الفهم وأثره في الأحكام الاجتهادية انطلاقا من قوله تعالى: "ففهمناها سليمان"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشريعة وأصول الدين، جامعة الملك خالد، أبها، المملكة العربية السعودية.

المستخلص

الفهم وأثره في الأحكام الاجتهادية انطلاقا من قوله تعالى: "ففهمناها سليمان"
فهد عبد الله علي هاجر
قسم الفقه وأصوله، كلية الشريعة وأصول الدين، جامعة الملك خالد، أبها، المملكة العربية السعودية.
البريد الإلكتروني: fhagar@kku.edu.sa
الملخص:
قال تعالى: ﴿‌فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ﴾ ، من خلال هذه الآية الكريمة جاء بحث (الفهم وأثره في الأحكام الاجتهادية). قاصدًا: دراسة مفهوم الفهم في الآية وتحليله وبيان أهميته ومكانته في إصدار الحكم الشرعي؛ ذلك أن ما تكتنزه الآية الكريمة من لفت للأنظار لأهمية مراعاة فقه النوازل عظيم جدًا، لاسيما وأن أهل الاختصاص الشرعي مجمعون على أن الفهم في النوازل، والاحاطة بالواقع مع فهم النص - إن وجد - عند بناء الأحكام مفيد في الكشف عن سر الصناعة الفقهية من حيث هي استنباط وتحقيق للمناط، وهو سر الخبرة العلمية في الدرس الأصولي والفقهي معًا! مما لا تجده – بهذه الصورة الدقيقة عند التنزيل- في غير فقه النوازل؛ ذلك أن علم أصول الفقه هو الكفيل بتلقين المجتهد وتمكنه من قواعد الفهم والاستنباط على المستوى النظري، وفهم فقه النوازل المستجدة، والقضايا المعاصرة هو الكفيل ببيان ذلك جميعه في صورته التطبيقية، وإذا كان الفهم الوثيق والإدراك المتينُ الدقيق للوحيين الشريفين من أزكى مِنن الباري وأسناها، وأجل حصائد العلوم وأغلاها، فإن فهم الواقع لتنزيل الأحكام من أسمَى وسائل الاستنباط وأزكاها، به يسمو صاحبُه، وتنبو عن الفَرطات عواقبُه؛ ذلك أن انحراف الفهوم والعُقول من أنكى فتن الأمة، وبه يقع كثير من الظلم، وقد سعيت من خلال هذا البحث لحل اشكالية والإجابة على تساؤلات منها: ما علاقة الفهم بالحكم الشرعي في قوله تعالى: ﴿فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ﴾؟ وهل كل من تحقق له العلم جاز له أن يتصدر للفتوى أوالقضاء حيث قال الله تعالى: ﴿وَكُلًّا آتَيْنَا حُكْمًا وَعِلْمًا﴾؟ وكيف راعى الإسلام معرفة فهم الواقع وأحوال الناس في تشريع الأحكام عند البناء من خلال الآية الكريمة؟ وما هي الضوابط والأصول المستفادة لبناء الأحكام الاجتهادية من الآية سواء في غياب النصوص الشرعية، أوفي إطارها؟ خالصًا إلى: ما يزيد على عشرين نتيجة، وتوصيتين. وفي الختام: إصابة الحق بعد استفراغ الوسع وبذل الجهد لا تكون إلا بتوفيق الله وإعانته، مصداقا لقوله سبحانه وتعالى: ﴿‌وَمَا ‌تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ﴾.
الكلمات المفتاحية: الفهم في الأحكام، فهم النص، فهم الواقع، الأحكام الاجتهادية، أثر الفهم، الاجتهاد، الفتوى، القضاء، ففهمناها سليمان.
 
 
"Understanding and Its Impact on Juridical Judgments, drawing from the Verse: 'So We gave Solomon an understanding of it.'"
Fahd Abdullah Ali Hajer
Department of fundamental Islamic jurisprudence and its principles, College of Sharia and Fundamentals of Religion, King Khalid University, Guraiger, Abha, Saudi Arabia.
E-mail: fhagar@kku.edu.sa
Abstract:
God Almighty said: “So We made Solomon understand it.” Through this noble verse, the discussion of “understanding and its impact on diligent judgments” came. Intending to: study the concept of understanding in the verse, analyze it, and explain its importance and place in issuing the legal ruling; This is because what the noble verse contains in drawing attention to the importance of taking into account the jurisprudence of calamities is very great, especially since the people of legal expertise are unanimously agreed that understanding calamities, and being aware of reality along with understanding the text - if it exists - when constructing rulings is useful in revealing the secret of jurisprudential craftsmanship as it is. Derivation and verification of the basis, which is the secret of scientific expertise in the fundamental and jurisprudential study together! Of what you do not find - in this precise form upon revelation - in anything other than the jurisprudence of calamities; This is because the science of the principles of jurisprudence is the guarantor of instructing the diligent person and enabling him to master the rules of understanding and deduction at the theoretical level, and understanding the jurisprudence of new calamities and contemporary issues is the guarantor of explaining all of this in its applied form. This is what is called among the fundamentalists as “investigation of the point” and it is the secret of the importance of understanding in revealing rulings. ; If a close understanding and a solid, accurate understanding of the two noble revelations is one of the purest and worst of the Creator’s, and the greatest and most valuable of the harvests of knowledge, then understanding reality to reveal the rulings is one of the highest and purest means of deduction, by which its owner will be elevated, and its consequences will be revealed from transgressions. This is because the deviation of understandings and minds is one of the worst temptations of the nation, and it causes many injustices. Through this research, I have sought to solve a problem and answer questions, including: What is the relationship of understanding to the legal ruling in the Almighty’s saying: “Then We made it understandable, Solomon”? Is it permissible for everyone who has achieved knowledge to take the lead in giving fatwas or rulings, as God Almighty said: “And to each of us We have given judgment and knowledge”? How did Islam take into account the knowledge of understanding reality and people’s conditions in legislating rulings when building on the Holy Verse? What are the controls and principles learned for constructing diligent judgments from the verse, whether in the absence of legal texts, or within their framework? Bottom line: more than twenty results and two recommendations. In conclusion: Attaining the truth after exhausting oneself and exerting effort cannot happen except with God’s help and assistance, in confirmation of the Almighty’s saying: “And my success is not except in God. In Him I trust, and to Him I turn.”
Keywords: Understanding in Legal Rulings, Interpretation of Text, Understanding Reality, Ijtihadi Rulings, Impact of Understanding, Ijtihad, Fatwa, Judgement, we made him understand it, [Solomon].