الإمام البخاري ومرتبته الاجتهادية، دراسة أصولية فقهية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية الأساسية، الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب، الکويت .

المستخلص

الإمام البخاري ومرتبته الاجتهادية، دراسة أصولية فقهية
عبدالرحمن نوري المطاوعة.
قسم الدراسات الإسلامية، کلية التربية الأساسية، الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب، الکويت .
البريد الإلکتروني: A_N_Almutawaa@hotmail.com
الملخص:
تناولت الدراسة مرتبة الإمام البخاري الاجتهادية من حيث قدرته على الاستقلال في الاجتهاد وعدمها؛ إذ تباينت الآراء واختلفت التوجهات بين العلماء في القديم والحديث فيها؛ فيقول الحافظ ابن حجر في (الفتح): " إنَّ البخاري في جميع ما يورده في تفسير الغريب إنما ينقله عن أهل ذلک الفن کأبي عبيدة والنضر بن شميل والفراء وغيرهم، وأما المباحث الفقهية فغالبها مستمدة من الشافعي وأبي عبيد " . ويقول ابن القيم في (الإعلام): "...وکذلک البخاري ومسلم وأبو داود والأثرم، وهذه الطبقة من أصحاب أحمد أتْبع له من المقلدين المحضْ المنتسبين إليه " . بينما نجد من المعاصرين من يرى أنه مجتهد مستقل لا ينتمي لأحد من العلماء؛ يقول الشيخ محمد زکريا الکاندهلوي: " والأوجه عندي أنَّ الإمام البخاري مجتهد مستقل، کما يظهر من إمعان النظر في صحيحه " . فما هي مراتب الاجتهاد في القرن الثالث الهجري الذي عاصره الإمام البخاري؟ و هل ما ترکه لنا البخاري من آراء فقهية منثورة في تراجمه وفي رسائله توصلنا إلى الجزم بکونه فقيهاً ومجتهداً؟ وما أقوال العلماء في مرتبة الإمام البخاري الاجتهادية، وهل هو معدود من العلماء المجتهدين في الفقه؟
وللإجابة على هذه التساؤلات تتبعت الدراسة آراء علماء المذاهب الفقهية في مراتب الاجتهاد، وآراء العلماء في مرتبة الإمام البخاري الاجتهادية من خلال ما ذکروه في کتبهم وشروحهم على الجامع الصحيح وغيره، ثم دراسة هذه الآراء عن طريق معرفة الحجج التي استند إليها کل رأي، وفحصها وتحليلها، والخلوص إلى رأي يجمع بين هذه الآراء.
وتوصلت الدراسة إلى جملة من النتائج، منها: أن الکلام عن مراتب الاجتهاد وتقسيماتها لم يکن موجودا في عهد النبي صلى الله عليه وسلم، ولا في عهد الصحابة الکرام بل هو محدث، ظهرت ملامحه بشکل واضح في القرن الثالث الهجري، وتبيّن لنا أن مراتب الاجتهاد في ذلک القرن تنوعت إلى ثلاث مراتب: الأولى: المجتهد المطلق المستقل. الثانية: المجتهد المطلق المنتسب. الثالثة: المجتهد المطلق المقيد. وأنه وقع خلاف بين العلماء في القديم والحديث في تحديد مرتبة الإمام البخاري الاجتهادية، ورصدت الدراسة تکون خمسة آراء، وهي: الرأي الأول: إنه مجتهد مطلق مستقل. الرأي الثاني: إنَّه مجتهد مطلق منتسب للمذهب الشافعي. الرأي الثالث: إنه تابع لمذهب الإمام أحمد. الرأي الرابع: أنه حنفي النشأة، ثم صار مجتهداً مستقلاً. الرأي الخامس: إنه لم يکن مجتهداً ولا يسلم له في علم الفقه.
الکلمات المفتاحية:البخاري، الاجتهاد، الاتجاهات .


Imam Al-Bukhari and his Ijtihad status, a jurisprudential fundamentalist study
Abdul Rahman Nuri Al-Mutawa
Department of Islamic Studies, College of Basic Education, Public Authority for Applied Education and Training, Kuwait.
E-mail: A_N_Almutawaa@hotmail.com
Abstract:
This study deals with the status of Imam Al-Bukhari in terms of his ability to be independent in ijtihad or otherwise as opinions and trends differ between scholars of previous generations and the contemporary. Al-Hafiz Ibn Hajar says in Al-Fath “… Al-Bukhari in all that he narrates in the interpretation of al-Gharib is only transmitted from the people of that Art, such as Abu Ubaidah, Al-Nadr Ibn Shamil, Al-Farra and others; and as for the jurisprudential investigations, most of them are derived from Al-Shafi’i and Abu Ubayd.”  Ibn al-Qayyim says in ‘Al-Ilam’ “... Likewise, Al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Al-Athram and this class of the companions of Imam Ahmad followed him from pure imitation and are affiliated with him.” While we find among the contemporaries who think that Al-Bukhari is an independent mujtahid who does not belong to any of the scholars, Sheikh Muhammad Zakaria Al-Kandahlawi says "The most important thing in my opinion is that Imam Al-Bukhari is an independent mujtahid as shown by a closer look at his Sahih."
So, what are the ranks of ijtihad in the third century AH of which Imam Al-Bukhari was contemporary? And has what Al-Bukhari left for us (from the jurisprudential opinions spread in his biographies, and in his letters) led us to the conclusion that he was a jurist and a mujtahid? What are the sayings of scholars in the rank of Imam al-Bukhari on his ijtihad status, and is he numbered among Mujtahid Scholars in jurisprudence?
To answer these questions, the study traced the opinions of scholars of the jurisprudence schools with regards to the ranks of Ijtihad, and the opinions of scholars on the status of Imam Al-Bukhari when it comes to Ijtihad from what they had written in their books and their explanations of his ‘Al-Jami Al-Sahih’ and others— then studying these views by knowing the arguments on which each opinion was based, examining and analyzing them, and finally concluding on an opinion that combined these views.
The study concluded that, the talk about the ranks and divisions of Ijtihad did not exist in the era of the Prophet (Peace be upon him) nor during the era of the honorable Companions. Rather, it surfaced in the third century where it was classified into three ranks— the independent and absolute mujtahid; the absolute mujtahid but affiliated to a school of thought; and the absolute but restricted mujtahid. There have been differing opinions regarding the status of Imam Al-Bukhari in the Ijtihad ranks, and the study observed five opinions— he was an independent and absolute mujtahid; he was an absolute mujtahid affiliated with the Shafi'i school of thought; he followed the doctrine of Imam Ahmad; he was Hanafi in upbringing, and subsequently became an independent mujtahid; and finally, he was not a mujtahid nor was he fully recognized as an authority in the science of jurisprudence.
Key words:Bukhari, Ijtihad, Trends.