أقوال الفقهاء في مقدار دية النساء دراسة تأصيلية من منظور الفقه الإسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بكفر الشيخ ، جامعة الأزهر ، مصر .

المستخلص

أقوال الفقهاء في مقدار دية النساء
دراسة تأصيلية من منظور الفقه الإسلامي
أحمد محمد أحمد أبوطه .
قسم الفقه ، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بكفر الشيخ ، جامعة الأزهر ، مصر .
الإيميل الجامعي : Ahmedabotaha.31@azhar.efu.eg
ملخص بحث :
     فإن الناظر في الأديان السماوية يراها متفقة على احترام حق الإنسان في الحياة ، رجلا أكان أم امرأة ، وحق سلامة بدنه وحمايته من أيّ اعتداء عليه ؛ لتكريمه على جميع المخلوقات، ثم إن إنسانية المرأة من إنسانية الرجل ، ودمها من دمه ، والرجل من المرأة والمرأة من الرجل، فالنساء شقائق الرجال ، وكان القصاص هو الحكم بينهما في الاعتداء على النفس أو دونها إن كان عمدا ، وإذا تصالحا على الدِيَة فتكون مُسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ فيما بين القاتل وأهل القتيل ؛ عوضا لهم عما فاتهم من قريبهم ، إلا أن يصـدق أهـل القتيل خطأ على من لزمته دية قتيلهم ، فيعفوا عنه ويتجاوزوا عن ذنبه ، فيسقط عنه ، ولكن ما مقدار دية المرأة أهي مساوية لدية الرجل أم لا؟ ولما كانت الدية من آثار الجناية ؛ لذا فإن معالجة هذه القضية – تكون فى بيان حقيقة الدية وأقسامها ، وبيان أقوال الفقهاء في مقدار دية النساء، وقد خلص البحث ببعض النتائج منها، إن المال الواجب بالجناية على الحر في النفس أو فيما دونها، الزجر والردع عن ارتكاب موجب الدية ؛ لأن فيها من الزجر والردع ما يكف الجناة ويحمي الأنفس، ودفع المفاسد وصيانة للنفس البشرية عن انتهاك حرمتها، وتحقيق الأمن ؛ لأن من أمن العقوبة أساء الأدب، وغلق باب الثأر وما يترتب عليه من مضار، لا ضرر ولا ضرار، المساواة بين الرجل والمرأة فى الدية والقصاص.
الكلمات المفتاحية: دية، نساء، فقهي، عاقلة، الفقه الإسلامي.
 
Sayings of jurists regarding the amount of blood money for women
An original study from the perspective of Islamic jurisprudence
 
Ahmed Mohamed Ahmed Abu Taha.
Department of Jurisprudence, College of Islamic and Arabic Studies for Girls in Kafr El-Sheikh, Kafr El-Sheikh ,Al-Azhar University, Egypt.
University E-mail: Ahmedabotaha.31@azhar.efu.eg
Abstract:
The one who looks at the heavenly religions will see that they agree on respecting the human right to life, whether man or woman, and the right to physical safety and protection from any attack on him. To honor Him above all creatures, then the woman’s humanity is from the man’s humanity, and her blood is from his blood, and the man is from the woman and the woman is from the man, so women are the half-parts of men, and retaliation is the ruling between them in assaulting oneself or less if it was intentional, and if they reconcile over the blood money, then she is delivered to His family is between the killer and the victim’s family; As compensation for what they lost from their relative, unless the family of the dead person mistakenly gives the blood money to the one who is obligated to pay the blood money for their dead person, so they pardon him and forgive his sin, in which case he is forgiven. But what is the amount of the woman’s blood money? Is it equal to the man’s blood money or not? Since the blood money is one of the effects of the crime; Therefore, the treatment of this issue is to explain the truth about the blood money and its parts, and to explain the sayings of the jurists regarding the amount of the blood money for women. The research concluded with some results, including: The money required for a crime committed by a free man is in the soul or less, to rebuke and deter from committing the obligation of blood money; Because it contains rebuke and deterrence that deters perpetrators, protects lives, repel evils, protects the human soul from violating its sanctity, and achieves security. Because whoever is safe from punishment has misbehaved and closed the door to revenge and the harms that result from it, there is no harm or harm, equality between men and women in blood money and retaliation.
keywords: Blood Money, Women , Rational , Jurisprudential , Islamic  jurisprudence.