النفي في الحرابة وأحكامه في الفقه الإسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشريعة وأصول الدين، جامعة الملك خالد، المملكة العربية السعودية.

المستخلص

النفي في الحرابة وأحكامه في الفقه الإسلامي
عبد الرحمن معدي علي الشهري.
 قسم الفقه، كلية الشريعة وأصول الدين، جامعة الملك خالد، المملكة العربية السعودية.
البريد الإلكتروني: Aamd2012@gmail.com
ملخص:
الحرابة من كبائر الذنوب، وأخطر المعاصي، وأعظم الجرائم التي تهدد حياة الناس وأمنهم، ولكونِ الحرابة مما يتعلق بحفظِ الضروريات التي لا قوام لحياة الناس إلا بها مِن النفوس والأعراض والأموال، ولارتباطِها بحقوقِ العبادِ فهي مِن الحدودِ التي ينبغي تعجيلُها وإقامتُها؛ لتستقيم أمور النّاسِ، وتنتظم حياتهم، وتتحقّقَ مصالحهم،  ولذلك قررت الشريعة فيها أشد العقوبات، وفق ضوابط وشروط قررها العلماء، ومن تلك العقوبات النفي.
ويهدف البحث إلى معرفة أقوال العلماء في المراد من النفي في الحرابة، ومعرفة مسافة النفي، ومدته، وقد اعتمدت في هذا البحث على المنهج التحليلي، والمنهج المقارن، وقد اشتمل على مقدمة، وتمهيد، ومبحثين، وخاتمة بأهم النتائج، أما المقدمة: فقد اشتملت على أهمية البحث وأسباب اختياره، والدراسات السابقة، ومنهج البحث، وخطته، وجاء التمهيد: في التعريف بمصطلحات عنوان البحث، والمبحث الأول: في مشروعية حد الحرابة، وبيان عقوبة المحارب إذا أخاف السبيل، وأما المبحث الثاني: فقد تناولت فيه النفي في الحرابة، والتكييف الفقهي لعقوبة النفي، ومدته، ومكانه، ونفي العبد والمرأة، وإضافة الضرب مع النفي. 
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها: أن الحرابة هي كل فعل يقصد به أخذ المال على وجه تتعذر معه الاستعانة عادة، وأنها مشروعة بالكتاب، والسنة، وإجماع الأمة، وأن للعقوبة أربع عقوبات للحرابة هي القتل، والصّلب، وقطع الأيدي، والأرجل مِن خِلافٍ، والنّفي مِن الأرض، وأن عقوبة المحارب إذا أخاف السبيل فقط هي النفي من الأرض عند الجمهور من الحنفية والشافعية والحنابلة  وعند الإمام مالك رحمه الله، أن الأمر يرجع إلى الإمام في اختيار العقوبة من قتل أو صلب أو قطع أو نفي، وأن المحارب الذي يعاقب بالنفي هو المحارب الذي خرج ولم يقتل ولم يأخذ مالاً، ومن كان ردءاً للمحاربين وعونًا لهم، لكنه لم يقتل ولم يأخذ المال، سواء حصل منهم قتل أم لا، ومن وجب عليه الحد ولم يقع في يد الإمام فيطلبه الإمام.
الكلمات المفتاحية: النفي، الحرابة، المحارب، العقوبة، القتل، الضرب، الصلب.
 
Exile in Haraba and its rulings in Islamic jurisprudence
 
Abd al-Rahman Maadi Ali al-Shehri.
Department of Jurisprudence, College of Sharia and Fundamentals of Religion, King Khalid University, Saudi Arabia.
E-mail: Aamd2012@gmail.com
Abstract:
Haraba is one of the major sins, the most dangerous of sins, and the greatest crimes that threaten people's lives and security, and the fact that warfare is related to preserving the necessities that people's lives have no basis except with them from souls, honor and money, and because it is related to the rights of people, so it is one of the limits that must be accelerated and established; In order for people’s affairs to be straightened, their lives to be organized, and their interests to be achieved, and therefore the Sharia decided in them the most severe penalties, according to the controls and conditions decided by the scholars, and among those penalties is exile.
The research aims to know what the scholars said about what is meant by negation in Haraba, and to know the distance and duration of negation. In this research, it relied on the analytical approach and the comparative approach, and it included an introduction, a preface, two topics, and a conclusion with the most important results. As for the introduction: it included a The importance of the research and the reasons for its selection, the previous studies, the research methodology, and its plan. For the punishment of banishment, its duration, place, the banishment of the slave and the woman, and the addition of beating with banishment.
Among the most important findings I have reached: that the molestation is every act that is intended to take money in a way that it is not usually possible to seek help, and that it is legalized by the Book, the Sunnah, and the consensus of the nation, and that the punishment for the molestation is four penalties: killing, crucifixion, cutting off hands and feet from opposite sides, and exile From the land, and that the punishment of the warrior if he fears the path only is exile from the land according to the majority of Hanafi, Shafi’i and Hanbali and according to Imam Malik, may God have mercy on him, that the matter is up to the imam in choosing the punishment of killing, crucifixion, amputation or exile, and that the warrior who is punished by exile is the warrior The one who went out and did not kill and did not take money, and the one who was a deterrent to the warriors and helped them, but he did not kill and did not take the money, whether he was killed by them or not, and the one who was obliged to punish and did not fall into the hands of the imam, then the imam will demand it.
Keywords: Denial, Haraba, Warrior, Punishment, Killing, Beating, Crucifixion.