أثر الإعسار في فسخ عقد النکاح

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة وأصول الدين جامعة الملک خالد

المستخلص

ملخص البحث
الرجل والمرأة شريکان في الحياة الزوجية قال تعالى:﴿ﱹ ﱺ ﱻ ﱼ ﱽ ﱾ ﱿ  ﲀ ﲁ ﲂ ﲃ ﲄ ﲅ ﲆ  ..[سورة الروم: الآية 21]
ولکل منهما حقوق وعليه واجبات يؤديها للطرف الآخر. ومن هذه الحقوق: قيامه بتحمل الإنفاق على زوجته الذي يتجلى في قوامته عليها قال تعالى:﴿ﱁ ﱂ ﱃ ﱄ ﱅ ﱆ ﱇ ﱈ  ﱉ ﱊ ﱋ ﱌ ﱍ ﱎ..[سورة النساء: الآية 34]؛
وذلک حتى تُستدام الحياة الزوجية وتستقر، إلا أن الزوج  قد يعجز عن ذلک فيکون معسراً والشريعة  لا تطالب الزوجة بالتکسب لأجل الإنفاق ولا ترضى بإيقاع الظلم عليها.
من هنا جاءت أهمية البحث في بيان أثر الإعسار في فسخ عقد النکاح ،  ونوع الفرقة المترتبة على ذلک  من حيث  کونها فسخ أو طلاق ، ومدى أحقية الزوج  في الإمهال أو إيقاع الفرقة  حالاً متى طالبت بها الزوجة. إضافة إلى أحقية المرأة في الاستقلال بفسخ العقد إن لم يکن حاکم أو محکم. ويخلص البحث  إلى جملة من النتائج تتمثل فيما يلي:
-  الإعسار هو عدم القدرة على النفقة بمال ولا کسب.
-  نفقة الزوجة   واجبة على زوجها، وهي تشمل الطعام والکسوة والسکنى بحسب  العادة والعرف.
-  الأسباب المسقطة لنفقة الزوجة هي: نشوزها وله صور متعددة، وصومها، وإحرامها بالحج أو العمرة تطوعاً، وعمل المرأة خارج المنزل بغير إذن الزوج، وسفرها لحاجتها إلا أن يأذن لها زوجها فيه.
-  لا تسقط نفقة الزوجة بإعسار زوجها دفعاً للضرر عنها.
- الرأي المختار في أقوال العلماء في  فسخ النکاح لإعسار الزوج  هو  القول بالفسخ،  إلا أن الأولى بالزوجة الصبر  والوقوف إلى جانب زوجها حفاظاً للمودة والعشرة بينهما.
- الفرقة بإعسار الزوج  فسخ وليست  بطلاق على الرأي المختار من أقوال العلماء.
-  يجوز للزوجة الفسخ بنفسها مع الإشهاد عليه عند عدم حاکم ومحکم أو لعجز عن الرفع.


وتوصي الباحثة بـــ:
-  ضرورة تحلي الزوجة بالصبر وعدم اللجوء إلى فسخ العقد حال إعسار الزوج  حفاظاً على کيان الأسرة وحسن العشرة بينها وبين زوجها، واستحضار قول الله عز وجل: :﴿ﱩ  ﱪ ﱫ ﱬ ﱭ ﱮ [سورة الطلاق: الآية 1].
-  ضرورة تفعيل دور لجنة إصلاح ذات البين  في الإصلاح بين الأزواج وإزالة أسباب الخلاف والفرقة  ومنها؛ إعسار الزوج  بالنفقة.
-  التکاتف البنّاء بين الأقارب خاصة، وأفراد المجتمع عامة لدعم الأسر التي تمر بشدة أو ضيق مالي.


Abstract
Husband and wife are partners in marital life, Allah the Almighty says: {And of His signs is that He created for you from yourselves mates that you may find tranquillity in them; and He placed between you affection and mercy…} (21) Surat Ar-Room.
Each of them has his/her rights and both of them have duties towards each other. From these duties; the husband must bear the responsibility for spending money on his wife, which is called (guardianship) and it is mentioned in the Holy Quran, Allah the Almighty says: {Men are in charge of women by [right of] what Allah has given one over the other and what they spend [for maintenance] from their wealth…} (34) Surat An-Nisaa.
This is in order to keep their marital life going on and be settled. But, the husband could be unable to spend if he is insolvent. Sharia dose not oblige the wife to earn so as to be in charge of spending and does not accept her oppression.
As a result of this, we come to the importance of the research in revealing the effect of insolvency in the annulment of marriage contract and the kind of consequential separation, whether if it is annulment or divorce. Also, revealing the husband’s right in delay or immediate annulment if the wife demanded it. In addition, the wife’s eligibility in being independent in breaking the marital contract if there is no judge or arbiter.
Results
The research concludes with a number of results as follows:

Insolvency is inability to spend or earn money.
Wife’s expenses are imposed on her husband. They include; food, clothing, and housing according to customs and traditions.
Wife’s expenses are cancelled for some reasons that are: her disobedience and this has many forms such as; her fasting or devoting herself to Hajj or Umrah voluntarily, going to work outside house or travelling for some needs without her husband’s permission.
Insolvency of husband cannot prevent him from his wife’s expenses. This is to avoid her suffering.
The chosen opinion of scholars in the annulment of marriage because of the insolvency of husband is, making annulment. But, here it is much better for the wife to be patient and stands by her husband for the sake of keeping love and intimacy between them.
Separation because of the insolvency of husband is called, annulment not divorce; as said by the chosen opinion of scholars.
The wife is allowed to make the annulment herself, while there are witnesses when there is no judge or arbiter, or there cannot be advocacy.

Recommendations:
The researcher gives some advice as follows;
-         If any husband is insolvent, his wife should be patient and not to decide annulment for the sake of keeping the family living in intimacy. She has to consider what Allah the Almighty says: {perhaps Allah w/ill bring about after that a [different] matter} (1) Surat At-Talaaq.
-         The importance of activating the role of the committee of reconciliation in reconciling among husbands and wives and handling matters that cause separation such as, the insolvency of husband.
-         Effective cooperation between relatives in particular and community in general, is very important to support families that are suffering or having financial hardship.