أصحاب الأعذار الدائمة في الصلاة "دراسة فقهية مقارنة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية بالرياض الأقسام الأدبية، جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، المملكة العربية بالسعودية .

المستخلص

أصحاب الأعذار الدائمة في الصلاة "دراسة فقهية مقارنة"
أمجـاد بنت عبـد الله بن علـي المـاضي
قسم  الفقه وأصوله، كلية التربية بالرياض الأقسام الأدبية، جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، المملكة العربية بالسعودية .
البريد الالكتروني: aalmady@ksu.edu.sa
الملخص:
هدف البحث تناول أصحاب الأعذار الدائمة في الصلاة "دراسة فقهية مقارنة"، مع بيان الأحكام الفقهية التي تخصُّهم في أمور الصلاة بذكر آراء الفقهاء وأدلتهم،  وبيان الراجح منها، وجمع ذلك في بحث واحد. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها منه، أن الشريعة الإسلامية بَنَتَ جميع أحكامها على اليسر، ورفع الحرج عن المكلفين، أن العذر سببٌ في رفع الإثم عن المكلف،  في حال ارتكابه للمحظور، أو تركه للمأمور، أن العذر الدائم هو العذر الملازم للمكلف بحيث لا ينفك عنه،  ويكون سبباً في عجزه عن أداء العبادات على الوجه المطلوب منه شرعاً، أن الرخصة شُرِعت لأصحاب الأعذار؛ تخفيفاً وتيسيراً لهم في أداء العبادات، ليس كل عذر يستوجب الترخيص،  بل لابد من تحقق طائفة من الضوابط فيه، حتى يكون جالباً للتيسير، أن المصلي إذا عجز عن ستر عورته إلا بالحرير جاز له لبسه، أن المكلف إذا عجز عن استقبال القبلة لا تسقط عنه الصلاة، وإنما يسقط عنه استقبال القبلة، أن المكلف إذا عجز عن نطق الأركان والواجبات القولية في الصلاة، سقط عنه نطقها،  ولا يجب عليه تحريك لسانه بها، أن المريض إذا عجز عن القيام في الصلاة،  سقط عنه وصلى قاعداً، أن المريض إذا عجزعن القعود، وقدر على الاضطجاع والاستلقاء، صلى مضطجعاً على جنبه،  ومستقبلاً بوجهه ومقدم بدنه القبلة، أن المريض إذا عجز عن الركوع، والسجود، والقيام، صلى قاعداً،  وأومأ للركوع والسجود على قدر طاقته.
الكلمات المفتاحية: ذوي الأعذار، الرخصة، الشريعة الاسلامية، الحرج.
 
Permanent Excuses in Prayer: A Comparative Jurisprudential Study
 
Amjad bint Abdullah bin Ali Al-Madi
Departments oF Jurisprudence and its Fundamentals, College of Education, Literary Departments, Princess Nourah bint Abdulrahman University, KSA.
E-mail: aalmady@ksu.edu.sa
ABSTRACT:
The aim of the research is to address those who have constant excuses for praying, “a comparative jurisprudential study”, while clarifying the jurisprudential rulings that pertain to them in matters of prayer, by mentioning the opinions of jurists and their evidence, and explaining the most correct of them, and collecting that in one research. One of the most important results that I reached from him is that Islamic law based all its rulings on ease and relieving the embarrassment of the accountable, that the excuse is a reason for removing the sin from the accountable, in the event that he commits the forbidden, or leaves it to the commanded, and that the permanent excuse is the excuse that is inherent in the accountable, such that it does not cease. On his behalf, and the reason for his inability to perform acts of worship in the manner required of him by law, is that the license was granted to those with excuses; To ease and facilitate their performance of worship, not every excuse requires a license, but rather a set of controls must be met in it, so that it brings ease.If the praying person is unable to cover his private parts except with silk, it is permissible for him to wear it. That if the obligated person is unable to face the Qiblah, prayer is not waived from him, but rather facing the Qiblah is waived from him. That if the obligated person is unable to pronounce the pillars and verbal obligations of prayer, it is waived for him to pronounce them, and it is not obligatory for him to pronounce them. Moving his tongue with it, that if the sick person is unable to stand in prayer, he falls down and prays sitting, that if the sick person is unable to sit, and is able to lie down and lie down, he prays lying on his side, with his face and the front of his body facing the Qiblah, that if the sick person is unable to bow and prostrate, And standing, he prayed sitting, and gestured to kneel and prostrate as much as he could.
Keywords: Individuals with Excuses, Permission, Islamic Sharia, Hardship.