومة الفقهية الإسلامية متکاملة الفهم وسريعة في إيجاد الحلول الفقهية لما تحتاجه الأمة الإسلامية والبشرية أجمع لذلک کان لموضوع البحث عناية من المنظومة الفقهية وخاصة أن الکلاب البوليسية   وبوليسي هي منقول عربي لکلمة police وترجمتها الشرطة ومن حيث طبيعة هذه الکلاب فهي کلاب عادية ذات صفات ومميزات خاصة تقبل التعلم والتدريب ويجري استخدامها في القضايا المتعلقة في الحفاظ على الأمن والکشف عن الجرائم وکذلک الکشف عن المخدرات وهي وسيلة ضرورية في المساعدة على الوصول للعدالة من خلال الکشف عن الجرائم الغامضة والتي قد لا يکون في مقدور البشر الوصول اليها وکذلک هي ضرورة في حفظ الحدود من المهربين والمخربين والجواسيس مما استدعى ضرورة الاستعانة بهذه الکلاب للمهام الشاقة والمذهب المالکي لين المطاوعة في نظام الحياة بحيث ممکن أن نجد لجميع المسائل الفقهية اجابات صريحة أو خفية تستنبط بشکل علمي رصين ,وحيث أن صحيح المذهب هو طهارة الکلب حيث ذهب الإمام مالک إلى طهارة الکلب بغض النظر عن نوعه ومع هذا فقد قال الإمام مالک رحمه الله بعدم جواز بيع الکلب على الإطلاق فقد قال ابن عبد البر ناقلا عن مالک : " فکل ما فيه - أي الحيوانات -  منفعة الرکوب والزينة والصيد وغير ذلک مما ينتفع به الآدميون جاز بيعه وشراؤه إلا الکلب وحده , وبعد تتبع المذاهب في مسألة طهارة الکلاب مقارنة مع المذهب المالکي تبين من ناحية العمل والحاجة الراجح قول المالکية في أن الکلب طاهر وهو أليق من حيث استخدام الکلب في الأغراض العامة وهذا الترجيح هو ما أخذ به علماء الفتوى ومنهم الشيخ الدردير صاحب کتاب أقرب المسالک لمذهب الإمام مالک حيث قال " الکلب طاهر ولعابه طاهر وهذا الاختيار کون الکلب ليس نجس فعلى ذلک استعمال الکلاب البوليسية في البحث في الثياب والاطعمة المعلبة، وفي حوائج الناس ومتعلقاتهم کالحقائب والسيارات وما شابه ذلک، فإنه يفتح المجال للانتفاع منها في کشف الجرائم بأنواعها المتعددة، خاصة وواقع الحال کشف لنا کفاءة الکلاب في هذه الامور فکم من جريمة تم القضاء عليها من مبدأها، وکم من کميات من المخدرات والأسلحة تم الکشف عليها قبل وصولها الى ايدي من يريد أن يستخدمها في اذية الوطن والمواطن .
الکلمات المفتاحية :أحکام ، الکلاب،  البوليسية ، الفقه ، الاسلامي .


Police dogs rules
in the Islamic Fiqh
 
Wejdan Hamdan Falah Al Abdallat.
Department of Jurisprudence and its Fundamentals, Sheikh Noah College of Sharia and Law, International Islamic University of Sciences, Amman, Jordan.
E-mail: Hmdawjdan68@gamil.com
Abstract:
The Islamic jurisprudential system is based on reviewing everything that is new in the public and private life of people, as the Islamic jurisprudence system is an integrated system and contains jurisprudential solutions to all matters that the Islamic nation and all people need.
Therefore, the subject of this research has received wide doctrinal interest, especially since “police dogs” or the word “polici” is an Arabic translation of the word “police” and translated by police, and in terms of the nature of these dogs, they are ordinary dogs with special characteristics and characteristics that accept learning and training, and are used in cases Related to maintaining security and detecting crimes, and detecting drugs, which is a necessary means in helping to reach justice by revealing mysterious crimes that may not be accessible to humans. They are also considered essential in protecting the borders from smugglers, saboteurs and spies, which necessitated the need to use these dogs for arduous tasks.
And since the Maliki school of thought is soft with regard to public life, and provides clear solutions and answers to all jurisprudential issues in a sober scientific manner, and since the correct doctrine is the purity of the dog, where Imam Malik went to the purity of the dog regardless of its type, and with this, Imam Malik, may God have mercy on him, said It is not permissible to sell a dog at all. Ibn Abd al-Barr, quoting Malik, said: “Everything in it - that is, animals - has the benefit of riding, adornment, hunting and other things that benefit people, it is permissible to sell and buy it except for the dog alone. From the point of view of the work and the need, it became clear that the most correct opinion is the Maliki opinion that the dog is clean, and it is suitable for its use in public life, which is what the fatwa scholars, including Sheikh Al-Dardir, the author of the book “the shortest way to the Doctrine of Imam Malik,” took it, where he said, “The dog is clean and its saliva is clean.” And this choice is that the dog is not unclean, so for that is the use of police dogs to search for clothes and canned foods, and for people’s needs and belongings such as bags, cars and the like. We have the competence of dogs in these matters. How many crimes have been eradicated, and how many quantities of drugs and weapons have been detected before they reach the hands of those who want to use them to harm the homeland and the citizen.
Keywords: Rules, Dogs, Police, Jurisprudence, Islamic.