الرقابة الادارية للموظف العام بين القانونيين الاماراتي و الكويتي " دراسة تحليلة مقارنة "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية القانون، جامعة العين، الامارات العربية المتحدة.

المستخلص

الرقابة الادارية للموظف العام بين القانونيين الاماراتي و الكويتي
" دراسة تحليلة مقارنة " 
 
فيصل عبدالحافظ الشوابكة1، عيسى سعيد مانع اليحيائي2.
قسم القانون العام، كلية القانون، جامعة العين، الامارات العربية المتحدة.
البريد الإلكتروني للباحث الرئيسي: faisal.shawabkeh@aau.ac.ae
الملخص:
يحظى نظام تقييم اداء الموظف العام اهمية كبيرة في نطاق الوظيفة العامة ، وتجدر الاشارة بان هذه الاهمية لها دورا بارزا وفعالا فى النهوض والرقي بمسيرة العمل الحكومي من خلال اتاحة الفرص باعطاء الموظف العام حقة في الترقي وتقدير مستواة بطريقة حيادية مبنية على اصول علمية وقانونية تتفق مع القانون المدني للخدمة المدنية في كلا البلدين محل المقارنة في هذا البحث وهما دولة الامارات العربية المتحدة ودولة الكويت . وذلك باعتبار تقييم الاداء احدى الوسائل الهامة التي لها دورا بارزا في الكشف عن مدى صلاحية الموظفين وقدرتهم على القيام بواجباتهم الوظيفية واعبائها ودورهم في تحقيق اهداف الجهة الادارية في ادارة المرفق العام وبالتالي تحقيق المصلحة العامة . ومن هنا تتناول الدراسة كيفية تقييم اداء الموظف العام بالطرق المثلى طبقا للقانونيين الاماراتي والكويتي موضحا مدى توافق القوانين  على الاسس العامة التي تقوم بعملية تقييم اداء الموظفين والاجراءات المتبعة في كلا البلدين بما يتفق مع الصالح العام .
نظام تقييم الاداء للموظف العام يهدف الى تحقيق اهداف عدة منها النهوض بمستوى الخدمة التي يقدمها المرفق العام، والكشف عن العيوب في التقييم ودور التقييم في تحسين كفاءة العاملين واشعارهم بمسئوليتهم المنوطة بهم.
سيتناول بحثنا القواعد الموضوعية والاجرائية لتقييم الاداء الوظيفي للموظف العام،
وسيتطرق الى الموظفون الخاضعون لتقييم الاداء الوظيفي وجهة الاختصاص، بالاضافة لاجراءات تقييم الاداء الوظيفي، والاثار المترتبة على قرار تقييم الاداء الوظيفي، ومن ثم سنتحدث الى الرقابة الادارية على تقارير تقييم الاداء الوظيفي ، و انواع الرقابة الادارية على تقارير تقييم الاداء الوظيفي، والجهة المختصة بالتظلم على قرارات تقييم الاداء الوظيفي و مدى وجوبها واخيرا النتائج والتوصيات . 
و قد توصل الباحثانان الى ( ان المشرع الكويتي قد احسن التصرف حينما اخذ بقاعدة الاستصحاب وهو البناء على اخر تقييم فعلي للموظف العام في حال عدم كفاية المدة المحددة قانونا للتقييم و استثنى المشرع النتيجة السلبية التي قد تقع على الموظف ، و هذا ما لم يتبناه المشرع الاماراتي . كما توصل الباحثانان الى ان المشرع الكويتي لما يوفق حقيقة في تحديد مدة 100 يوم عمل للموظف من اجل تقييم ادائه ، حيث انها من المدد القليلة و التي تقارب فقط ثلاثة اشهر و هي مدة ليست كافية لابراز الموظف لكفاءاته و سلوكة ، و نجد بان المشرع الاماراتي قد حدد مدة تقييم اداء الموظف العام بمدة اكثر من ستة اشهر متصله او منفصله  )
وخلص الباحثانان الى اهمية ان يعيد المشرع الاماراتي النظر في الاخذ بقاعدة الاستصحاب في حال عدم تمكن الموظف من تقييم ادائه لعدم استيفاء مدة تجاوز الستة اشهر متصلة او منفصلة للموظف العام بالدوام الكامل، مع اهمية وضع معايير
واشترطات مقننة للعمل على منع استغلالها من قبل الموظف او الجهة الحكومية .
كما يوصي الباحثانان المشرع الكويتي على اهمية استحداث نظام الكتروني متكامل و دقيق كما هو الحال المعمول به بدولة الامارات العربية المتحدة ، مع اهمية ان يتم اضافة الوظائف القيادية بنظام تقييم الاداء الوظيفي مع وضع معايير و الية عمل ملائمه لهم و مرتطبة بمامهم و الخطط الاستراتيجية و الاجندة الوطنية لدولة الكويت .
الكلمات المفتاحية: الرقابة الادارية، الموظف العام،الوظيفة العامة، القانون الاماراتي، القانون الكويتي.
 
Administrative oversight of the public employee between Emirati and Kuwaiti jurists
"Comparative Analytical Study"
Faisal Abdul Hafez Al Shawabkeh 1, Issa Saeed Manea Al Yahyai 2.
Department of Public Law, College of Law, Al Ain University, United Arab Emirates.
*Corresponding aouther: faisal.shawabkeh@aau.ac.ae
Abstract:
The public employee performance appraisal system is of great importance in the scope of the public office, and it should be noted that this importance has a prominent and effective role in the advancement and advancement of the government work process by providing opportunities by giving the public employee the right to promotion and assessing his level in an impartial manner based on scientific and legal principles consistent with the law Civil service for the civil service in both countries, the subject of comparison in this research, namely the United Arab Emirates and the State of Kuwait. This is given that performance appraisal is one of the important means that have a prominent role in revealing the suitability of employees and their ability to carry out their job duties and burdens and their role in achieving the objectives of the administrative body in managing the public utility and thus achieving the public interest.
Hence, the study deals with how to evaluate the performance of the public employee in the best ways according to the UAE and Kuwaiti laws, explaining the extent to which the laws are compatible with the general principles that evaluate the performance of employees and the procedures followed in both countries in accordance with the public interest.
The performance appraisal system for the public employee aims to achieve several objectives, including improving the level of service provided by the public utility, revealing defects in evaluation and the role of evaluation in improving the efficiency of employees and informing them of their responsibilities entrusted to them.
Our research will address the objective and procedural rules for evaluating the job performance of the public employee.
It will address the employees subject to the job performance evaluation and the jurisdiction, in addition to the job performance evaluation procedures, and the implications of the job performance evaluation decision, and then we will talk about the administrative control over the job performance evaluation reports, the types of administrative control over the job performance evaluation reports, and the authority concerned with the grievance against Decisions to evaluate job performance and the extent of their necessity, and finally the results and recommendations.
The two researchers concluded (that the Kuwaiti legislator has acted well when he adopted the rule of companionship, which is to build on the last actual evaluation of the public employee in the event that the legally specified period for evaluation is insufficient, and the legislator excluded the negative result that might fall on the employee, and this is what the UAE legislator did not adopt The two researchers also concluded that the Kuwaiti legislator did not really succeed in determining the period of 100 working days for the employee in order to evaluate his performance, as it is one of the few periods, which is only about three months, and it is a period that is not sufficient for the employee to highlight his competencies and behavior, and we find that the Emirati legislator The period of evaluating the performance of the public employee has been set for a period of more than six consecutive or separate months.
The two researchers concluded that it is important for the UAE legislator to reconsider the adoption of the rule of companionship in the event that the employee is unable to evaluate his performance for not fulfilling the period of more than six consecutive or separate months for the full-time public employee, with the importance of setting criteria
And codified requirements to work to prevent its exploitation by the employee or government agency.
The two researchers also recommend the Kuwaiti legislator on the importance of developing an integrated and accurate electronic system, as is the case in the United Arab Emirates, with the importance of adding leadership positions to the job performance evaluation system, with setting standards and a work mechanism appropriate to them and linked to their leadership, strategic plans and agenda. National of the State of Kuwait.
Keywords: Administrative Control, Public Employee, Public Office, UAE Law, Kuwaiti Law.