حقوق الإنسان بعد الموت في ضوء المواثيق الدولية والقوانين الوطنية والشريعة الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشرطة، أكاديمية الشرطة، مصر

المستخلص

حقوق الإنسان بعد الموت
في ضوء المواثيق الدولية والقوانين الوطنية والشريعة الإسلامية
أيمن سعد الدين محمد عبد الرحيم
كلية الشرطة، أكاديمية الشرطة، مصر
البريد الإلكتروني: aymansaad2@yahoo.com
ملخص:
يجد المطلع على المواثيق الدولية التي تعد مصدرًا للقانون الدولي لحقوق الإنسان، والقانون الدولي الإنساني، أنها تهتم بالحقوق والحريات التي يتمتع بها الإنسان أثناء حياته، ولا تمتد - في الغالب - إلى ما بعد موته. ويجد المنصف أن هذه الحقوق قد عبر عنها الإسلام منذ أربعة عشر قرنًا في شمول وعمق، وأحاطها بضمانات كافية لحمايتها، وصاغ مجتمعه على أصول ومبادئ تمكن هذه الحقوق وتدعمها، واعتبرها من نعم الله تعالى على البشر، وأثبتها بوجه عام لجميع الناس تكريماً لهم. وربما تكون حقوق الإنسان بعد الموت أولى بالرعاية من حقوق الإنسان حال حياته، فالإنسان أثناء حياته قد يستطيع الدفاع عن حقوقه وحرياته، على عكس الموتى الذين لا يستطيعون ذلك. لذا تستجلي الدراسة ما تتضمنه المواثيق الدولية، والقوانين الوطنية، والشريعة الإسلامية، من حقوق للإنسان بعد الموت، وتطرح إطارًا عامًا لحقوق الإنسان بعد الموت، مسترشدةً في ذلك بحقوق الموتى في الشريعة الإسلامية.
الكلمات المفتاحية: حقوق الإنسان، الموت، الموتى، الوفاة، لحظة الوفاة، التمثيل بالجثث، صور الموتى، الاعتداء الجنسي، الكرامة الإنسانية، جثث الموتى، نقل الأعضاء، الدفن، القبور، الشرف والاعتبار، قذف الميت، سب الميت.
 
Human rights after death
In light of international conventions, national laws and Islamic law
 
Ayman Saad El-Din Mohamed Abdel-Rahim
Police College, Police Academy, Egypt
E-mail: aymansaad2@yahoo.com
Abstract:
        International conventions – which are considered a source of international human rights law and international humanitarian law – are concerned with the rights and freedoms that a person enjoys during his life, but they do not address his rights after death. For fourteen centuries, Islam has been concerned with emphasizing human rights after death in a clear and detailed manner, including many guarantees for their protection, and even based the Islamic community on the principles that guarantee the protection of these rights as gifts of God to man kind. Human rights after death are more important than their rights during their lives, as they can defend their rights and freedoms throughout their lives, unlike the dead who cannot defend themselves. This study will shed light on the rights contained in international conventions, national laws, and Islamic law concerning human rights after death. The study will also attempt to establish a general framework for human rights after death, by examining the rights of the dead in Islamic law.
Keywords: Human Rights, Death, Death, Mutilation, Images of The Dead, Sexual Abuse, Human Dignity, Corpses, Organ Transfer, Burial, Graves, Honor and Consideration, Slander of The Dead, Insulting The Dead.