التعايش الاجتماعي مع غير المسلمين "دراسة فقهية مقارنة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفقه المقارن، كلية الدراسات الإسلامية للبنات بالمنصورة جامعة الأزهر، المنصورة، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

التعايش الاجتماعي مع غير المسلمين "دراسة فقهية مقارنة"
فاطمة المتولي عبده محمد
قسم الفقه المقارن، كلية الدراسات الإسلامية للبنات بالمنصورة جامعة الأزهر، المنصورة، جمهورية مصر العربية.
البريد الالكتروني: ‏fatma_elmtwly@azhar.edu.eg
ملخص البحث:
اتسمت الشريعة الإسلامية بصلاحيتها لكل زمان ومكان وقد كفلت للجميع حق العيش بأمان داخل مجتمعاتهم، وخلقت مجتمعات متماسكة في كل الأماكن، ولا أدل على ذلك من مجتمع المدينة والذي كان قائما على المؤاخاة، وقد تكفلت الشريعة كذلك بحماية بني البشر، وكفلت لهم الحرية الدينية في قوله تعالى " لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ"، ودمجت كل الطوائف في مجتمعاتنا بنسيج مشترك وكفلت لهم التعايش الآمن. من هنا كان الهدف الرئيس من هذا البحث هو محاولة إبراز سماحة الشريعة الإسلامية عن طريق تحديد قواعد التعامل مع غير المسلمين داخل المجتمع الإسلامي، وذلك باتباع المنهج المقارن الذي يعتمد على مقارنة آراء المذاهب الفقهية، وبيان أدلتها، ومناقشة ما يمكن منها، وصولا إلى الرأي الراجح. وخلص البحث إلى جملة نتائج أبرزها: جواز تبادل الهدايا بين المسلمين وغير المسلمين ي المناسبات التي لا تمش العقيدة، وكذلك عيادة مرضاهم، ومساعدة محتاجهم، وأوصي المجتمع المسلم أفرادا وجماعات بإبراز مظاهر اليسر والسماحة في التعامل مع غير المسلمين، وضرورة عقد المؤتمرات التي يشترك فيها العلماء القادرين على تبيين المفاهيم الصحيحة والتي من خلالها يهنأ المجتمع بكل طوائفه.
الكلمات المفتاحية: التعايش، الاجتماعي، غير المسلمين، السلام، تبادل الهدايا، التراحم.
 
 
 
 
 
 
 
 
Social coexistence with non-Muslims
"A comparative jurisprudential study"
Fatima Al-Metwally Abdo Muhammad.
Department of Comparative Jurisprudence, Faculty of Islamic Studies for Girls, Mansoura, Al-Azhar University, Mansoura, Arab Republic of Egypt.
E-mail: fatma_elmtwly@azhar.edu.eg
Abstract:
     Islamic law was characterized by its validity for all times and places. It guaranteed everyone the right to live in safety within their societies, and created cohesive societies in all places. There is no evidence of this than the society of Medina, which was based on brotherhood. Sharia also guaranteed the protection of human beings, and guaranteed them religious freedom in his saying. God Almighty said, “There is no compulsion in religion,” and integrated all sects into our societies with a common fabric and guaranteed safe coexistence for them.
Hence, the main goal of this research was to try to highlight the tolerance of Islamic law by defining the rules for dealing with non-Muslims within the Islamic community, by following the comparative approach that depends on comparing the opinions of the jurisprudential schools of thought, explaining their evidence, and discussing what is possible of it, arriving at the most likely opinion. .
The research concluded with a number of results, the most prominent of which are: the permissibility of exchanging gifts between Muslims and non-Muslims on occasions that do not conform to the faith, as well as treating their patients and helping those in need. I recommend that the Muslim community, individuals and groups, highlight manifestations of ease and tolerance in dealing with non-Muslims, and the necessity of holding conferences in which scholars participate. Those who are able to articulate the correct concepts through which society of all its sects will be happy.
Keywords: Coexistence, Social, Non-Muslims, Peace, Gift Exchange, Compassion.