عطف الخاص على العام في القرآن الکريم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية والآداب، جامعة تبوک، المملکة العربية السعودية.

المستخلص

عطف الخاص على العام في القرآن الکريم
خلود بنت عبد الله المالکي
قسم الدراسات الإسلامية، کلية التربية والآداب، جامعة تبوک، المملکة العربية السعودية.
البريد الإلکتروني: kh_almalki@ut.edu.sa
ملخص:
يتناول هذا البحث دراسة نوع من أنواع العطف، وهو عطف الخاص على العام في القرآن الکريم، وبيان أثره على المعاني، والوصول للسبب الذي لأجله أُفرد الخاص بالذکر، وذلک من خلال تناول علماء الأصول، واللغة العربية، وعلوم القرآن لهذه المسألة.ترکز البحث علىمسائل عطف الخاص على العام في القرآن الکريم على وجه الخصوص، وذلک بتعريفه، ثم ببيان أغراضه، وشروطه، وبيان مسألة التغاير والتخصيص في عطف الخاص على العام، ثم ذِکر عبارات المفسرين في بيان هذا النوع من العطف. ثم ذکرت خاتمة کان من أبرز نتائجها: أن مفهوم الخاص والعام-فيعطف الخاص على العام-يختلف في علوم القرآن عن مفهومه في علم الأصول، کما أن لعطف الخاص على العام غرض عام قالبه أغلب المفسرين عند بيان هذا العطف، وهو إفراد الخاص بالذکر لمزيد اهتمام وعناية، وغرض خاصيت طلب دراسة کل موضع على حدة.
الکلمات المفتاحية:العطف، الخاص،العام، علوم القرآن، أصول الفقه.


Conjugation of The Particular to The General in The Holy Qur’an
Kholoud Abdullah Almalki
 Department of Islamic Studies, College of Education and Arts, University of Tabuk, Kingdom of Saudi Arabia.
E-mail: kh_almalki@ut.edu.sa
Abstract:
This research deals with the study of a type of conjunction, which is the specific conjunction with the general in the Holy Qur’an, and its impact on the meanings, and access to the reason for which the particular mention was singled out, by addressing the scholars of the origins, the Arabic language, and the sciences of the Qur’an for this issue. The research focused on issues of special-on-general association in the Holy Qur’an in particular, by defining it, then stating its purposes and conditions, and clarifying the issue of variation and specificity in the particular-on-general conjunction, and then mentioning the expressions of the commentators in the statement of this type of conjunction. Then I mentioned a conclusion that was one of its most prominent results: that the concept of the specific and the general - in the conjunction of the specific with the general - differs in the sciences of the Qur’an from its concept in the science of origins, just as the specific conjunction over the general has a general purpose that most of the commentators said when explaining this conjunction, which is the singling out of the special mention For more attention and care, and a special purpose that requires studying each position separately.
Keywords: Conjugation, Private, General, Quranic Sciences, Jurisprudence.