موانع تطبيق القانون الأجنبي في القانون الدولي الخاص

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة والأنظمة، جامعة الطائف المملکة العربية السعودية .

المستخلص

موانع تطبيق القانون الأجنبي في القانون الدولي الخاص
محمد ضو فضيل
قسم القانون الدولي الخاص ، کلية الشريعة والأنظمة، جامعة، الطائف المملکة العربية السعودية .
البريد الإلکتروني: fdmeds@yahoo.fr
ملخص البحث :
يعتبر موضوع موانع تطبيق القانون الأجنبي في القانون الدولي الخاص من المواضيع الهامة التي اعتنى بها الفقه وکذلک التشريع حيث يعتبر استثناء من المبدأ الذي يقوم عليه القانون الدولي الخاص. حيث أنه يخالف ما أشارت عليه قاعدة الاسناد. وهذه المخالفة تعود لأسباب متعددة منها ما هو منطقي ومشروع ومنها ما هو لغاية في نفس يعقوب.ولقد شکل هذا الموضوع محور اختلاف بين الفقهاء والقوانين وتعددت النظريات الفقهية من مدافع عنها الى معترض عليها. ولقد أردنا أن يکون الهدف من هذا البحث فهم أسباب المنع وشروطها ومشروعيتها.
لقد قسمنا موضوع دراستنا الى مقدمة وأربعة مباحث وخاتمة، تناولنا في المقدمة تعريف الموضوع وأهميته والدواعي التي دفعتنا لاختيار هذا الموضوع، والمبحث الأول تناولنا فيه رفض تطبيق القانون الأجنبي بناء على فکرة تطبيق القانون الوطني، والمبحث الثاني تناولنا فيه رفض تطبيق القانون الأجنبي بناء على فکرة النظام العام، ثم تناولنا في المبحث الثالث رفض تطبيق القانون الأجنبي بناء على فکرة الشريعة الإسلامية، وتناولنا في المبحث الرابع رفض تطبيق القانون الأجنبي بناء على فکرة الغش نحو القانون،وتعرضنا في الأخير الى الخاتمة التي بينا فيها أهم ما توصلنا اليه من نتائج خلال هذه الدراسة ثم أرفقنا ذلک بالتوصيات الضرورية. 
الکلمات المفتاحية: موانع، تطبيق، القانون الأجنبي، القانون الدولي الخاص.
 
Prohibitions to apply foreign law in
private international law
Mohamed DhaouFdhil
Department of International private Law, College of Sharia and Regulations, Taif University, Kingdom Saudi Arabia .
E-mail : fdmeds@yahoo.fr
Abstract:
Prohibition of foreign law's application in private international law is one of the important issues that jurisprudence and legislation have taken care of, as it is an exception to bases of private international law. This issue contradicts what was indicated by the rule of attribution due to logical, legitimate, and other illegal reasons. It created disagreement between jurists, and jurisprudential theories have varied, from defending them to those who oppose them. The aim of this research is to realize the reasons for the prohibition, its conditions, and its legality.
The present study is composed of an introduction, four topics, and a conclusion. The introduction allocated definition, importance, and reasons for choice of the present issue. The first topic explained the rejection of foreign law's application based on ​​applying national law. The second topic described the rejection of foreign law's application based on the idea of ​​public order. The third topic dealt with rejection of foreign law's application based on the idea of ​​Islamic law. Then, the fourth topic focused on explanation of rejection of foreign law's application based on the ​​fraud towards the law. At last, we presented the conclusion including the most important findings those reached from this study, and finally recommendations were attached.
Keywords:Prohibitions, application, foreign law, private international law.