(التشهير بين الحظر والإباحة – دراسة فقهية مقارنة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة والقانون بطنطا ، جامعة الأزهر ، مصر .

المستخلص

(التشهير بين الحظر والإباحة دراسة فقهية مقارنة)
جمال مهدي محمود الأكشة
قسم الفقه المقارن ، كلية الشريعة والقانون بطنطا ، طنطا،جامعة الأزهر، مصر.
البريد الجامعي : gmokshaa@uqu.edu.sa
ملخص البحث :
يتكون هذا البحث من مقدمة، وتمهيد، وثلاثة مباحث ، وخاتمة ، وفهارس عامة.
وقد انتهيت في هذا البحث إلى ما يلي:
أولاً:   التشهير هو: "إظهار الشخص بأمر معين يكشفه للناس ويظهر خباياه، فيشمل ما كان بحق: كالحدود والتعزيرات، وما كان بغير حق: كالغيبة والبهتان"، وعليه فالتشهير ينقسم إلى: محظور، ومباح.
ثانياً:   تتعدد وسائل التشهير: فقد يكون التشهير بالقول بنسبة أفعال قبيحة إلى الشخص المُشهر به كذباً وزوراً، وقد يكون بكتابة أخبار كاذبة أو عرض صور غير لائقة لشخص بقصد التشهير به والانتقاص من قدره، سواء كان ذلك عن طريق الصحف أو المجلات، أو عبر وسائل الإعلام المختلفة، أو عبر وسائل التواصل الاجتماعي.
ثالثاً:   من صور التشهير المحظور:
(1)         أن يُشَهِّر الإنسانُ بنفسه كذباً، رغبة في إضحاك الآخرين، أو لِيُمدح عند من له مصلحة في ذلك، وهذا الفعل محرم شرعاً؛ لما ينطوي عليه من ظلم النفس بنسبة الشر إليها كذباً.
(2)         أن يتحدث الشخص أمام الناس بما اقترفه من ذنوب وآثام على سبيل المباهاة والافتخار، فمثل هذا الفعل لا يجوز باتفاق الفقهاء؛ لما فيه من الاستخفاف بحق الله تعالى بإعلان معصيته.
(3)         ما ذهب إليه جمهور الفقهاء من القول بأن الأفضل والمستحب للجاني الذي ارتكب ما يوجب حداً أن يستر نفسه ولا يقر بذنبه بين يدي ولي الأمر بشرط أن يستغفر الله تعالى ويتوب من ذنبه.
(4)         أن ينسب الإنسان إلى غيره فعلاً مشيناً صدقاً، بأن كان المُشهر به متصفاً بهذه الصفات التي نُسبت إليه، ويعد هذا من قبيل الغيبة المحرمة؛ لما فيه من هتك ستر المسلم.
(5)         أن ينسب الإنسان إلى غيره فعلاً مشيناً كذباً وهو منه براء؛ بقصد الإساءة إليه، وهو ما يفعله بعض الحاقدين الحاسدين، وهذا الفعل محرم شرعاً؛ لما له من آثار سيئة على الفرد والمجتمع.
رابعاً:  إذا كان الأصل في التشهير هو الحظر والتحريم، فإنه توجد حالات يكون فيها التشهير مباحاً على سبيل الاستثناء، وهذه الحالات المستثناة من التشهير المحظور هي:
-       التشهير بالجناة والعصاة؛ بهدف ردعهم وتأديبهم، ولتحذير الناس منهم حتى لا يغتروا بهم، تشهير المظلوم بظالمه، التشهير بمن يجاهر بفسقه، التشهير بغرض تغيير المنكر، ذكر الإنسان بما فيه عند المشاورة، كشف حال المبتدع لمن تردد عليه، كشف حال الولاة غير الأكفاء للحاكم، حتى ينظر في أمرهم، فيزيل غير الكفء منهم يولى من يصلح، الاستفتاء، الجرح والتعديل للرواة والمصنفين والشهود، التشهير بالألقاب.
 
الكلمات المفتاحية :التشهير،الحظر، الإباحة .
 
(Defamation between Prohibition and Permissibility – A Comparative Fiqh Study).
Jamal Mahdi Mahmoud Al-Aksha
Department of Comparative Jurisprudence at the Faculty of Sharia and Law in Tanta, Al-Azhar University , Egypt .
university mail : gmokshaa@uqu.edu.sa
Abstract:
This research consists of an introduction, an introduction, three detectives, a conclusion, and general indexes.
In this research, I have concluded that:
First, defamation is: "Showing a person a certain thing that he reveals to people and shows his secrets, so that it includes what was right: such as borders and ta'zirat, and what was unjust: such as absences and faintness", and therefore defamation is divided into: prohibited and permissible.
Second, there are many means of defamation: defamation by saying that ugly acts are attributed to the person who is defamed may be false and false, and it may be by writing false news or displaying inappropriate images of a person with the intention of defaming and demeaning him, whether through newspapers or magazines, through various media, or through social media.
Third: Images of prohibited defamation:
(1) Man should slander himself falsely, in order to make others laugh, or to praise those who have an interest in it, and this act is forbidden by law because of the injustice it entails by falsely attributing evil to it.
(2) A person should speak before people about the sins and sins he has committed as a matter of bragging and pride, as such an act is not permissible by the agreement of the jurists, because it disregards the right of Allah the Almighty to declare his disobedience.
(3) The argument of the audience of jurists that the best and most desirable for the offender who has committed what requires a limit to cover himself up and not confess his guilt in the hands of the guardian provided that he forgives Allah the Almighty and repents of his guilt.
(4) To attribute to others an act of disgrace that is sincere, if the person who is defamed by him possesses these qualities attributed to him, and this is considered as a forbidden absence, because of the indecent assault of the Muslim.
(5) To attribute to others an act of disgraceful and false and innocent of it, with the intention of offending him, which is what some envious haters do, and this act is forbidden by law because of its bad effects on the individual and society.
Fourth: If the origin of defamation is danger and prohibition, there are cases where defamation is permissible by way of exception, and these cases excluded from prohibited defamation are:
- Defamation of perpetrators and disobedients, with the aim of deterring and disciplining them, warning people of them so that they do not deceive them, defaming the oppressed of his oppressors, defaming those who profess his debauchery, defamation for the purpose of changing the vice, mentioning the human being including him when consulting, revealing the status of the innovator to those who frequented him, revealing the situation of the incompetent governors of the ruler, so that he considers their matter, removing the incompetent from them and giving those who are righteous, referendum, wounding and modification to narrators, classifiers and witnesses, barbarism with titles.
Keywords: Defamation, ban, permissiveness.