العـرف مرجـــع لتطبيق الأحكام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشريعة والقانون بدمنهور، جامعة الأزهر، مصر.

المستخلص

العرف
مرجع لتطبيق الأحكام
هلال فوزي عامر السباعي.
قسم أصول الفقه، كلية الشريعة والقانون بدمنهور، جامعة الأزهر، مصر.
البريد الإلكتروني: Helal.Fawzy@azhar.edu.eg
ملخص البحث:
إن الشريعة الإسلامية تمتلك أسباب الخلود والبقاء لصلاحيتها ومرونتها واستيعابها لجميع المكلفين على اختلاف أحوالهم وظروفهم، والعرف كان وما يزال  وسيظل بابا واسعاً لنمو التشريع وتطوره؛ لأنه يتفق مع ملابسات الناس ومقتضيات الزمان، وملاحقة التطور البشري، يُمِدُّ الفقهاء والمفتين بأحكام مناسبة لعصرهم ويرشدهم إلى مقاصد الناس في تصرفاتهم، وحقيقة العرف والعادة واحدة، وإن اختلفا في الاصطلاح والخلاف بينهما لفظي لا يترتب عليه أثر، والعرف عند الشارع له مكانة وأهمية قوية وعميقة، وأثر في القدرة على استنباط الأحكام الشرعية بعد الرجوع إليه، والعرف إما أن يكون موافقا لما جاء الشرع به واعتبره في الاستدلال به، فهذا يجب الأخذ به، وإن كان مخالفا له فهذا يجب رده وعدم الأخذ به.
الكلمات المفتاحية: العرف، مرجع، لتطبيق الأحكام.
 
 Custom as a reference for the application of provisions
 
Helal Fawzy Amer Al_Sabiey
Department of Basics of jurisprudence , Faculty of Sharia
and Law in Damanhur , Damanhur , Al-AzharUniversity, Egypt.
E-mail: helalfawzy067@gmail.com
Abstract:
The Islamic law possesses the reasons for inactivity and survival due to its validity and flexibility and its absorption of all taxpayers regardless of their conditions and circumstances.
Custom was and still is and will remain a wide door for the growth and development of legislation; because it agrees with people's circumstances and time requirements, and the pursuit of human evolution, provides jurists and muftis with provisions appropriate to their era and guides them to people's intentions in their actions.
The reality of custom and custom is the same, even if they differ in terminology, and disagreement between them do not have any side effect.
Customs has its strong and profound status and importance, and its impact on the ability to derive legal rulings. Custom to either agree with what the Sharia came with and consider it in reasoning with it, so it iso must be taken, and if it is contrary to what, then it must be rejected and not considered.
KeyWords: Custom, Areference,  The Application Of Provisions.