الطفل ووسائل الإعلام بين المخاطر الناجمة ومنظور الشريعة الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالمنصورة

المستخلص

                                ملخص البحث
الحمد لله الذي أنزل على عبده الکتاب ولم يجعل له عوجا، والصلاة والسلام على سيد الأولين والآخرين، سيدنا محمد وعلى آله وصحبه ومن اهتدى بهديه إلى يوم الدين.
وبعد،،،
يتناول البحث في خطته بيان أثر وسائل الإعلام على تربية الطفل وکيفية حمايته في عصر المعلوماتية، حيث إنّ الإعلام بوسائله وإدارته ومضمونه قد يکون أداةً للتنشئة الإيجابية للطفل وحمايةً له من أي انحرافات أخلاقية، وقد يکون ذا تأثير سلبي وخطر على الصحة النفسية والعقلية للطفل.
ويهدف البحث إلى: بيان إبراز کمال الشريعة الإسلامية ومرونتها وشمولها، وأن الفقه الإسلامي قادر على مواکبة مستجدات العصر ونوازله.
إلى جانب ذلک قمت بتوضيح الحلول الشرعية الصحيحة لکثير من قضايا الاستعمال المفرط لوسائل الإعلام والتي برزت في واقع الناس اليوم.
وقد سرت في بحثي هذا على المنهج الاستقرائي التحليلي من خلال عرض مذاهب الفقهاء في المسائل مع ذکر مواضع الاتفاق والاختلاف فيها، وذکر سبب الاختلاف إن وجد، وإيراد المناقشات بين أقوال الفقهاء ثم بيان الرأي الراجح المؤيد بالدليل، إلى جانب توثيق جميع الأقوال والآراء من کتبها الأصيلة.
ويخلص البحث إلى نتائج عديدة منها: بيان کون الوسائل الإعلامية متفاوتة التأثير على الطفل، يأتي في مقدمتها الوسيلة المرئية من تلفاز ورسومات ، يليه في التأثير المجلات والصحف، والإنترنت وغير ذلک، والتي تشکل تهديداً قوياً على سلوکيات الأطفال.
ومنها: حرص الشريعة الإسلامية على حفظ الطفل وصيانته من المخاطر والتشرد والضياع، وشرعت الکثير من الأحکام التي تضمن حقوقه، کالنسب، والحضانة، والنفقة، وتعليمه وتأديبه وغير ذلک.
ومنها:إن وسائل الإعلام لها تأثير کبير في تشکيل فکر الطفل وتوجيه سلوکه نظراً لما تبثه من مواد إعلامية فيها من التشويق والإثارة والجذب لأشياء کثيرة، لذا ينبغي أن تکون البرامج المقدمة للطفل منبثقة من العقيدة الإسلامية أو على الأقل لا تتعارض معها.
ومن أهم توصيات البحث: ضرورة تواصل المؤسسات وقطاعات الدولة المختلفة مع وسائل الإعلام الحديثة، مثل: الإنترنت، والفضائيات العربية، ومخاطبتها لزيادة البرامج الهادفة وحجب ما يسيء تربوياً للطفل المشاهد على الخصوص.
أيضاً التصدي للثقافات المعادية للقيم الإسلامية، بنبذ السلبيات التى تبثها شبکة المعلومات "الإنترنت"، والحاسب الآلي "الکمبيوتر"، والتلفاز وغيرها، لخطرها على الأجيال الناشئة.
إلى جانب ذلک لابد من توجيه اهتمام الصغار بالجوانب الإيمانية من خشية الله تعالي وتقواه ومراقبته في السر والعلن؛ لأنه تعالى أعلم بما تخفي الصدور. 


Child and media between the resulting risks and the perspective of
Islamic shari'ah
Dr. Azza Ismail Abd Elghany Ali
Comparative Jurisprudence Department - Faculty of Islamic and Arabic Studies (girls) – Al Azhar university - El Mansoura - El Dakahlia – Egypt
E-mail: rawan_14@yahoo.com
Research Summary
Praise be to Allah, Lord of the Worlds; prayers and peace be upon the master of the first two and others, our master Muhammad and his family, his companions and those who guided him to the Day of Judgment. This study deals with the impact of the media on child's education, and protection of him in informatics era.  Since media means, management and content may be a tool for the positive development of the child. It can also protect him from any moral deviations. Moreover, it may have a negative impact on the mental health and mental health of the child. This research aims to highlight the perfection, flexibility and comprehensiveness of Islamic shari'ah. Furthermore, to explain that, Islamic jurisprudence is able to keep abreast of the latest developments of the era and its downfalls. In addition, it aimed to clarify the correct legal solutions to many of the excessive media use issues that emerged in the reality of people day life. In this research, the approach of the analytical inductive method has used by presenting the doctrines of the jurists in the matters with the mentioned places of agreement and differences, and mentioning the reason for the differences, if any. On the other hand, the discussions between the sayings of the jurists and the opinion of the most correct proponents of the evidence have introduced. All sayings and opinions have documented from books and references. The research concludes with several results, including the statement that the media has a different effect on the child.  The visual means of television and graphics are highly effective followed by the influence of magazines, newspapers, the Internet, etc., which pose a strong threat to the behavior of children.In addition, the keenness of Islamic shari'ah to save the child and maintenance of him from the dangers, homelessness and loss. Therefore, many provisions initiated to guarantee the child rights, such as ratios, custody, maintenance, education and discipline, and so on. Moreover, the media have a great influence in shaping the child's thinking and directing his behavior. This influence is due to transmitted information media contain the thrill, excitement and attraction of many things. Therefore, programs provided to the child should be emanating from the Islamic faith or at least not inconsistent with them. The most important recommendations of this article are the need for the continuous communication of institutions and different sectors of the state with the modern media, such as the Internet and Arab satellite channels. This communication to address media to increase targeted programs and to prevent what is harmful to the educational child in particular. Also to counter cultures that are hostile to Islamic values ​​by rejecting the disadvantages of the Internet, the computer, television and others, due to the danger of them on the younger generation. In addition, it is necessary to direct the focus of the young people on the faith aspects, the fear of God Almighty and piety and control in secret as well as in public, because the Almighty knows what conceals the hearts.