فرضية حق التعلم فى القانونين السعودى والمصرى مقارنة بالشريعة الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة والقانون – جامعة جازان المملکة العربية السعودية

المستخلص

ملخص بحث فرضية حق التعلم في کل من القانونين
المصري والسعودي مقارنة بالشريعة الاسلامية
تأتي أهمية هذا البحث من باب اهمية التعليم کحق شرعي ودستوري ، وکونه نتاج حق انساني وواجب أو فرض علي الدولة ، ووسيلة لرقي المواطن وتقدم الدولة ، ومعرفة واجبات کل منهما .   
وينقسم هذا البحث الي ثلاثة مباحث :
المبحث الأول : ماهية فرضية حق التعلم ؛ وينقسم الي ثلاثة مطالب : يتعلق أولهما بتعريف کل من الفرض والحق والتعلم في اللغة والاصطلاح . ونبحث في المطلب الثاني الحقائق الأربعة لهذه الفرضية . ونتناول في المطلب الأخير الفروض العينية والکفائية لهذا الحق ؛ بوصف أن الفروض العينية واجبة علي الفرد ، وأن کلاهما واجب علي الدولة .
المبحث الثاني : فرضية حق التعلم في القانونين المصري والسعودي : وينقسم الي مطلبين : يتعلق أولهما بالموقف الدستوري لفرضية حق التعلم ؛ حيث تقررت هذه الفرضية في کل من الدستور المصري ، والنظام الاساسي للحکم بالمملکة . ويتعلق المطلب الثاني بحث هذه الفرضية في کل من قانون التعليم المصري ، ووثيقة سياسة التعليم في المملکة ؛ حيث اشير فيهما الي فترة التعليم الالزامي في کل من مصر والمملکة .
المبحث الثالث : ضمانات فرضية حق التعلم في کل من الشرع والقانون ؛ حيث يترتب علي هذه الفرضية التزامات علي کل من الفرد والدولة ؛ نتناولها في مطلبين : يتعلق اولهما بالضمانات الشرعية لفرضية حق التعلم من خلال المبادىء والضمانات التي وضعها الرسول المعلم صل الله عليه وسلم ؛ ودوره کرئيس لدولة المدينة المنورة نحو هذا الحق وهذه الفرضية . ونبحث في المطلب الثاني الضمانات التي وضعها کل من القانونين المصري والسعودي ؛ وانها غير کافية في کليهما لمنع التسرب من التعليم ، وفرض هذا الحق الشرعي والدستوري من أجل رقي المواطن وتقدم الدولة .
الخاتمة وقد شملت کل من النتائج  و التوصيات .
مقدمه
د . حسين حامد محمود عمر
استاذ مساعد القانون الاداري
بکلية الشريعة والقانون
جامعة جازان
بالمملکة العربية السعودية


Abstract The study of the hypothesis of the right to learn in both laws
Egyptian and Saudi Arabia compared to Islamic law
The importance of this research comes from the importance of education as a legitimate and constitutional right, as a result of a human right and duty or imposition on the state, and a means to raise the citizen and the progress of the state, and knowledge of each other's duties.
This research is divided into three sections:
The first topic: what is the hypothesis of the right to learn; and divided into three demands: The first concerns the definition of both the imposition and the right and learning in the language and terminology. In the second requirement, we examine the four facts of this hypothesis. In the last requirement, we address the in-kind and coercive assumptions of this right, as the in-kind obligations are obligatory on the individual and both are the duty of the State.
The second topic is the hypothesis of the right to learn in the Egyptian and Saudi laws. The first is related to the constitutional position of the hypothesis of the right to learn. This hypothesis was decided in both the Egyptian Constitution and the Basic Law of Government in the Kingdom. The second requirement is to examine this hypothesis in both the Egyptian Education Act and the Education Policy Paper in the Kingdom, referring to compulsory education in both Egypt and the Kingdom.
The third topic: guarantees the hypothesis of the right to learn in both the law and the law; where this premise has obligations on both the individual and the state; we address two requirements: the first concerns the legitimate guarantees of the hypothesis of the right to learn through the principles And the guarantees set by the Prophet, peace and blessings be upon him; and his role as head of Medina Medina towards this right and this hypothesis. We look at the second requirement of the guarantees established by both the Egyptian and Saudi laws; it is insufficient in both to prevent dropping out of education, and to impose this legal and constitutional right for the advancement of citizens and the progress of the state.
Conclusion Both results and recommendations were included.
an introduction
Dr . Hussein Hamed Mahmoud Omar
Assistant Professor of Administrative Law
Faculty of Sharia and Law
Gazan University
In the Kingdom of Saudi Arabia