مقاصد التكرار في باب العبادات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، جامعة القصيم، المملكة العربية السعودية.

المستخلص

مقاصد التكرار في باب العبادات
آمـــال إبراهيم التويجري.
قسم أصول الفقه، كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، جامعة القصيم، المملكة العربية السعودية.
البريد الالكتروني: A.Altuwayjri@qu.edu.sa
ملخص:
إن مقاصد العباد من أداء العبادات التقرب إلى الله عز وجل؛ بفعل ما أمرهم به واجتناب ما نهاهم عنه، كما أن مقاصد الشارع في العبادات جلب المصالح للمكلفين ودرء المفاسد عنهم في أمور دينهم و دنياهم، ويأتي هذا البحث لبيان مقاصد الشريعة الغراء من التكرار في باب العبادات. وأما الخاتمة فقد اشتملت على أهم النتائج التي توصلت إليها من خلال هذا البحث، ومنها: أن المقاصد في الاصطلاح تعني الغايات التي أتت الشريعة لتحقيقها، والعبادات في الاصطلاح تعني التوجه والخضوع الله تعالى، وأن التكرار في العبادات متنوع باعتبارات تسع؛ هي: التكرار باعتبار التماثل والاختلاف، والتكرار باعتباره عملي أو معنوي، والتكرار باعتبار الوسائل والمقاصد، والتكرار باعتبار المتعلق، والتكرار باعتبار الأوامر والنواهي، والتكرار باعتبار التحديد وعدمه، والتكرار باعتبار التعليق والإطلاق، والتكرار باعتبار التكليف، و التكرار باعتبار النزول، وأن للشارع أربعة مقاصد في تكرار العبادات؛ هي: الكشف عن الأوصاف المؤثرة، ومحو المفاسد وإزالتها، وتكامل المصالح وحمايتها، وسلم للغايات. أن كتاب مقاصد العبادات وأثرها الفقهي لشيخنا الأستاذ الدكتور سليمان النجران تفرد بالنص على مقاصد التكرار في العبادات.
الكلمات المفتاحية: مقاصد الشريعة، التكرار، العبادات، المصالح، المفاسد، الوسائل، المقاصد، الغايات.
 
Purposes of repetition in the section of worship
 
Amal Ibrahim Al-Tuwaijri
Department of Principles of Jurisprudence, Faculty of Sharia and Islamic Studies, Qassim University, Kingdom of Saudi Arabia.
E-mail:A.Altuwayjri@qu.edu.sa
Abstract:
The purposes of the servants of performing acts of worship are to draw closer to God Almighty; By doing what he ordered them to do and avoiding what he forbade them from, just as the purposes of the law in worship are to bring benefits to those charged with warding off evil from them in their religious and worldly affairs.
As for the conclusion, it included the most important results that I reached through this research, including: that maqasid in terminology means the goals that the Sharia came to achieve, and acts of worship in terminology mean orientation and submission to God Almighty, and that repetition in worship is diverse with nine considerations; They are: repetition in the sense of similarity and difference, repetition in the sense of practical or moral, repetition in the consideration of means and purposes, repetition in the consideration of the related, repetition in the sense of commands and prohibitions, repetition in the sense of defining or not, repetition in the sense of suspension and release, repetition in the sense of assignment, repetition in the sense of descent, and that the Lawgiver has four purposes. in repeating acts of worship; They are: revealing influential descriptions, erasing and removing evils, integrating and protecting interests, and achieving goals. The book The Objectives of Worship and Its Jurisprudential Impact by our Sheikh, Professor Dr. Sulaiman Al-Najran, is unique in stipulating the objectives of repetition in worship.
Keywords: Purposes of Sharia , Repetition , Acts of Worship , Interests , Evils , Means , Purposes , Ends.