جمع النّثار في فقه التناجي والتسارّ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الشريعة " الفقه، كلية الشريعة والقانون، جامعة تبوك، المملكة العربية السعودية.

المستخلص

جمع النّثار في فقه التناجي والتسارّ
حمد بن عثمان قرموش
قسم الشريعة " الفقه، كلية الشريعة والقانون، جامعة تبوك، المملكة العربية السعودية.
البريد الإلكتروني: h.qarmush@ut.edu.sa
الملخص:
إن الشريعة الإسلامية لم تترك خيرا إلا دلت الأمة عليه، ولا شرا إلا حذرت الأمة منه، ومن ذلك ما يتعلق بأفعال المسلم وأقواله، وما يتعلق بالآداب الشرعية التي ينبغي اعتبارها، وإن مما نبهت الشريعة عليه مسائلَ تتعلق بالنجوى، من حيث ما هو مشروع منها وما هو منهي عنها، وما يتعلق بفقه النصوص الواردة في هذه المسائل المنثورة في كتب الفقهاء، فوقع اختياري على بحث ما يتعلق بذلك من مسائل، وقد أسميت هذا البحث "جمع النثار في فقه التناجي والتسار"، وتظهر أهمية البحث في بيان شمول الفقه الإسلامي لأحكام تعاملات الناس مع بعضهم، وإبراز مقاصد الشريعة عند بيان تلك الأحكام، وإبراز النظر الفقهي الموافق لتلك المقاصد دون تجاوز الضوابط الشرعية، وقد ظهر لي من هذا البحث بعض النتائج العلمية أهمها: النجوى والسرار والمخافتة والهمس ألفاظ يتفق معناها على إخفاء الكلام وإسراره، والأصل في مناجاة الصحابة للنبي و أنها جائزة، وأن أمر الله لهم بالصدقة منسوخٌ، والأصل هو جواز التناجي بين عموم المسلمين، والتناجي ولو كان بالمشروع بين اثنين دون الثالث لا يجوز علة النهي عن تناجي اثنين دون الثالث وإن اختلفت فيه عبارات أهل العلم إلا أنها ترجع لمعنى واحد وهو إلحاق الحزن والضرر بمن لم يكن مع أهل النجوى، ويجوز تناجي جماعة دون جماعة بالإجماع من حيث الأصل، ما لم يكن هناك إلحاق بالحزن أو الضرر على غير أهل النجوى، ولا يجوز الدخول في نجوى المتناجين ولا في موضع نجواهم، إلا أن يأذنوا أو يعلم رضاهم بدخوله.
الكلمات المفتاحية: جمع النّثار، فقه التناجي، فقه التسارّ، مقاصد، الشريعة.
 




 


 




 
 
      Collecting confetti in the alfiqh of Tanaji and Al-Tasar
                    Hamad bin Othman Garmoush
       Department of Sharia "Alfiqh" , College of Sharia and
     Law, University of Tabuk, Kingdom of Saudi Arabia .
                     E-mail: h.qarmush@ut.edu.sa
Abstract:
The Islamic Sharia did not leave any good unless the nation was informed of it, and no evil was left without the nation being warned against it. This includes what is related to the actions and words of a Muslim, and what is related to the Sharia etiquette that should be taken into account. Among the Sharia’s warnings are issues related to personal contentment, in terms of what is legitimate and what is not. He forbade it, and what is related to the jurisprudence of the texts contained in these issues scattered in the books of jurists, so I chose to research the issues related to that, and I called this research “Collecting the Scatters in the Jurisprudence of Tanaji and Al-Tasar.” The importance of research appears in explaining that Islamic jurisprudence includes the rulings on people’s dealings with each other, highlighting the objectives of Sharia when explaining those rulings, and highlighting the jurisprudential consideration that corresponds to those objectives without exceeding Sharia controls. Some scientific results emerged from this research, the most important of which are: Pilgrimage, secrets, fear, and whispering are words whose meaning is consistent with concealing speech and its secrets. The basic principle regarding the companions’ monologue with the Prophet is that it is permissible, and that God’s command to them to give charity is abrogated. The basic principle is that it is permissible to communicate among all Muslims. And communication, even if it was legitimate between two people but not the third, is not permissible. Reason. It is forbidden to communicate with two people without the third, and although the scholars’ expressions differ about it, they go back to one meaning, which is to inflict grief and harm on those who are not with the people of narration. It is permissible for a group to communicate without a group according to consensus in terms of origin, unless there is infliction of grief or harm on those who are not among the people of narration. It is not permissible to enter into the conversation of those who are having intercourse or in the place of their conversation, unless they give permission or know of their consent to entering it.
Keywords: Collecting confetti, Alfiqh of Tanaji, Alfiqh of Al-Tasar, Objectives, Sharia.