مايجوز فيه الاجتهاد ومالا يجوز فيه الاجتهاد دراسة أصولية تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالقليوبية ، جامعة الأزهر ، جمهورية مصر العربية .

المستخلص

مايجوز فيه الاجتهاد ومالا يجوز فيه الاجتهاد
دراسة أصولية تطبيقية
شيرين محمد معوض عبدالرحيم.
قسم أصول الفقه ، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالقليوبية ، جامعة الأزهر ، جمهورية مصر العربية .
البريد الالكتروني : Sherinabdelrehem@gmail.com الخاص
Sherinmohammed.1119@azhar.edu.eg       الجامعي           
ملخص البحث :
الاجتهاد باب من الأبواب المهمة في علم أصول الفقه ؛ إذ به يستطيع الفقيه أن يجتهد ويبحث ويبلغ أقصى مافي وسعه ليستطيع أن يصل إلى حكم المسألة المعروضة عليه ، وخاصة لو كانت هذه المسألة من المسائل المعاصرة والوقائع المستحدثة ، وما أكثرها في العصر الذي نعيش فيه الآن ، وقد ظهرت وقائع جديدة ومستحدثة لم تكن معروفة قبل ذلك ولم يتعرض لها الأئمة السابقون ، فيجب الاجتهاد في هذه الوقائع الجديدة للوصول إلى حكم شرعي فيها ، وهذا لا يتحقق إلا عن طريق الاجتهاد الشرعي الذي أبيح بنص الكتاب والسنة ، مما يجعل الشريعة الإسلامية صالحة لكل زمان ومكان ، فالنصوص محدودة ومتناهية ، والحوادث متجددة وغير متناهية فهنا يأتي دور الاجتهاد ،ومن هنا جاء عنوان البحث " مايجوز فيه الاجتهاد ومالا يجوز فيه الاجتهاد دراسة أصولية تطبيقية " وهناك أشياء يجوز فيها الاجتهاد وأخرى لايجوز فيها الاجتهاد ، وهذا ما أوضحه في هذا البحث إن شاء الله تعالى ، مع ذكر تطبيقات معاصرة يجوز فيها الاجتهاد وبيان حكمها الشرعي، وأخرى لايجوز فيها الاجتهاد ،  ثم ذكرت في خاتمة البحث أهم النتائج التي توصلت إليها ،ثم وضعت فهارس لما تضمنه البحث من مراجع موضوعات .
الكلمات المفتاحية : يجوز ، لا يجوز، الاجتهاد ، تطبيقات ، معاصرة .
 
What is permissible for ijtihad and what is not permissible for ijtihad is an applied fundamental study.
Shirin Mohammad Mauwad Abdul Rahim.
Department of Fundamentals of Jurisprudence, College of Islamic and Arab Studies for Girls in Qalyubia. Al-Azhar University, Arab Republic of Egypt.
E-mail: Sherinabdelrehem@gmail.com.
Sherinmohammed.1119@azhar.edu.eg University.
Abstract :
Ijtihad is one of the important chapters in the science of jurisprudence. Because through it, the jurist can strive and research and reach the best of his ability, but he cannot arrive at a ruling on the issue presented to him, especially if this issue is one of the contemporary issues and new facts, and there are many of them in the era in which we live now, and new and new facts have appeared that were not known before that. The previous imams did not deal with it, so it is necessary to exercise ijtihad in these new facts to reach a legal ruling on them, and this can only be achieved through legal ijtihad which is permitted by the text of the Qur’an and the Sunnah, which makes Islamic law valid for all times and places, as the texts are limited and finite, and the events are renewable and infinite, so here The role of ijtihad comes, and from here the title of the research came: “What is permissible for ijtihad and what is not permissible for ijtihad, an applied fundamental study.” There are things in which ijtihad is permissible and others in which ijtihad is not permissible, and this is what I will explain in this research, God Almighty willing, with mentioning contemporary applications in which ijtihad is permissible and explaining their ruling. Islamic law, and others in which ijtihad is not permissible. Then, in the conclusion of the research, I mentioned the most important findings that I reached, and what was included in the research was laid out
 
keywords: Permissible, Impermissible, Ijtihad, Applications, Contemporary.