تلقيح الإبل ونقل أجنتها، دراسة فقهية تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفقه المقارن، المعهد العالي للقضاء، المملكة العربية السعودية.

المستخلص

تلقيح الإبل ونقل أجنتها، دراسة فقهية تطبيقية
سلمان بن صالح بن محمد الدخيل
قسم الفقه المقارن، المعهد العالي للقضاء، المملكة العربية السعودية.
البريد الإلكتروني: SSAldukhyiel@imamu.edu.sa
ملخص البحث:
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على نبينا محمد، وعلى آله وصحبه أجمعين، وبعد:
فيتلخص هذا البحث المعنون بــ تلقيح الإبل ونقل أجنتها دراسة فقهية تطبيقية، ببيان أن الإبل من أنفس الأموال عند العرب، وأُمرنا بالتفكر في خلقها، وكثرة نفعها، وشكر الله على تسخيرها وأن المقصود بتلقيح الإبل الطبيعي هو إحبال فحل لناقة بمباشرته لها، وقد يكون تلقيحاً صناعياً إذا كان بتدخل طبي، وهو داخلي بحقن السائل المنوي بعد معالجته داخل الرحم، وخارجي بأخذ مني الذكر وأخذ بويضة الأنثى، وتلقيحهما خارج أجسادهما ثم زراعتها في الرحم، الأصل استحباب بذل وإعارة الفحل للضراب مجاناً بلا شرط معاوضة، وقد يجب في بعض الأحوال، ويحرم بيع ضراب الجمل وعسبه بثمن محدد للنصوص الصريحة وما فيه من الغرر، وإجارتها لقصد ذلك، ويجوز إجارة الفحل مدة زمنية للانتفاع به مطلقاً من غير شرط الضراب، وله أن يتنفع بضرابه تبعاً، لأنه يجوز تبعاً ما لا يجوز استقلالاً، كما يجوز لمن أعار فحله مجاناً أن يقبل الكرامة أو الهدية أو المال المبذول من غير مشارطة ولا عرف قائم، وإذا احتاج ملاك الإبل ولم يجدوا من يبذل لهم فحله إلا بأجر أن يدفعوا الأجرة لحاجتهم للتلقيح، ويحرم على الآخذ أخذه لمخالفة النص،  ويجوز استخلاص ماء الفحل وفصله عنه وحفظه وبيعه مستقلاً عنه. ونقل الأجنة بين النوق عمل بيطري متخصص يقوم به خبراء وقد ينجح وقد لا ينجح. ويجوز نقل الأجنة الملقحة بين النوق، لأن الأصل في الأشياء الحل والجواز، وقصد تكثير الإبل وتحسين صفاتها قصد معتبر، ولا يمنع منه مانع شرعي أو طبيعي. بشرط وجود المصلحة وعدم الضرر. ويوصي الباحث بدراسة الموضوع من جهات علمية.
الكلمات المفتاحية: تلقيح، الإبل، أحكام تلقيح الإبل، أجنة الإبل، أحكام أجنة الإبل.
 
 
Insemination of camels and transfer of their
embryos, an applied jurisprudential study
Salman bin Saleh bin Muhammad Al-Dakhil
Department ofComparative Jurisprudence
 Higher Judicial Institute, Kingdom of Saudi Arabia.
E-mail: SSAldukhyiel@imamu.edu.sa
Abstract:
Praise be to God, Lord of the Worlds, and may blessings and peace be upon our Prophet Muhammad, and upon all his family and companions, and after:
This research, entitled: Insemination of camels and the transfer of their embryos, is summarized as an applied jurisprudential study. What is meant by natural insemination of camels is impregnating a stallion with a camel by having sex with her, and it may be artificial insemination if it is with medical intervention. It is internal by injecting semen after treating it inside the uterus, and external by taking the male’s semen and taking it. The female's egg is fertilized outside their bodies and then implanted in the uterus. The basic principle is that it is desirable to provide and lend the stallion to the tax free of charge without the condition of compensation, and it may be obligatory in some cases. It is forbidden to sell camel horseshoes or their roots for a specific price due to clear texts and the delusion that they contain. And renting it for the purpose of that, and it is permissible to rent the stallion for a period of time to benefit from it absolutely, without the condition of the strike, and he has the right to benefit from his strike depending on, because it is permissible dependently what is not permissible independently. It is also permissible for someone who lends his stallion for free to accept the honor, gift, or money given without a stipulation or any existing custom. If the owners of camels are in need and cannot find anyone to give them their stallion except for a fee, they may pay the fee due to their need for vaccination, and it is forbidden for the taker to take it for violating the text. It is permissible to extract the stallion’s water, separate it from it, preserve it, and sell it separately from it. Transferring embryos between camels: It is permissible to transfer fertilized embryos between camels, because the basic principle regarding things is that they are permissible and permissible, and the intention of multiplying camels and improving their characteristics is a valid intention, and no legal or natural impediment prevents it. Provided that there is interest and no harm. The researcher recommends studying the topic from scientific sources.
May God’s blessings and peace be upon our Prophet Muhammad, his family and companions
Keywords: Insemination, Camel, provisions for Camel Insemination, Camel Embryos, provisions for Camel Embryos.