مس المحرم للطيب دراسة فقهية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العالي للقضاء، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية ، المملکة العربية السعودية.

المستخلص

مس المحرم للطيب
 دراسة فقهية
عبدالعزيز بن عبدالله البخيت
قسم الفقه المقارن، المعهد العالي للقضاء، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية ، المملکة العربية السعودية.
البريد الإلکتروني: D.aab2013@hotmail.com
ملخص:
قد سلکت لإخراج هذا البحث منهجاً وسطاً بين التطويل والإيجاز، وقد حرصت فيه على استقصاء مذاهب أهل العلم وأدلتهم مستقاة من مراجعهم الأصلية، وأعزو الآيات، وأخرج الأحاديث، وأذکر وجه الاستدلال من کل دليل وما نوقش به قدر الإمکان ثم أذکر الراجح من الأقوال، ثم ختمت البحث بأهم النتائج منها.
أهم نتائج البحث التي توصلت إليها کما يلي:
1-       المراد بالمس هو اللمس والإفضاء باليد من غير حائل.
2-       المراد بالإحرام نية الدخول في النسک.
3-       ضابط الطيب هو ما اتخذه الناس طيبًا من أي نوع کان.
4-       الطيب من محظورات الإحرام في البدن والثوب وقدأجمع أهل العلم على أن المحرم ممنوع من الطيب.
5-       الراجح جواز الطيب قبل الإحرام في البدن رجلاً أو امرأة.
6-       الراجح هو عدم جواز تطييب ثياب الإحرام قبل الإحرام.
7-       لا خلاف بين أهل العلم في تحريم تطييب المحرِم لثيابِه بعد الإحرام.
8-       من فعل شيئًا من محظوراتِ الإحرام ناسيًا أو جاهلًا أو مکرهًا فلا شيء عليه، ومن ذلک مس الطيب.
9-       الراجح هو القول بتحريم تعمد شم المحرم للطيب.
10-     إذا تطيب المحرم عمداً فعليه الفدية وهذا باتفاق المذاهب الفقهية، فيُخيَّرُ بين: صيام ثلاثة أيام، أو إطعام ستة مساکين – لکل مسکين نصف صاع - أو ذبح شاة.
11-     ذهب المالکية والشافعية والحنابلة إلى أن مس طيب الکعبة بغير قصد فلا فدية عليه، وأما إن مسها قاصداً فهل تجب عليه الفدية أو لا؟ اختلفوا على أقوال.
12-           اختلف العلماء في مسألة مس المحرم للصابون المطيب على أقوال.
13-           الراجح أن الزعفران وغيره من الطيب إذا وضع في طعام أو شراب فذهب ريحه جاز للمحرم تناوله، سواء طبخ أم لا.
14-           معجون الأسنان إذا خلا من الطيب فلا حرج من استعماله.
الکلمات المفتاحية : مس، المحرم، الطيب، دراسة فقهية.
 
 
Miss Muharram for good
 jurisprudence study
Abdulaziz bin Abdullah Al-Bakhit
Department of Comparative Jurisprudence, Higher Judicial Institute, Imam Muhammad bin Saud Islamic University, Kingdom of Saudi Arabia.
Email: D.aab2013@hotmail.com
Abstract:
1- What is meant by touching is touching and communicating with one’s hand without a barrier.
2- What is meant by entering ihraam is the intention to engage in rituals.
3- The rule of goodness is what people consider good of any kind.
4- Perfume is one of the prohibitions of wearing ihraam on the body and clothing, and the scholars have unanimously agreed that perfume is forbidden.
5- The most correct opinion is that perfume is permissible before entering ihram in the body, whether a man or a woman.
6- The most correct is that it is not permissible to perfume the Ihram clothes before entering Ihram.
7- There is no disagreement among the people of knowledge regarding the prohibition of the pilgrim perfumery on his clothes after Ihram.
8- Whoever does any of the prohibitions of Ihram out of forgetfulness, ignorance, or compulsion, there is nothing against him, and that includes touching perfume.
9- The most correct is to say that it is forbidden to deliberately smell the forbidden perfume.
10- If the Muhrim intentionally wears perfume, then he must pay the ransom, according to the agreement of the fiqh schools. He is given a choice between: fasting three days, or feeding six poor people - for each poor person half a saa’ - or slaughtering a sheep.
11 - The Malikis, Shafi’is and Hanbalis are of the view that if he touches the perfume of the Kaaba unintentionally, he does not have to pay a ransom. They differed on the sayings.
12- Scholars differed on the issue of Muharram touching perfumed soap.
13- The most correct view is that saffron and other perfumes, if put in food or drink, and its odor is gone, it is permissible for the one who is forbidden to eat it, whether it is cooked or not.
14- If toothpaste is free of perfume, there is nothing wrong with using it.
Keywords: Miss, Muharram, Al-Tayyib, jurisprudential study.